De afgelopen maanden heeft Ubisoft de laatste hand gelegd aan haar nieuwe shooter XIII. Deze shooter, die gebaseerd is op de gelijknamige strip van Vance en Van Hamme, is de eerste game in zijn genre met cel-shaded graphics. Met XIII gaat men echter nog verder dan alleen cel-shaded graphics en heeft men bijvoorbeeld ook visualisaties van geluidseffecten zoals het vuren van de wapens toegevoegd om zo een interactief stripboek te creëren. In een verhaal vol complotten en intriges, dat gebaseerd is op de eerste 5 boeken, zal je 'XIII' spelen, een mysterieuze man met geheugenverlies die op de hielen gezeten wordt door onder andere huurmoordenaars.

Op donderdag 13 november gaf Ubisoft de Nederlandse pers de kans om XIII te testen. In het Rotterdamse spelcafé The Game Syndicate kon op de aanwezige PC's en consoles onder andere de multiplayer mode in een onderling toernooi getest konden worden. Gamer.nl was uiteraard ook aanwezig, en Rob de Groot maakte hiervan het volgende verslag: Bij intrede wachtte ons een nog halfvol spelcafé waar al enige genodigden zich uitleefden op de speelbare XIII PS2 en Xbox versies. Ubisoft vertegenwoordigers waren in ruime getale aanwezig voor vragen betreffende het spel. Onder het genot van een drankje was het wachten op de aanvang van de avond, welke even later vooraf werd gegaan door de opening van het buffet. Na aankomst van de overige crewleden stak de PR vertegenwoordiger van Ubisoft zijn verhaal af. Naast het schema voor de avond werd het verhaal van de game nog eens uit de doeken gedaan. Zoals in eerdere previews verteld, word je als hoofdpersoon in XIII in strandhuis wakker met enkel een sleutel bij je, een tatoeage die 'XIII' leest op je sleutelbeen en een hele horde huurmoordenaars achter je aan. Het gehele artikel lees je hier.