Nieuws
Xbox Game Pass

Game Pass behaalt groeidoel Microsoft opnieuw niet

Maar de service groeit wel

Geschreven door Jari Klapwijk op
Xbox Game Pass heeft de door Microsoft gestelde groeidoelen voor het tweede jaar op rij niet gehaald.

Dat blijkt uit een financieel rapport (via Axios). Microsoft had als doel gesteld dat Xbox Game Pass in het fiscale jaar, dat op 30 juni eindigde, met 73% zou groeien. De groei bleef steken echter steken op 28%. Vorig jaar werd het doel ook al niet gehaald. Toen mikte het bedrijf op een groei van 48% en werd 38% behaald.

Eerder maakte Phil Spencer wel bekend dat Xbox Game Pass op dit moment winstgevend is. Volgens hem beslaat de abonnementsdienst op dit moment ongeveer vijftien procent van de totale omzet van Microsofts gamedivisie. Verder gaf hij aan dat de groei van Game Pass op consoles stagneert en dat er op pc juist een flinke groei is.

In januari meldde Microsoft dat Game Pass 25 miljoen abonnees had. Sindsdien heeft het bedrijf geen nieuwe aantallen meer bekendgemaakt. Wel bracht het naar buiten dat de Xbox-divisie een recordomzet heeft gedraaid in het afgelopen fiscale jaar. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Project Invictus wordt onderdeel van Assassin's Creed Infinity Activision onthult PlayStation-voordelen Modern Warfare 2
30

Reacties op: Game Pass behaalt groeidoel Microsoft opnieuw niet

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 oktober 2022 16:27
    Het ontbreken van eigen AAA-content dit jaar zal daar ongetwijfeld voor iets tussen zitten. Hopelijk volgend jaar beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Liefhebber

    • 28 oktober 2022 16:40
    @Mr.Happy inderdaad, bij de lancering waren er zulke mooie beloftes. Gelukkig staat er ook echt wel een boel op stapel maar jammer dat het er nog niet van is gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 oktober 2022 16:51
    @Liefhebber die beloftes staan er nog steeds, alleen hebben vertragingen wat stokken in de wielen gestoken. Zowat elke uitgever kreeg de laatste jaren te maken met uitstel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 oktober 2022 17:19
    @Mr.Happy die doelen zijn vast gesteld voordat starfield en red fall zijn uitgesteld. Dus denk dat micro dit ook al lang zag aankomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 28 oktober 2022 16:39
    Ik ben benieuwd hoelang ze dit vol gaan houden voordat ze de prijzen keihard omhoog gooien.
    Microsoft heeft natuurlijk een hele diepe portomonee maar alsnog geld verliezen zullen ze vast geen fan van zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 oktober 2022 16:53
    @Ronnyp Net deze week heeft hun CEO gezegd dat gamepass winstgevend is, dus dat geld verliezen zal wel meevallen zeker? :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 28 oktober 2022 17:48
    @Mr.Happy oh dan heb ik dat ff keihard gemist. Ik dacht dat gamepass nog niet rendabel was voor jaren maar dat valt wel mee dus haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 28 oktober 2022 18:11
    @Mr.Happy de vraag is dan wel of investeringen worden meegenomen, zoals acquisities. In dat geval kan ik mij niet voorstellen dat het winstgevend is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 oktober 2022 18:37
    @Liquidshake die moet je sowieso al apart rekenen want die hebben rechtstreeks niet met Gamepass te maken. Die gaan de GP-groei sowieso wel helpen, dat ontken ik alleszins niet.
    Dat zou wel meer het geval zijn als Xbox geen games meer zou verkopen en hun klanten alleen via GP zouden spelen, maar dat is de huidige realiteit niet.

    Als je bvb weet dat al 2 miljoen mensen een gekochte versie van Forza Horizon 5 aan het spelen waren in early access, voor die op GP kwam, dan weet je dat de goeie games toch nog altijd miljoenen verkopen ondanks GP.
    Persoonlijk koop ik nog altijd de games die ik echt goed vind, en ga ik GP gebruiken om nieuwe ervaringen op te doen. Das natuurlijk voor ieder anders, maar das uiteindelijk ook een deel van mijn punt :-)

    Als we even vooruit kijken dan weten we ondertussen dat MS CoD niet enkel op PS wil houden, maar ook naar Switch wil brengen, en het nog niet op GP mag brengen vanwege een contract. Allemaal verkochte exemplaren dus. Waarom zou je die acquisitie dan bvb meerekenen in de GP-kosten? Het is net iets complexer dan dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 29 oktober 2022 09:36
    @Mr.Happy wel als die investering gemaakt is voor het verbeteren van gamepass. De games uit de acquisitie hebben bijvoorbeeld directe invloed op de groei van gamepass. En daarnaast moeten die acquisities ook terug verdiend worden. Zo kun je de investeringen van Netflix, zoals nieuwe content ook niet los zien van de gemaakte winst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 29 oktober 2022 10:38
    @Liquidshake nogmaals: cod komt niet naar gamepass dankzij een sonycontract en blijft multiplat.
    Al wat MS doet is ter versterking van het volledige xbox merk in zijn geheel. Dat gamepass daar een heel groot deel van uitmaakt ga ik niet ontkennen, maar het geheel is net iets minder zwart-wit dan dat. Zeker omdat een heel groot deel mensen nog altijd zijn games koopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 29 oktober 2022 12:50
    @Mr.Happy dat maakt toch niet uit? Microsoft heeft toch ook Bethesda overgenomen voor 7/8 miljard, hoe staat dat in verhouding met de gemaakte winst? Dit geldt natuurlijk ook voor toekomstige aankopen. Ik kan dit niet los zien van gamepass omdat deze acquisities een rol spelen in de visie van xbox en het versterken ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 29 oktober 2022 13:25
    @Liquidshake jij kan dat niet, en er is zeker een connectie, maar zo simpel als jij het voor wil stellen zit het ook niet in elkaar.
    Denk je bvb dat de miljarden die ze via King gaan binnen sleuren aan Gamepass moeten worden gelinkt? Of bvb de opbrengsten van micro transacties op multiplat games? De inkomsten die WoW genereert zijn bvb wel gezakt, maar toch. Is dat ook Gamepass geld?
    Je hebt het over Bethesda, maar kijk dan bvb weer naar Mojang …
    Niet zwart, niet wit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 30 oktober 2022 10:41
    @Mr.Happy mojang was voor gamepass al aangeschaft dus geen invloed op investeringen. In hoeverre transacties worden meegenomen is microsoft niet transparant over dus kunnen wij beide niet zeggen hoe grijs of zwart/wit het is , maar kan mij voorstellen dat ze transacties ook optellen bij de winsten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 30 oktober 2022 22:28
    @Liquidshake ik kan dat inderdaad ook niet zeggen, net zoals jij dat niet kan, vandaar ook de reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 oktober 2022 17:20
    @Ronnyp kijk als je een game als starfield hebt die uitkomt stellen ze een heel hoog doel in, dan word de game uitgesteld en is die groei er niet zo erg. Er is nog steeds groei geweest maar minder. Maar besef wel dat wat mensen aantrekt is allemaal uitgesteld en dan heb je mensen die zeggen ik zet me abbo dit jaar stop want die games komen niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 28 oktober 2022 17:51
    @hulstpower ik verwacht ook zeker wel een dikke stijging als al die games komen. Maar zullen die mensen blijven hangen dat is de vraag. Ik zou namelijk 1 maand gamepass nemen en dan al die games spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 oktober 2022 19:38
    @Ronnyp en daarom wil micro elk kwartaal een triple a game op gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 28 oktober 2022 20:26
    @hulstpower Ondertussen mag je dit soort uitspraken van hem wel met een heleboel zout nemen.

    Eerst zien en dan geloven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 oktober 2022 22:47
    @AveryJackson volgend jaar moeten ze het laten zien. Dan zijn er geen smoesjes meer geen excuses. Ze hebben studio’s en ze hebben genoeg games uitgesteld om wel 6 triple a games uit te brengen. Ik zeg niet dat dit gebeurt maar ze moeten volgend jaar knallen al hun aangekochte studio’s van 2018 zijn ook al rruim dan 5 jaar bezig als niet langer dus daar moet ook wel wat van uit komen. Ik gok op 4 games of alles 9 zijn dat zeg ik niet. Maar ze hebben genoeg uitgesteld dit jaar en genoeg studio’s die al 5 jaar niks hebben gedaan. Ik denk zeg denk dit moet er ongeveer komen, stalker2 , redfall, Forza 8, starfield, Atomic heart, avowed, en dan nog paar dikke Indies waar ik even niet op naam kom. Ik zeg niet dat alles 9 of 10 zullen zijn maar ze staan hoog op lijst en misschien contraband.