Gamer.nl preview: Metroid Prime 2: Echoes | Gamer.nl

Eén van de kwalitatief beste Nintendo franchises betreft de Metroid serie. Met name in de periode van de NES, SNES en oorspronkelijke Gameboy wist deze reeks action/adventure games een gezonde schare fans te verzamelen. Spelend vanuit een side-scrolling perspectief leidt je hoofdrolspeelster en premiejager Samus Aran door de diepste krochten van verlaten en onheilspellende planeten en ruimteinstallaties.

Toen na een afwezigheid van bijna acht jaar de serie eindelijk weer zijn terugkomst vierde met Metroid Prime op de GameCube waren veel mensen aanvankelijk nogal sceptisch. Het spel was driedimensionaal en speelde vanuit een first person perspectief. Veel mensen waren bang dat hun geliefde serie tot geestdodende shooter was verworden om de ma a te kunnen bekoren. Niets was echter minder waar toen bleek dat Metroid Prime net als zijn illustere voorgangers gewoon een diepe action/adventure bleek te zijn met een hele sterke sfeer en geweldige gameplay.De grootste verandering vergeleken met vorige Metroid games is echter de multiplayer mode, waar op dit moment al veel om te doen is geweest. Fans zijn bang dat deze mode de kwaliteit van de singleplayer ervaring zal ondermijnen, terwijl shooter puristen van mening zijn dat bijvoorbeeld een deathmatch mode onmogelijk kan werken met het controlsysteem van Metroid Prime. Voorlopige impre ies wijzen echter uit dat dit alleszins meevalt en de multiplayer mode zelfs erg leuk is om te spelen. Vooral de unieke vaardigheden van Samus zoals de morph ball en grappling beam, helpen hieraan mee.

Ontwikkelaar Retro Studios was daarom meteen met een opvolger begonnen in de vorm van Metroid Prime 2: Echoes. Het spel staat geplanned voor een release rond het einde van dit jaar en beloofd veel nieuwe dingen waardoor het toch weer als een geheel nieuwe game aan moet voelen. Wij hebben het spel daarom alvast even voor je gepreviewed en alle feiten op een rijtje gezet.

De gehele preview lees je hier.