Nieuws

Game-industrie spreekt zich uit voor abortusrechten in Amerika

Een hoop statements

Geschreven door Jari Klapwijk op
Verschillende gamestudio's hebben statements naar buiten gebracht voor abortusrechten in de Verenigde Staten. Ondanks dat Sony haar studio's naar verluidt vorige maand opriep om geen statements te maken rond het thema, kwamen een hoop PlayStation-studio's met een reactie. Bungie, Xbox, Bethesda en Ubisoft tonen zich solidair.

De statements volgen na de beslissing van het Amerikaanse Hooggerechtshof om de uitspraak in de zaak Roe vs Wade te verwerpen. Daarmee is het landelijke recht op abortus beëindigd. Amerikaanse staten moeten nu zelf bepalen of abortus is toegestaan. In Missouri wordt dat recht al aan banden gelegd. 

Insomniac was de eerste studio die van zich liet horen op Twitter. “Wij zijn mensen die games maken. Reproductieve rechten en lichamelijke integriteit zijn mensenrechten,” zo luidt het statement. Later volgden Bend Studio, Media Molecule, Sucker Punch Productions, Guerrilla, Sony San Diego en PlayStation London met soortgelijke statements. 

Naughty Dog voegde eraan toe dat het “medewerkers actief zal steunen in het ontvangen van de juiste zorg”. Dat kan betekenen dat Naughty Dog medewerkers zal helpen om naar een staat te reizen waar abortus wel is toegestaan, als zij zelf in een staat wonen waarin het verboden wordt. Sony Santa Monica deelt hetzelfde bericht. 

Ook Microsoft liet van zich horen op het Twitter. "Bij Xbox blijven we toegewijd aan onze medewerkers om te verzekeren dat ze gelijke toegang tot gezondheidszorg houden." Bethesda liet het volgende weten: "Wij geloven dat het vermogen om zelf keuzes te maken over je levensstijl en lichaam een mensenrecht is."

Iets later werd bekend dat ook Sony, en alle daaronder vallende bedrijven en studio’s, de reiskosten vergoedt aan werknemers die naar een andere staat moeten reizen voor de juiste zorg. Hetzelfde geldt voor Netflix, Paramount, Comcast, Warner Bros. Discovery, Amazon, Xbox en Disney.

In mei zou Sony-ceo Jim Ryan nog een e-mail hebben verstuurd waarin hij stelt dat verschillende meningen over abortusrechten binnen het bedrijf gerespecteerd moeten worden. Dat schoot toen bij veel werknemers in het verkeerde keelgat, waarna Insomniac een donatie van 50.000 dollar deed aan de non-profitorganisatie WRRAP, die zich inzet voor reproductieve rechten. Achter de schermen verdubbelde Sony die donatie, maar naar verluidt bleef het zich vasthouden aan wat in de interne e-mail stond beschreven.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Nvidia's GTX 1630 verschijnt 28 juni' ROG Strix Radeon RX 6750 XT
42

Reacties op: Game-industrie spreekt zich uit voor abortusrechten in Amerika

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    JaccoPeek

    • 25 juni 2022 13:17
    Laten we de reacties onder dit artikel gezellig houden en de huisregels van Gamer.nl honoreren. Dat betekent: inhoudelijke discussies voeren, en geen haatzaaien, beledigen of off-topic reacties plaatsen.

    Dank voor het begrip.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 25 juni 2022 13:56
    Game ontwikkelaars moeten niet aan politiek gaan doen. Als ze zich zo nodig met politiek bezig willen houden dan kunnen ze beter in hun vrije tijd lid worden van een politieke partij i.p.v. consumenten met hun bedrijf een eigen politieke mening gaan opdringen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gotcha123

    • 25 juni 2022 16:09
    @lightyears natuurlijk wel.
    Sowieso wordt je helemaal niks opgedrongen, je kunt gewoon zoveel spelen als je wil zonder je te bekommeren om de mening van het bedrijf. Ieder groot bedrijf heeft regels voor behoorlijk bestuur en daar horen politieke standpunten bij, milieubewustzijn etc etc. En soweiso is de inhoud van heel veel games politiek, dus die grens is allang overschreden (heldhaftige amerikanen schieten op slechte terrosisten die uit land XYZ komen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 25 juni 2022 21:16
    @lightyears

    Dit is maar gedeeltelijk politiek hoor. Als je hierin enkel politiek ziet, dan zie je eigenlijk het grootse en vooral belangrijkste niet.

    Dat studio’s op willen komen voor hun medewerkers, hun gezondheid en ook hun mentale gezondheid. En als een vrouw per ongeluk zwanger wordt en ze wil dat niet dan moet er een mogelijkheid zijn over je eigen te beslissen, en dan ook omdat soms de vader ook niet in beeld is of zelfs nooit als het over misbruik gaat.
    En als je dan niet mag kiezen en gedwongen dat kind moet hebben is dat niet goed voor je werk toekomst en je functie.
    En dat is nu net wat ik in alle statements lees. Het steunen van de medewerkers in hun leven, keuzes en gezondheid zowel lichamelijk als mentaal.
    En daardoor ook een gezonde werk omgeving houden.

    Dat is niet politiek.

    Enkel dat het geuit wordt tegen politiek is politiek. Maar als niemand dat doet gaat er ook niks veranderen in deze toch al slechte keuze van dat land.
    Nu net grote bedrijven kunnen druk op politiek uitoefenen, niet om politiek te bedrijven.. maar om te laten zien dat ze achter hun mensen staan als een geheel. Dat zet mensen eerder aan het denken of een keuze wel de juiste was.
    Met geen weerwoord denkt iedereen in de senaat of waar ook dat het goedgekeurd wordt.
    Maar met massale statement er tegen wordt ook een signaal gegeven.

    Dat stukje is licht politiek ja.

    Maar dat is zoal ik zei maar een deel.

    Ik vind het altijd wel jammer als mensen 1 deel van een bericht meteen als het volledige waar zien.en een niet de rest ziens

    Veel te vaak wordt de men moet zich niet bemoeien met politiek kaart getrokken terwijl er in veel berichten meer dit dan enkel dat.
    Het is een deel ja. Maar zodra je reageert op deze beslissing van het land doe je dat voor een deel ook al, maar dat maakt het nog niet politiek gericht.

    Zoals ik al zei ik lees vooral steun aan medewerkers, gezondheid van hen maar ook een team sterk houden. Als elke keer een vrouw in het team ineens weg gaat midden in een project omdat ze zwanger zijn en niet mogen kiezen dan worden er op den duur geen vrouwen meer aangenomen want midden in een ontwikkeling even een onbekend persoon aanstellen is niet zo handig.en uitstellen liever ook niet vanwege deze reden.
    En een team van 300 personen kunnen zelfs meerdere ineens uitvallen en niet intern ingevuld. Zelfs key personen.
    En dat lees ik vooral. Bedrijven die bang zijn dat deze keuze hun eigen stabiliteit gaat ondermijnen en daarom trekken ze aan de bel. Niet om politiek te bedrijven. Maar om op te komen voor zichzelf en hun teams

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 25 juni 2022 23:24
    @watashi wa maurice desu.

    Mooi gezegd. Ik kwam tijdje terug tot de conclusie dat alles in je leven politiek is. Denk aan de vrijheid dat gamer.nl bestaat, een comment systeem heeft. Dat je mag gamen.

    Maar ook welke films je mag kijken, wat je mag kopen. Vrijheid om van baan te mogen switchen of zelf je opleiding mag kiezen.

    Zo ook wat je prive is, wat je binnenshuis wel en niet mag doen. En ga zo maar verder.

    Leven is politiek. De vraag die je alleen moet stellen is of je hier actief aan wil meedoen en een positieve bijdrage aan wil leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 26 juni 2022 02:39
    @watashi wa maurice desu. Sluit ik me helemaal bij aan, mooi gezegd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 26 juni 2022 11:56
    @lightyears deze bedrijven maken toevallig games, er werken gewoon mensen die het fijn vinden als hun baas gewoon achter hun staat. Dit soort statements kan een verlichting zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 juni 2022 14:34
    Lijkt dat ze niet begrijpen dat nu een staat zelf kan beslissen wat ze doen en dat de meeste Staten gewoon abortus toe staan en zelfs tot 8 maanden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 juni 2022 16:00
    @keenan
    Tot 8 maanden..ja hoor, tuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 juni 2022 16:56
    @The_Stifmeister doe maar ff googelen jongen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 juni 2022 17:50
    @keenan
    Gedaan en uiteraard niks gevonden. Je verwijst ongetwijfeld naar een of andere uitspraak van een gekkie en verkondigd dit nu als waarheid. Er is helemaal nergens sprake van abortus bij 8 maanden, dat is echt absurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 juni 2022 17:59
    @The_Stifmeister excuus was tm6 maanden in California en late term abortion is ook gewoon een ding

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 juni 2022 16:57
    @The_Stifmeister gebeurt niet vaak natuurlijk maar is in sommige Staten gewoon legaal

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 25 juni 2022 18:16
    @keenan Als iemand verkracht is of er incest heeft plaatsgevonden en dat tot die datum niet heeft durven te zeggen dan mag dat gewoon. Het is heel vreemd dit allemaal, Beschikking over eigen lichaam is een basis mensenrecht daar heeft de regering niks over te vertellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    keenan

    • 25 juni 2022 18:19
    @PreUp555 na verkrachting moet het altijd kunnen. Maar daar had ik het niet over

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 25 juni 2022 18:42
    @keenan Nee verder helemaal eens, je hebt ook Sharkeeshas uit de achterbuurt die om de 2 maanden zwanger zijn en abortus plegen en dat moet absoluut niet kunnen inderdaad. als voorbeeld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 25 juni 2022 18:51
    @PreUp555 Klopt, alleen is het ongeboren kind geen deel van het eigen lichaam, maar een apart wezen op zichzelf.
    Ook als je het nog niet als mens beschouwd, heeft het nog altijd eigen DNA, eigen genen, eigen hartje, eigen bloedvatenstelsel, etc. En na 10 weken ziet het er al zelfs echt als een klein mensje uit. Zelfs met nageltjes.

    Beschikking over het eigen lichaam betekent ook de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat er geen kind in verwekt wordt als je geen kinderen wil.
    En zolang je niet verkracht wordt, kun je ook als vrouw uitstekend daar zelf voor zorgen. Als er iets is waar je zelfs letterlijk geen man voor nodig hebt, is het dat wel.
    Bij elke vrijheid komt verantwoordelijkheid kijken, ook als je die zoveel mogelijk van elkaar probeert los te koppelen.

    Elke regering heeft de plicht om het leven te eerbiedigen en te beschermen, door zoveel mogelijk te voorkomen dat er onrechtmatig wordt gedood.
    Welnu, als je abortus ziet als het onrechtmatig doden van een mens, dan kun je als regering niet anders dan jezelf verplichten ook -dat- leven te beschermen.
    Maar als je abortus niet als zodanig ziet, is het natuurlijk logisch dat je er soepelere wetten over invoert.

    Het Hooggerechtshof laat nu elke staat daar zelf over beslissen en geeft ze zo een flink stuk autonomie.
    En dat kan voor zowel voorstanders als tegenstanders zowel voordelen als nadelen hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 25 juni 2022 19:08
    @Robert-Frans Helemaal mee eens en echt heel goed en diepgaand gesproken.

    Ik had het ook alleen maar over Verkrachting/ Incest wat meestal op zeer zeldzame gevallen na op hetzelfde neerkomt.

    Verder heb je helemaal gelijk, Maar jammergenoeg worden dus ook die slachtoffers groep target van deze uitspraak daarom mag de uitspraak ook wat genuanceerder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 25 juni 2022 19:37
    @PreUp555 De meeste strenge abortuswetten, ook in Amerika, maken echter al uitzonderingen voor verkrachting, incest en medisch levensgevaar. Oklahoma is daarin nu een behoorlijke uitzondering.
    Mijns inziens zijn zulke uitzonderingen voldoende begrijpelijk om niet al te grote bezwaren tegen te hebben. Het blijft dan echter een tragedie zonder winnaars, iets wat niet zou moeten hoeven.

    Veel pro-choicers willen echter verder gaan dan dat, onder meer door het als een exclusief vrouwenrecht te claimen, waar men onder alle omstandigheden gebruik van moet kunnen maken.
    Niet alleen doe je bij vrijwillige geslachtsgemeenschap daarmee de vader nogal onrecht, maar ook beschouw je het kind duidelijk als rechteloos, zelfs als eigendom van jou, waar je vrijelijk over zou kunnen beschikken naar believen. En daar kan ik absoluut niet in meegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Untitled Player

    • 25 juni 2022 19:59
    @Robert-Frans Ik ook niet en ben het helemaal met je eens.

    Dat is dat ultra extreme feminisme en dat mag van mijn part totaal van de kaart worden geveegd.

    Net als BLM en al die andere extreme dingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.