Nieuws
Game Mania

Tien procent van Game Mania-winkels gesloten in komende twee jaar

'De webshop draaide in zijn eerste jaar al een omzet van vier à vijf winkels'

Geschreven door Jacco Peek op
Game Mania sluit de komende twee jaar tien procent van de winkels. Dat meldt CEO Kris Lenaerts in een interview met RetailTrends.

Het aantal Game Mania-vestigingen nam in de afgelopen vier jaar al met zo'n tien procent af tot 75 winkels en Lenaerts verwacht een afname van hetzelfde percentage in de komende twee jaar. Reden voor het sluiten van de vestigingen is de snelle digitalisering van de markt, maar de groei van Game Mania's eigen webshop draagt hier ook aan bij.

“De webshop draaide in zijn eerste jaar al een omzet van vier à vijf winkels en in het tweede zijn dat er acht of negen. Dat zijn effecten die je hele bestaande model op zijn kop zetten en daar moet je naar handelen.”, aldus Lenaerts.

Tegenover het sluiten van de winkels staat ook een aantal openingen van Game Mania concept stores, winkels met minder games en meer ruimte voor evenementen. Na de opening van concept stores in Amsterdam, Antwerpen, Utrecht en Den Haag worden er nog minstens acht concept stores geopend. Ook werd er recent een Game Mania Zone geopend in de Esports Game Arena in Alphen aan den Rijn.

Kris Lenaerts weet nog niet hoeveel winkels er uiteindelijk zullen overblijven, maar het wordt een mix van de webwinkel, concept stores, Game Mania Zones en reguliere winkels 'in steden waar dat financieel haalbaar is'.

Dit artikel delen:

Lees meer

Disaster Report 4 Plus krijgt Switch-versie in Japan A Plague Tale: Innocence zet z’n knaagtanden in je
11

Reacties op: Tien procent van Game Mania-winkels gesloten in komende twee jaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • hubertje

    • 17 mei 2019 10:29
    Dit vind ik best rot eigenlijk. Ik ga altijd liever ff langs in de winkel dan dat ik het online bestel. Soms hebben ze ook nog games in de winkel die niet in de webshop zijn en het is altijd wel leuk om gewoon beetje rond te kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Spadesz

    • 17 mei 2019 10:59
    Helemaal eens met hubertje. Ik pre-order vaak me games maar kom ze altijd in de winkel afhalen. Een beetje rondkijken geeft me ook altijd een nostalgisch gevoel, alsof ik weer als jong jochie met me zakgeld door de toenmalige E-plaza liep om een game uit te zoeken :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hubertje

    • 17 mei 2019 11:44
    @Spadesz Ah ja de E-plaza dat is de goede oude tijd ja. Toen die nog bestond ging ik daar ook wel eens heen om games te halen maar meestal naar de free recordshop. Helaas bestaan beide winkels niet meer. Hopelijk gaat dit niet met de Gamemania gebeuren want waar moet je dan heen om games te kopen. Je zou bijna gewoon je eigen game winkel starten om gewoon een game winkel in de buurt te hebben ;p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 17 mei 2019 11:30
    Ik voel me niet schuldig. Toen ik als jonkie met de ouders naar de winkel ging om games te snuffelen maakte het niet uit welke game ik zou willen hebben - hij lag er. Het waren echt glorieuze dagen waar ik met tranen in mijn ogen kon kijken naar een weelde aan cartridges en dozen en er overal machines om me heen stonden die bliepende geluiden produceerde. Echt de gouden jaren van gaming waren dat.

    Ga 10 jaar de toekomst in toen het online gebeuren nog maar net op gang kwam en toen werd mijn gamer leven steeds zuurder want ik moest steeds langer en harder gaan zoeken naar een winkel die de game die ik wilde hebben ook daadwerkelijk op voorraad had tegen een schappelijke prijs.

    Ga nog 5 jaar verder de toekomst in en ik koop de meeste van mijn games online, want dan hoef ik niet stad en land af te stropen.

    Ga nog 5 jaar verder de toekomst in en ik koop al mijn games online en in digitale vorm, want ze worden uberhaupt niet meer fysiek verkocht.

    Het is echt niet mijn schuld hoor, de verpaupering zette al in lang voordat het web de laatste nekslag kon bieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 17 mei 2019 13:22
    @gimbal2 Gamemania is wellicht het slechtste voorbeeld van game retailers.

    Het is een winkel die zich richt op de "hippe FIFA/Fortnite/CoD gamers".
    Ze gebruiken het winkeloppervlak nauwelijks, het aanbod is heel karig.

    Van dat karige aanbod heeft de concept store dus NOG minder, het heeft echt niks meer met liefde voor games te maken, en meer units van populaire titels verschepen.

    Neem je een kijkje in de wat meer zelfstandige winkels verspreid door het land, waarvan Nedgame momenteel een van de grotere is, en je zult je wanen in dezelfde sferen. Giga aanbod games, japanse rpgs, kleinere titels zoals Hello Neighbour, Slime Rancher, Axiom Verge, maar ook import van oa Megaman.

    Fysieke winkels hebben voor mij nog steeds een groot aanbod games, waar gamemania die populariteit vandaan haalt snap ik 9 van de 10 keer niet. Ze hebben nagenoeg niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 17 mei 2019 12:06
    Dus ze gaan 7,5 winkels sluiten? Knap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 17 mei 2019 12:16
    Ik vond het toch altijd wel oplichters bij Game Mania. Maar wel jammer om deze winkels uit de winkelstraat te zien verdwijnen, liep er wel altijd graag binnen om rond te kijken en naar de game merchandise te kijken die ze meestal hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grapjurk

    • 18 mei 2019 08:23
    Gamemania is de laatste jaren achteruit gegaan, waar er een paar jaar geleden nog tof personeel in de winkel te vinden was die verstand van zaken hebben, zijn deze kenners vervangen door blonde bimbos die vooral leuk moeten wezen. Het hele huiskamergevoel is weg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dtrouble1

    • 18 mei 2019 10:15
    @Grapjurk Ben benieuwd bij welke Game Mania jij dan komt. Ik heb tot nu toe meegemaakt dat de vrouwen daar ook echt verstand van games hebben. Of mis je misschien iemand om over fortnite te praten? xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 18 mei 2019 11:28
    Ik snap überhaupt niet dat er nog gamewinkels kunnen bestaan, zelfs als webshops* niet, maar dat zal komen door consoles die nog wat achterlopen met digital downloads en HDD-grootte. Sinds Steam/Origin goed werken heb ik niks meer fysiek gekocht. En ook voor consoles zou ik liever alles downloaden (hoewel dat vaak wat duurder is). Ben ik helemaal af van die hoesjes en gewissel met discs. Internet barst van de reviews en filmpjes, dus een verkoper heeft ook weinig waarde meer in dat opzicht.

    *Voor een PS4 of PS5 kan je ook naar bol.com.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 18 mei 2019 11:30
    Ik snap überhaupt niet dat er nog gamewinkels kunnen bestaan, zelfs als webshops* niet, maar dat zal komen door consoles die nog wat achterlopen met digital downloads en HDD-grootte. Sinds Steam/Origin goed werken heb ik niks meer fysiek gekocht. En ook voor consoles zou ik liever alles downloaden (hoewel dat vaak wat duurder is). Ben ik helemaal af van die hoesjes en gewissel met discs. Internet barst van de reviews en filmpjes, dus een verkoper heeft ook weinig waarde meer in dat opzicht.

    *Voor een PS4 of PS5 kan je ook naar bol.com.