Van Dreunen ziet namelijk overeenkomsten tussen de videogamecrash van 1983 en de huidige staat van de game-industrie. Het probleem ligt volgens hem bij de hardwaremakers, die alle eigen platformen willen ontwikkelen om zo een deel van de gamemarkt op te eisen. "Als iedereen zijn eigen platform blijft bouwen en een deel van de markt wil toe-eigenen, dan implodeert de markt binnen enkele jaren. (...) Iedereen denkt een procent van de markt te kunnen pakken, maar dat lukt ze niet. En ondertussen verwarren al die apparaten de consument.”

Van Dreunen geeft aan dat consumenten niet geïnteresseerd zijn in nog meer apparaten, maar willen spelen wat ze kennen. Hierbij haalt hij het voorbeeld van de hackbare Android-console Ouya aan. "Consumenten kennen de Ouya helemaal niet. Het openbreken van platformen is een mooie gedachte, maar daar zijn consumenten helemaal niet mee bezig. Die willen gewoon Grand Theft Auto 5." Een nieuwe console zou volgens Van Dreunen zoiets zijn als een extra tv-kanaal: "Je hebt 25 tv-kanalen in Nederland, maar worden die even vaak bekeken? Nee."

De Ouya wordt dan ook geen groot succes, verwacht Van Dreunen. Ga je als een grote uitgever als Ubisoft ontwikkelen voor het apparaat, met het risico om je franchise minder waard te maken? Waarschijnlijk niet." Hierdoor verwacht hij dat de Ouya niet aantrekkelijk is voor het grote publiek.

Superdata

Superdata is een bedrijf dat zich specialiseert in het analyseren van data die het verzamelt binnen retail en digitale games, alsook sociale en mobiele. Inmiddels wordt de data van zo’n twee miljoen spelers verzameld en maandelijks geanalyseerd.