Nieuws
Bobby Kotick

Game Workers Unite houdt petitie om Activision-CEO Bobby Kotick te ontslaan

Vanwege de achthonderd ontslagen werknemers

Geschreven door Michel Musters op
De lokale politieke organisatie Game Workers Unite heeft een petitie online gezet met als doel Bobby Kotick, de CEO van Activision Blizzard, te ontslaan.

De petitie vraagt mensen om te tekenen als ze willen dat Kotick ontslagen wordt. Dit naar aanleiding van het recente nieuws dat er zo'n achthonderd werknemers van Activision-Blizzard ontslagen worden.

De ontslagen vielen omdat er qua financiële resultaten een intern doel van Activision Blizzard niet behaald werd. Dit ondanks dat Kotick toegaf dat "de financiële resultaten van 2018 de beste in onze geschiedenis zijn".

Hoewel de game-industrie geen vakbonden heeft, proberen lokale politieke organisaties zoals Game Workers Unite op te komen voor werknemers uit dergelijke industrieën. Hoewel het onduidelijk is hoe een petitie er voor gaat zorgen dat Kotick ontslagen wordt, is het volgens de organisatie belangrijk om een statement te maken.

De petitie is hier te vinden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Flower nu verkrijgbaar op pc Jade voor Mortal Kombat 11 onthuld
22

Reacties op: Game Workers Unite houdt petitie om Activision-CEO Bobby Kotick te ontslaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 15 februari 2019 09:08
    Het is natuurlijk ook vrij belachelijk, maar zo werkt het niet alleen in de game industrie.
    Er wordt door de besturen/ceo's van bedrijven belachelijke (financiële) doelstellingen gesteld en als die niet gehaald worden moeten de werknemers daarvoor boeten. Maar een Kotick kan gewoon lekker doorgaan met zijn wanbeleid. Leve het kapitalisme

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 15 februari 2019 10:51
    @fonsrutte Blijkbaar geen wanbeleid want anders zou er niet zoveel winst gemaakt zijn. En JIJ vindt die doelstellingen misschien belachelijk, maar voor een aandeelhouder zijn ze redelijk realistisch. Het is een business, geen gesubsidieerde sociale instelling. En dit jaar kan de winst gigantisch zijn, volgend jaar kan het zo afgelopen zijn en zwaar verlies. Men moet vooruit kijken, en dat gebeurd nu, onnodige sales/esports mensen worden afgevloeid, maar wel worden er ook weer nieuwe gamedevelopers voor aangetrokken. DAT is wat men wel even lijkt te vergeten dat er toch ook gezegd was. En iemand die administratief werk doet kan niet zomaar even omgeschoold worden dat die echt mee kan helpen met het maken van games bv.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 15 februari 2019 12:01
    @SuperDre Aandeelhouders willen maar één ding en dat is ieder jaar steeds meer geld verdienen. En ja het is geen sociale instelling maar er werken ook gewoon nog mensen met gezinnen. Is het niet een beetje vreemd dat een winst de beste resultaten behaald in de geschiedenis van het bedrijf en vervolgens een heleboel mensen ontslaat? Dan vergroot je niet je winst dan druk je de kosten door de mensen die het bedrijf hebben geholpen dat mooie resultaat te behalen op straat te zetten. Een bedrijf zal zo nu en dan zeker wat mensen moeten ontslaan en een CEO van een bedrijf moet bikkelhard kunnen snijden in een bedrijf, maar de insteek van ieder jaar alleen maar meer winst te moeten maken zorgt ervoor dat bedrijven acties uithalen die echt niet door de beugel kunnen. Als jij werkelijk vindt dat alles geoorloofd voor een bedrijf om meer winst te maken best, maar ik vind die situatie niet best.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 15 februari 2019 14:25
    @fonsrutte Precies. Dit is puur mensen ontslaan omdat de CEO nog een extra sportwagen wilt hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 15 februari 2019 09:09
    Laten we met zn allen Activision helpen aan nog meer winst, ontslaan die gast, scheelt ze weer een dikke paycheck iedere maand 😜😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 15 februari 2019 10:53
    @Jumpman En jij denkt dat een andere CEO niet net zoveel gaat verdienen dan? Als het je zou gaan om die 'dikke paycheck' te omzeilen, dan ben je wel heel erg naief en heb je ECHT geen idee hoe het werkt in de zakenwereld, want dat is dit, zakenwereld/industrie. En blijkbaar hebben ze toch leuke dingen uitgebracht, anders zouden ze nooit zoveel winst hebben gemaakt. Dat JIJ het toevallig ruk vindt, tja, dat is een ander verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 15 februari 2019 11:49
    @SuperDre het is een knipoog naar het eerder bericht waar ze 800 mensen op straat gooien ondanks het meest succesvolste jaar maar dat ontgaat jou hier compleet. Zelfs het knipoogje wat er bij staat blijkbaar 🤔. Dat jij daar uit op maakt dat ik niks van de zakenwereld af zou weten, geen idee hoe je daar bij komt, maar dat laat alleen maar zien hoe slecht je me überhaupt kent. Ook zeg ik nergens dat wat zij maken ruk is (even of het goed is laat ik bewust in het midden) dat zijn jou woorden, niet die van mij. Maar klaarblijkelijk heb jij afgelopen week weinig van het gamenieuws hierover gevolgd Want ja, ik vindt het schandalig dat er voor 800 mensen een baan verloren raken in een bedrijf wat volgens eigen zeggen nog nooit zoveel winst heeft gemaakt. Mensen ontslaan om de winst te vergroten….. Ik kan me voorstellen dat dat erg zuur valt voor die mensen met gezinnen kinderen hypotheek enz. Maar zoals ik al eerder in een reactie op dit onderwerp hebt vermeld, ik bekijk het wellicht teveel van de menselijke kant, sommige mensen doen dat nu eenmaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 15 februari 2019 14:23
    @Jumpman En daar is niks mis mee, menselijk zijn.

    Het zijn die 800 mensen die dat allemaal mogelijk hebben gemaakt, die hebben hun hart en ziel gestopt in de games en die moeten nu weg omdat er nog meer winst moet verkopen.

    Terwijl die Kotick nergens zijn hart en ziel insteekt want hij heeft beiden al verkocht aan de duivel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 15 februari 2019 10:55
    Alsof zo'n petitie ook maar enig zin heeft, pas als de aandeelhouders vinden dat Kotick er een potje van maakt gaan ze hem dumpen, maar in dit geval zijn de aandeelhouders blij, want hij heeft een visie die mogelijk leidt tot nog meer winst (alsin, hoop onnodige ballast dumpen en weer nieuw personeel dat daadwerkelijke games gaat maken aannemen (want dat laatste lijkt men dus wel te vergeten dat ook gezegd was)).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 februari 2019 13:04
    @SuperDre Op de manier hoe jij reageert op mensen die het niet eens zijn dat Activison mensen ontslaat en hun CEO 30 miljoen laat verdienen (laten we eerlijk wezen vergaard door de mensen op de werkvloer ) , hoop ik haast dat jij zelf als onnodig ballast gezien gaat worden binnen het bedrijf waar je eventueel werkt, terwijl ze miljoenen binnenharken dankzij jouw verdiensten.

    Maar niet echt natuurlijk… ik heb namelijk wel empathie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 15 februari 2019 14:29
    @SuperDre Aandeelhouders kijken alleen naar de korte termijn/het geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 15 februari 2019 13:27
    Zoals menigeen hier al heeft aangegeven, 800 mensen ontslaan in het beste jaar dat je bedrijf ooit heeft gehad is natuurlijk NIET winstmaximalisatie. Het is een ordinaire bezuinigingsmaatregel om de kosten zoveel mogelijk te drukken.

    En om even terug te komen op enkele zaken die SuperDre heeft gezegd:
    1. Het is een bedrijf en geen sociale instelling. helemaal mee eens, maar dat geeft bedrijven geen excuus om zich als dickheads te gedragen richting hun personeel. Ook bedrijven hebben een sociaaleconomische verantwoordelijkheid te dragen, al was het maar vanuit moreel oogpunt.

    Werknemers zijn geen wegwerpartikelen, het zijn mensen met dromen, gevoelens, kinderen en een hypotheek.

    2. Het constant vergroten van de winst is absoluut NIET realistisch. De targets die door bedrijven zoals EA en Activision zijn opgesteld zijn vaak totaal onrealistisch omdat deze zijn ingegeven door de wens om de inhalige aandeelhouders maar voortdurend tevreden te stellen.

    Zoals Jim Sterling al zei 'They don't want just a lot of money, they want ALL the money'. Dit is per definitie een doodlopende weg, aangezien het volstrekt onmogelijk is om maar te blijven groeien. Helemaal met de procentuele toenames die aandeelhouders wensen te zien.

    3. Het idiote is vervolgens dat bedrijven teleurgesteld zijn omdat de targets niet zijn gehaald, terwijl niemand kijkt naar de daadwerkelijke haalbaarheid van die targets. Een mooi voorbeeld hiervan is CoD:BO4, wat 500 miljoen verdiende in de eerste week na de release. Desondanks werd het binnen Activision gezien als een game die onderpresteerde omdat de verwachting was dat het 600-700 miljoen zou opbrengen in die periode.

    Niemand kijkt kortom naar de enorme bak met geld waar menig filmstudio of gamedeveloper een moord voor zou doen, ze kijken enkel naar de luizige rotcenten die ze niet hebben gekregen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 februari 2019 13:44
    @TheChief dit. precies. amen.

    Niet 500 miljoen winst maar 100 miljoen verlies, want het 'target' was 600.
    en volgend jaar 700., want, shareholders.

    Het is schandalig inhalig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 15 februari 2019 14:08
    @TheChief "3. Het idiote is vervolgens dat bedrijven teleurgesteld zijn omdat de targets niet zijn gehaald, terwijl niemand kijkt naar de daadwerkelijke haalbaarheid van die targets. Een mooi voorbeeld hiervan is CoD:BO4, wat 500 miljoen verdiende in de eerste week na de release. Desondanks werd het binnen Activision gezien als een game die onderpresteerde omdat de verwachting was dat het 600-700 miljoen zou opbrengen in die periode. "

    Hoezo is dat idioot? Als er van te voren een doel wordt gesteld en die wordt niet behaald, dan is dat toch een teleurstelling? Zo'n doel wordt samengesteld met een reden en heel veel onderzoek; dus niet zomaar uit de lucht gegrepen.

    Als die doelstelling dus niet behaald wordt, moet de factor worden achterhaald, zodat daarop geanticipeerd kan worden in de toekomst.

    Bij Nintendo precies hetzelfde. Hun doelstelling was om in het financiële jaar 20 miljoen Switches te verkopen. Uiteindelijk zijn dat er 17 miljoen. Is nog steeds geen slecht aantal, maar wel een teleurstelling, wat Nintendo hadden dus (volgens Nintendo dus) de capaciteiten om die doelstelling wel te behalen. Uiteraard waren zij ook teleurgesteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 15 februari 2019 14:08
    @Quintex het probleem is niet doelen stellen, het probleem is absurd hoge verwachtingen te creeren en dan 'teleurgesteld' zijn.

    Mijn doel dit jaar is 8 miljoen te verdienen.

    zal dit een teleurstelling worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 15 februari 2019 17:14
    @casualkiller Zoals ik al aangaf, ze bedenken doelstellingen die juist wel haalbaar zijn, met de huidige capaciteiten van de organisatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 16 februari 2019 11:53
    @Quintex Nee, hun doelstellingen zijn absurd omdat ze de aandeelhouders tevreden proberen te houden. En aandeelhouders weten vaak verbijsterend weinig af van de business waar ze in investeren en hebben daardoor doorgaans onredelijke verwachtingen.

    Daar komt nog bij dat het ontslaan van deze mensen kan betekenen dat je organisatie uitgehold wordt, aangezien al de mensen die je tot dit punt had wel mooi even verantwoordlijk waren voor het genereren van de hoogste winst die je tot dan toe had behaald.

    Mensen zoals Kotick denken alleen maar in spreadsheets en zo'n taktiek werkt alleen voor de korte termijn. Kijk naar Blizzard, een bedrijf dat 20 jaar lang toonaangevend is geweest in een van de meest wispelturige bedrijfstakken die je je kan voorstellen. Jaar op jaar hebben ze goede resultaten geboekt en hoe heeft men dat gedaan? 3 punten:

    1. Kritisch zijn. Als een game niet goed genoeg is, breng je het niet uit. Hun credo zoals gezegd is altijd geweest ' we want to make games we would want to play'. Mensen wachtten reviews van Blizzard games niet eens af, ze kochten een game gewoon meteen omdat ze toch wel ervan op aan konden dat de game technisch goed zou zijn, veel uren gameplay zou bieden etc.

    2. Fanbase building. Doe dingen buiten je games om die je in contact brengen met de mensen die jouw produkt kopen, in het geval van Blizzard is dat bijvoorbeeld Blizcon. Een evenement waar mensen soms honderden dollars voor betalen om erheen te vliegen.

    Blizzard heeft dit fantastisch gedaan door de jaren heen. Mensen die fan waren van Blizzard games zagen elkaar bijna als familie want je hebt een gedeelde waarde, iets waar je met zijn allen een passie en bewondering voor hebt.

    3. Wees respectvol naar je klanten. Heeft een klant een klacht die je bereikt via customer support? Luister ernaar, geef toe dat er een probleem is en los het op. Mensen zijn best bereid terug te komen als een bedrijf een fout maakt zo lang het bedrijf maar erkent dat het fout is en er alles aan doet het te fiksen. Tevreden klanten zijn loyale klanten, loyale klanten zijn terugkerende klanten.

    En uiteraard beloon je loyale klanten met kortingen, items die tussen spellen kunnen worden uitgewisseld (gratis wow pets als je diablo 3 kocht etc) en updates voor oudere games die mensen nog steeds spelen (ze hebben nota bene een update toen nog uitgebracht voor starcraft 1 toen het spel al 10 jaar oud was!).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 15 februari 2019 14:36
    @TheChief Precies. 500 miljoen voor een game serie die door velen (terecht) verguisd wordt voor de verouderde engine is een resultaat waar veel ontwikkelaars en uitgevers alleen maar van kunnen dromen.

    Daarnaast als ze zelf al aangeven dat het hun beste jaar ooit is en toch niet tevreden zijn…

    …is als 20 miljoen winnen en huilen omdat het geen 50 is.


    En er zit inderdaad een grens aan de mogelijke winst, Er zijn maar een X-aantal gamers en die kunnen ook niet elke game komen. Je moet dus met iets goeds komen wil je verkopen (al is dat geen garantie en genoeg rotzooi verkoopt ook als de neten).

    And het allerbelangrijkste: wees geen eikel want dan gaan mensen je juist boycotten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 15 februari 2019 14:34
    Heb getekend want dit is gewoon zo ongelooflijk fout.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 15 februari 2019 15:36
    Moet je die kop van die gozer zien…

    Smeerlap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.