'Game-ontwikkelaars profiteren van Amerikaanse belastingregeling' | Gamer.nl

'Game-ontwikkelaars profiteren van Amerikaanse belastingregeling' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Johnson haalt als voorbeeld Electronic Arts aan. De uitgever zou de afgelopen vijf jaar in totaal 1,2 miljard dollar aan winst geboekt hebben, maar wist door verschillende aftrekposten en regelingen een nettoverlies te rapporteren. EA zou daarmee effectief op een veel lager belastingtarief uitkomen dan de vastgestelde 35 % die in de Verenigde Staten voor bedrijven geldt, zo stelt Johnson. 

Daarnaast zou EA veel van zijn bedrijfsvoering naar het buitenland verplaatst hebben, in het bijzonder naar landen waar een lager belastingtarief wordt gevoerd. Deze offshore-strategie, uitgedacht door voormalig belastingadvocaat Glen Kohl,  zou de uitgever 1,3 miljard dollar aan winst hebben opgeleverd waarop de Amerikaanse belastingdienst geen aanspraak kan maken.

Woordvoerder van EA, Jeff Brown, stelt dat het verleggen van de focus naar andere landen logischerwijs voortvloeit uit het internationale karakter van de uitgever. Over de aftrekposten waar game-ontwikkelaars gebruik van kunnen maken, zegt hij het volgende: "Geen voordeel proberen te halen uit het fiscale systeem is eigenlijk hetzelfde als een klant die per se de volprijs voor een product wil betalen tijdens een uitverkoop."


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou