Nieuws
Gabe Newell

Gabe Newell: 'Hoera! Valve gaat weer games verschepen'

En Valve-baas is jaloers op Nintendo

Geschreven door Arran Winmai op
Tijdens Valves presentatie van Artifact liet Gabe Newell weten blij te zijn dat ze weer games gaan uitgeven.

Tijdens een presentatie op het kantoor van Valve in Bellevue over het op Dota 2 gebaseerde kaartspel Artifact vertelde Valve-president Gabe Newell dat ze weer van plan zijn games te maken. " Artifact is de eerste van meerdere games die wij binnenkort gaan uitbrengen," zo meldt hij, "dus dat is soort van goed nieuws. Hoera! Valve gaat weer games verschepen."

Tijdens een Reddit AMA begin 2017 bevestigde Newell al dat ze op zijn minst aan een singleplayer-game aan het werken zijn. Een maand later vertelde hij in een interview met PCGamer dat er gewerkt wordt aan "drie grote VR-games". Of er naast deze projecten aan meer games wordt gewerkt is nog onduidelijk. Tijdens de presentatie wilde Newell er niet meer over vertellen.

Vive

Gaben vertelt dat de reden dat ze een tijd geen games gemaakt hebben is dat ze zich zorgen maakten over de toekomst van de pc. De zorg was dat de pc een "gesloten ecosysteem" zou worden. Omdat de pc voor Valve juist gaat om hoe open het is vormde dit een probleem. Ze hebben wat investeringen gemaakt in hardware zoals de Vive waarmee ze hoopten dit meer naar hun wensen te keren. Nu hebben ze meer vertrouwen in de toekomst van de pc, aldus Newell.

Naast games wil Newell ook meer gaan doen met hardware. Zo vertelt hij jaloers te zijn op Nintendo. "Als Miyamoto nadenkt over de volgende Zelda- of Mario-game denkt hij ook na over hoe de volgende controller gaat zijn. Dit is iets waar wij jaloers op zijn en we willen in de toekomst meer die richting op gaan."

'PUBG op twee na best verkopende Steam-game'

Newell vertelt in dezelfde presentatie dat PUBG een van de bestverkopende Steam-games aller tijden is en op de derde plek staat. Welke twee games verder in de top drie staan maakt hij niet bekend.

Bron: pcgamer

Dit artikel delen:

Lees meer

Toekomstplannen voor PUBG bespreken nieuwe maps, modi en stabiliteit Vr Vrijdag: Een goddelijk perspectief
16

Reacties op: Gabe Newell: 'Hoera! Valve gaat weer games verschepen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • El Ninjo

    • 9 maart 2018 13:33
    Hoera, kaartgames….. schiet nou maar op met HL3 Gabe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 maart 2018 13:55
    FU Gabe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 9 maart 2018 14:02
    Mocht Half-life 3 ooit nog komen, vind ik wel dat Gordon Freeman een grijze baard van minimaal een meter moet hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 9 maart 2018 14:22
    @Hiss
    Haha, inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 maart 2018 14:37
    @Hiss En een rollator en om de zoveel tijd moet ie effe zitten en zeuren over het wangedrag van de jeugd van tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 10 maart 2018 08:33
    @fonsrutte ja maar gordon zegt nooit wat. Dan word het iets van. Gordon en barney lopen over straat en zien de jeugd. Barney zegt dan van ja gordon ik zie aan jou dat je je ook iriteerd aan de jeugd vandaag de dag :p. en gordin stemt zwijgend toe naar goede gewoonte :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 9 maart 2018 15:15
    @Hiss
    Want er bestaan geen kappers? :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 9 maart 2018 22:10
    @CroniC In ieder geval geen scheermessen. Je baard verwijderen met een breekijzer is dan ook weer zo'n gedoe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 9 maart 2018 14:46
    Mooie statement om even stil bij te staan over Nintendo! Hardware kan de software een flinke boost geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 10 maart 2018 08:58
    @GoRightAhead ik vind het juist een rare statement. Nintendo werkt daar al generaties aan. Met liefde en plezier maken ze software met iets eigenzinnigs en daar laten ze hardware op aan sluiten… Dit gaat toch helemaal niet op voor Valve? Steam OS wie gebruikt dat nou? Hoezo is dat in de geest van een vrij character!? Een OS maken alleen maar voor jouw verkoopplatform…

    Ook snap ik Gabe's statement over de vrees van het verlies van een vrij character van de PC niet… Keuze uit angst die nergens op gebaseerd is, klinkt dom. En wat dan nog als PC niet vrij is? Breng je het toch ook gewoon op consoles uit… Hij was bang dat ze het STEAM platform proberen af te pakken… Een platform dat zo groot en krachtig is op de PC dat dat juist een bedreiging vormt voor het vrije karakter van de computer…

    Ik had respect voor Valve en Gabe toen ze games maakte… Nu is hij gewoon een idiote cash-in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 10 maart 2018 14:15
    @ToMaX99 Ik denk dat hij juist kijkt naar wat ze in de toekomst willen gaan doen. Met htc maken ze nu de vive, ondanks dat dit geen origineel platform is, is het wel een aanvulling op de markt. De steam controller was een poging om precieze controlls van pc ook naar de bank te brengen, niet echt gelukt geloof ik. In dit opzicht valt er echt naar Nintendo op te kijken. De WiiU is een beetje de broer van de Switch, hij heeft een manier van spelen gebracht en de Switch heeft dat idee echt uitgevoerd. De spellen en software zorgen er wel voor dat dit een system seller is.

    Ik snap dat statement over het vrije platform ook niet helemaal. Steam is voor mij een deal maker op pc, maar ik zie her en der dat uitgevers zelf platformen gaan opzetten. Voor de markt is dat goed, maar ik ben er niet zo blij mee. Ik heb het liefst alles op 1 plek speelbaar hebben. Maar ik ben het met j eens, ze hebben een monopolie positie en dat is ook niet goed voor het vrij karakter van pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 9 maart 2018 15:35
    Half-Life Royale, let maar op!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 9 maart 2018 18:13
    Ik hoop niet dat het HL3 VR wordt. Moet ik ook nog PCVR kopen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 9 maart 2018 19:31
    haha géweldíg hoor echt fantastich….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 11 maart 2018 06:02
    Half-Life 3 confirmed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 11 maart 2018 06:03
    Half-Life 3 confirmed.