‘Game-industrie in 2014 drie keer zo groot als muziekindustrie’ | Gamer.nl

‘Game-industrie in 2014 drie keer zo groot als muziekindustrie’ | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

PriceWaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de bestedingen in games van 52,5 miljard dollar in 2009 zullen groeien naar 86,8 miljard in 2014. Een gemiddelde stijging van 10,6 procent per jaar. De gamemarkt zou daarmee na internet advertising de snelst groeiende markt zijn binnen de entertainment- en mediasector en drie keer zo groot als de muziekmarkt, waarvan verwacht wordt dat deze van een omzet van 26,4 miljard in 2009 naar 27,9 miljard in 2014 zal stijgen.

Het bureau noemt verschillende stuwende factoren die de groei moeten bewerkstellingen. Zo worden de introductie van Move en Kinect aangehaald. De introductie van de nieuwe bewegingsregistrerendecontrollers zullen volgens PwC er in belangrijke mate aan bijdragen dat de markt van spelcomputergames jaarlijks met 5,5 procent stijgt naar 36,8 miljard in 2014.

Maar ook “de explosieve toename van de vraag naar games van Aziatische consumenten, de groeiende populariteit wereldwijd van online en wirele games en de toenemende penetratie van smartphones en breedband” worden een belangrijke rol toegedicht in het persbericht. Ilja Linnemeijer van PwC verwacht bovendien dat 3D-gaming de industrie een impuls geeft, “enerzijds door het uitbrengen van oude games in een 3D-jasje en anderzijds door de ontwikkeling van nieuwe games die optimaal gebruikmaken van 3D-technologie”.

Online gaming

De markt van online games zal de komende vijf jaar met 21,3 procent groeien en die van wirele games met 12,3 procent, zo staat in het persbericht van PwC. Die markten zijn in 2014 respectievelijk goed voor 30,6 en 13,1 miljard dollar. De toenemende populariteit van MMO-games en social games zoals Farmville op Facebook worden samen net de toenemende breedbandpenetratie genoemd als redenen voor de groeiende online markt. Ook de opkomst van cloud gaming met services als Gaikai en OnLive zullen hieraan bijdragen.

De groeiende adoptiegraad van smartphones met steeds beter wordende grafische mogelijkheden en de groei van “consumentvriendelijke applicatiestores” in combinatie met groter wordende 3G-netwerken worden genoemd als oorzaken van de groei in wirele gaming.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou