Gamer.nl review: Arena Wars | Gamer.nl

Bijna iedereen kent Unreal Tournament en ook het Real-Time Strategy genre is bepaald geen onbekende. Maar wat gebeurt er als je een mix van deze twee maakt? Het antwoord: Arena Wars. Met de besturing van een strategy game en de gamemodes van Unreal Tournament, is een razendsnelle game geboren waarin tot acht spelers tegelijk het tegen elkaar op kunnen nemen. Twee jaar lang werkten in het Duitse Hannover de vier mensen van exDream aan de titel. Is het ze gelukt om Arena Wars ook zo verslavend te maken als Unreal Tournament? De maps waarop gespeeld wordt bevatten doorgaans meerdere wegen naar het doel, waardoor een verdedigende speelstijl lastig wordt. Om dit te voorkomen heeft exDream bovendien de powerplant toegevoegd. Wordt deze powerplant vernietigd dan volgt er een enorme explosie waarin de speler de units binnen zijn basis kwijtraakt en bovendien 10 seconden lang geen nieuwe units kan bouwen. Doordat de powerplant meestal niet in de basis te vinden is, maar op een relatief kwetsbare plaats staat, heeft verdedigen weinig zin en is aanvallend spel de enige manier om iets te bereiken. Net als bij multiplayer shooters liggen er bovendien verspreid over de map verschillende power-ups als superspeed, quad damage, slow en ion cannon. Deze powerups kunnen, indien juist ingezet, je de overwinning bezorgen, of juist je game behoorlijk verzieken. De wedstrijden in Arena Wars kunnen doorgaans als snel en hectisch beschreven worden en zijn dan ook vaak in 5 tot 15 minuten voorbij. De chaos en snelle potjes maken de game behoorlijk verslavend, en dankzij de goed gelukte balans tu en de units zijn veel tactieken mogelijk.De gehele review kan je hier lezen.