Ontwikkelaar Saber Interactive keert na het toch ietwat tegenvallende Will Rock dit jaar terug met TimeShift, eveneens een First Person Shooter, maar met ditmaal wat meer diepgang. Naast het nodige gepiefpaf zul je in de game namelijk ook á la Blinx en The Sands of Time op een inventieve manier met de tijd om moeten gaan.

TimeShift wordt voor Saber Interactive pas de tweede titel die men in diens bestaan gaat ontwikkelen. Het spel dook een tijdje geleden al in oervorm op internet op onder de naam Chronos, maar gaat sinds de deal met uitgever Atari door het leven als TimeShift. TimeShift speelt zich in een fictieve, futuristische wereld af en laat je zoals gezegd aan de haal gaan met de tijd. Je kunt de tijd zowel stilzetten, langzamer laten gaan en terugspoelen. Tijdens deze acties blijf je zelf wel volledig functioneren, wat voor een interessante gameplay kan zorgen. Volgens Saber Interactive zal het spel dan ook vol zitten met tijdpuzzels, waarin je goed gebruik moeten maken van de zogenaamde 'vierde dimensie'.

Ten grondslag aan TimeShift ligt nog dezelfde engine als die voor Will Rock gebruikt werd, de Saber3D technologie. De code is sinds de release van Will Rock echter continu in ontwikkeling geweest, waardoor men nu ook de meest geavanceerde technologische snufjes in de game kan implementeren. Hieronder wordt onder andere de realistische physics engine gerekend, die objecten en karakters in het spel op een soepele manier aan de natuurwetten onderhevig laat zijn. Of alles ook zo realistisch mogelijk door de lucht vliegt is natuurlijk maar de vraag, daar we met een futuristische game te maken hebben.

Over de verhalende inhoud van het spel is op het moment nog weinig bekend. Men prijst de 'renowned' Hollywood schrijver aan die men in huis heeft gehaald, maar laat verder alleen los dat het spel zich in een alternatieve tijdslijn af zal spelen. Het is dus nog even afwachten of het plot van het kaliber Mafia of Will Rock zal zijn.

Meer laat men los over de wapens die we in de 30 missies die het spel rijk is, mogen gebruiken. Het arsenaal zal bestaan uit een aantal unieke wapens en een aantal maffe, geflipte versies van de wapens die uit de hedendaagse FPS'en kennen (pistolen, machinegeweren, sniper guns, noem het maar op). Namen en precieze uitleg is nog niet beschikbaar, maar een omschrijving als deze laat tenminste nog iets aan de verbeelding over.

TimeShift moet in de herfst van 2005 in de winkel liggen, voor zowel de PC als de Xbox.