Het spel dat momenteel ongeveer het langst actief in ontwikkeling is, is zonder twijfel Galleon. Deze 3rd person piratengame is bedacht door Toby Gard, de man welke tijdens zijn werkzaamheden aan Tomb Raider vond dat het allemaal veel beter kon en aan zijn eigen spel begon. We schrijven ergens in 1996 wanneer het eerste werk aan Galleon gelegd wordt. Het spel staat in de planning voor de PSX en PC.

De jaren gaan voort, spellen als Daikatana, Unreal, Starcraft en Duke Nukem Forever worden aangekondigd, en allemaal worden ze vele malen uitgesteld. Maar aan het eind van de rit liggen ze al lang en breed in de budgetbakken, terwijl Toby en zijn team nog hard aan Galleon zwoegen. Het PSX tijdperk is immers voorbij en Galleon wordt een PS2 en Xbox titel. Het spel stond vooralsnog gepland voor het eind van dit jaar, maar toen.

Uitgever Interplay kampt met financiële problemen. Het bedrijf dat ooit tientallen titels per jaar uitbracht kampt door slecht management en sterkere concurrentie met een line-up van een slechts een handje vol titels. Een risicovolle en dure titel als Galleon komt de uitgever dan ook niet goed uit, en zoals het er nu naar uit ziet heeft Interplay de titel, welke men gedurende ruim 6 jaar ondersteund heeft, uit haar line-up verwijderd.

Computer And Videogames nam contact op met Toby Gard om te vragen hoe het ervoor staat met Galleon, maar helaas mag Toby om onduidelijke reden geen commentaar geven. Wel beschrijft hij de situatie als een nachtmerrie maar weet hij wel te vertellen dat er een aankondiging aan zit te komen, en nog wel positief nieuws ook:Bizarrely, when we asked who we could speak to about the game, Gard remained defensive, stating: "I can't say. It's a nightmare, I'm sorry. I get the feeling something's going to be announced quite soon - something good, thank Christ - so that's the main thing."

We're reduced to speculation, but Gard's reticence to tell us who to speak to in the PR department is highly mysterious. Frustrated by the game's long gestation period, could publisher Interplay (and Avalon, formerly Virgin Interactive Entertainment in the UK) have allowed another company to pick up the game?

Hoe het allemaal verder gaat met Galleon is de vraag. Wat misschien nog wel een grotere vraag is, is of we nog wel op dit spel zitten te wachten. Het spel lijkt de grafische revolutie niet helemaal te hebben doorstaan en is ook al lang niet meer zo revolutionair op het gebied van gameplay, als dat het destijds in 1996 was. Hopelijk horen we binnenkort hoe deze nachtmerrie afloopt.