Echt originele en gewaagde RPG's zijn dun gezaaid tegenwoordig. Als er al eentje de kop op steekt, komt deze vaak niet verder dan Japan, omdat men de game te apart acht voor de westerse markt. Toch lijkt dit langzamerhand te veranderen. Zo is vorig jaar de game Shin Megami Tensei verschenen in Amerika, kwam Nintendo met de tweede Paper Mario en ook de twee Shadow Hearts games vonden hun weg buiten Japan. Alle drie titels die qua setting en karakters sterk afwijken van de gebruikelijke norm. Dit jaar is de GameCube exclusieve RPG Baten Kaitos daar nog bij gekomen.De basis van het verhaal is dus niet zozeer het originele aspect van dit spel. Het zit hem meer in het design en de bijbehorende gameplay. Het spel maakt namelijk gebruik van prachtig geschilderde achtergronden, die enorm veel sfeer en karakter uitstralen. Haast elke omgeving voelt levendig aan, dankzij allerlei subtiele animaties, en de driedimensionale karakters lijken nooit tegen de rest van de wereld af te steken. Het resultaat is dat je het gevoel krijgt, door levende en dynamische schilderijen te lopen. Iets wat enorm bijdraagt aan de beleving van de game. De gehele review kun je hier lezen.