Nieuws
Battlefront 2

Fysieke verkoop Star Wars Battlefront 2 60% minder dan Battlefront 1 in Verenigd Koninkrijk

Gebaseerd op de fysieke verkoop tijdens de lancering

Geschreven door Eline Oosterloo op
Er zijn 60% minder fysieke kopieën van Star Wars Battlefront 2 in het Verenigd Koninkrijk verkocht dan de vorige Battlefront bij lancering.

De slechte verkoop wordt vooral verweten aan de massale kritiek op game rondom een vurig debat over lootbox-systemen op dit moment. De game zou hiermee een pay-to-win mechanic bevatten, waar veel spelers afkeer tegen hebben. Daarnaast werd ook bekend dat het vrijspelen van Heroes erg veel speeluren zou kosten.

EA heeft op de kritiek gereageerd door vlak voor de lancering alle microtransacties tijdelijk te verwijderen uit de game voor onbepaalde tijd. Daarbij heeft de uitgever ook de benodigde tijd om Heroes vrij te spelen drastisch verlaagd.

Toch lijken deze maatregelen niet genoeg te zijn geweest om het negatieve gevoel van de spelers te veranderen. Het blijkt namelijk volgens Eurogamer dat er 60% minder fysieke kopieën van Star Wars Battlefront 2 zijn verkocht tijdens de lancering van de game dan zijn voorganger, Battlefront 1. Hoewel dit geen feiten geeft over de digitale verkoop van het spel, geeft het wel een indicatie van het succes van de game vlak na de release.

De game is nu uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Op Gamer.nl is Star Wars Battlefront 2 beoordeeld met een 7,5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Titan Quest krijgt na 11 jaar nog nieuwe uitbreiding Grote Aquatic-update voor Minecraft bekendgemaakt
33

Reacties op: Fysieke verkoop Star Wars Battlefront 2 60% minder dan Battlefront 1 in Verenigd Koninkrijk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mutsaers78

    • 20 november 2017 16:03
    "Hoewel dit geen feiten geeft over de digitale verkoop van het spel, geeft het wel een indicatie van het succes van de game vlak na de release. "

    Nee, het geeft een indicatie dat fysieke verkopen minder en minder worden. Het zegt geen zak over digitale verkopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The.Eraser

    • 20 november 2017 16:39
    @Mutsaers78 Je moet anderzijds ook geen genie zijn om te beseffen dat de commotie van de laatste weken de verkoop geen goed heeft gedaan. Zuiver principieel laat ik deze game ook aan me voorbijgaan tot het progressie-systeem verbeterd wordt. Daarbij denk ik dat op console(s) fysieke verkoop nog steeds de bovenhand heeft gezien meestal goedkoper + verkoopbaarheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 20 november 2017 19:02
    @The.Eraser
    Ik speel veel samen met mensen uit de UK op de Xbox. Een grote groep. Iedereen zegt de laatste paar jaar geen game meer fysiek te hebben gekocht. Ze spelen het nieuwe deel echter wel.
    Wil natuurlijk niets zeggen over heel de UK, maar het geeft wellicht een trend weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 20 november 2017 20:06
    @Mutsaers78 Nou ja, in 2 jaar tijd zijn de fysieke verkopen ook weer niet met 60% gedaald, dus het lijkt me hoe dan ook wel een significant lager getal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarryLicious

    • 20 november 2017 17:34
    Wat een onzin weer, ik heb de game wél gekocht en ben er bijzonder blij mee. Alles wat negatief was is nu uit de game. Het progressie systeem is inmens groot, ik heb het in nog geen andere game zo uitgebreid gezien.
    Tevens ben en blijf ik voorstander van het free dlc for all systeem. De community word hierdoor niet gesplitst. Top!!
    Verder heeft fifa met fut zon exact zelfde “loot” box systeem en daar klaagt niemand over.
    Allemaal een voorbeeld van klagen en negatief praten “omdat iedereen dat doet” KUDDEGEDRAG

    ps: ben geen SW of Dice/EA fanboy

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 20 november 2017 17:52
    @LarryLicious Belangrijke verschil tussen dit en veel andere micro transacties is dat deze game al full price is en toch een gigantische grind heeft als je belangrijke content(heroes) wilt unlocken, maar ook het feit dat het pay 2 win is is een gigantisch probleem. Ja op dit moment zitten er geen micro transacties meer in, maar ze komen terug en vertrouw jij EA genoeg om te geloven dat ze niet een systeem bedenken dat net goed genoeg is om jouw te pushen ze te kopen, maar niet om weer zo een gezeur te kijken.

    Dat BS patent van Activision blizzard zit hier al zo een beetje in, iedere keer dat je gekilld wordt zie je de starcards van je killer en boem je denkt van oh die moet ik ook hebben, bewust of onbewust en zeker voor kinderen en mensen die minder resistent zijn voor gokdingen is dat een flink probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 20 november 2017 18:07
    @LarryLicious
    Je bent dan misschien geen 'SW of DICE/EA fanboy', erg intelligent ben je ook niet. Als je niet begrijpt dat het progressie systeem van BF2 helemaal kut is dan is het toch wel triest met je gesteld. Het hele systeem is van de grond af aan opgebouwd om je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Je hebt 0% invloed op welke upgrades je krijgt en bent volledig overgeleverd aan de RNG van de lootboxes (en ik betwijfel of het echt RNG is, waarschijnlijk is het zo geprogrammeerd dat je precies de kaarten krijgt die je niet nodig hebt zodat je eerder geneigd bent er dan maar geld in te steken in de hoop dat je wèl de kaarten krijgt die je nodig hebt). En ja, ik weet dat je nu geen lootboxes kan kopen met echt geld maar dat wordt binnen 3 maanden weer ingevoerd en dan zijn we precies waar we een paar dagen geleden waren.

    Prima dat je je vermaakt met de game maar mensen beschuldigen van kuddegedrag terwijl zij het toch echt bij het rechte eind hebben getuigd van bijzonder weinig inzicht. Het zou je gesierd hebben als je van de game genoot maar wel een kanttekening kon plaatsen bij het ronduit slechte progressiesysteem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 20 november 2017 19:13
    @Sander999
    Er is toch niets mis met dat progressiesysteem op dit moment? Kom nou. Je wrok jegens die lootboxen heeft ervoor gezorgd dat er geen goed woord over de game (waar het toch om draait) mag worden gezegd?

    Dit getuigt van intellectueel onvermogen om fatsoenlijk te reageren op wat @LarryLicous daar schrijft. Je doet net alsof een andere mening dan de jouwe niet mogelijk is.
    Die post op reddit met al die 'negatieve votes' kan inderdaad worden gezien als een vorm van kuddegedrag. Er zitten al veel negatieve zielen op reddit; heerlijk om dan, net als de rest, ervoor te zorgen dat dit bericht flink de grond in wordt gestampt. Ik geloof niet dat die (inmiddels) half miljoen mensen allemaal menens waren de game aan te schaffen en oprecht hebben nagedacht laat staan kritiek hebben geuit over de manier waarop microtransacties in de game waren verwerkt.

    Het progressiesysteem klopt geen geld uit je zakken. Het feit dat jij van mening bent dat het 'pay-to-win' element er over drie maanden weer in zit, vind ik nogal op de zaken vooruit lopen. Jij mag mij dan gerust naïef vinden, prima.
    Die bewoording past overigens beter dan de agressieve taal die er meteen weer uit wordt gegooid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 20 november 2017 19:29
    @timtim96
    Dus alle reviewers hebben ongelijk? Want in zo'n beetje elke review wordt het progressie systeem afgebrand, of waren ze er op zijn minst enorm negatief over. En waarom? Omdat het er alleen maar op geënt is om geld uit je zak te kloppen. Waarom is het systeem dat ze in BF1 hadden niet gewoon gehouden of getweaked? Dat werkte toch prima?

    Ik heb geen wrok tegen lootboxes an sich. Ik heb wel een enorme hekel aan lootboxes waar gear in zit waar je character beter van wordt en die niet alleen vrij te spelen zijn door de game te spelen maar ook met echt geld te kopen. Je kan me niet wijs maken dat je dat wel oké vindt en dat je dat niet een klein beetje stoort. Dat kan ik me serieus niet voorstellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 21 november 2017 01:24
    @Sander999
    Dat stoort me zeker, maar je kán dat toch niet meer met echt geld aanschaffen op dit moment? Speculeren heeft geen zin.
    Overigens was er in BF1 ook veel mis met de veel te dure Season Pass. Toffe game modes die niemand speelde. Komt er wel op neer dat EA duidelijk ergens na de aankoop van BF (in 1 en deel 2) nog extra omzet wil maken.

    Ik ben wel benieuwd naar de productiekosten van BF2. Dan kan je een goed beeld krijgen van hoeveel exemplaren ze moeten verkopen om de kosten terug te winnen. In hoeverre de microtransacties of een Season Pass zorgen voor extra winst of kostendekking kan een duidelijk beeld geven achter de beweegredenen om iets dergelijks te creëren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarryLicious

    • 20 november 2017 19:25
    @Sander999 grappig dat je in 1 reactie al meteen begint met intelligentie en later ook over inzicht. Getuigd van een bijzonder volwassen manier van discussiëren, ik weet ook niet zo goed of ik er nou wel of niet op moet reageren.
    Ik geloof dat elke game maker je zo veel mogelijk geld uit je zak wil kloppen en daar zal dus weinig verschil in zijn. Het patent van het systeem van actavision is volgens mij alleen voor hun en is strafbaar als een ander dit toepast (ik weet dat als het wel gebeurd dit slecht te controleren is)
    Daarbij benoem ik eigenlijk alleen dat er eindelijk een AAA game is met een bijzonder uitgebreid progressie systeem waar je echt weer moet knokken voor je upgrades.
    En voor dat je weer begint: je kan alles in-game, zonder geld en zonder crates ook unlocken en kopen dus wat is nou het probleem? Dat je veel moet spelen voor je het open hebt? Serieus dat hebben duizenden andere spellen ook toch?

    Ps: excuses voor het kudde gedrag en 1 kam scheren. Zo was het niet bedoeld. Ik doelde meer op vele reddit gebruikers die up-voten om het “voten”

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 20 november 2017 19:33
    @LarryLicious Het gaat er NIET om dat je zooi moet unlocken, het gaat om de wijze waarop: NIET door met een bepaalde class te spelen maar enkel door lootboxes te openen.

    In dat opzicht is BF2 absoluut een trieste koploper als het gaat om AAA games die zich bezondigen aan F2P-titels game mechanics.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 20 november 2017 19:40
    @LarryLicious
    Volgens mij leg ik haarfijn uit wat het probleem is. Het is volledig random en heeft helemaal niets te maken met de manier waarop je speelt. Ik kan 20 levels omhoog gaan en helemaal NIETS krijgen voor de class die ik speel. Dat klopt gewoon niet. En dat heeft niets te maken met veel spelen of niet, dat heeft te maken met de ronduit oneerlijke manier waarop het is opgezet.

    Mijn excuses overigens om te beginnen over intelligentie, maar dit onderwerp gaat me zo aan het hart dat ik af en toe te hard uithaal naar mensen die er minder/geen moeite mee hebben simpelweg omdat ik het zo verschrikkelijk oneerlijk en achterbaks vind dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat iemand het oké vindt. We worden als gamers ongenadig hard in onze reet genaaid door EA en als we dat allemaal maar 'oké' vinden dan gaat het van kwaad tot erger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 21 november 2017 16:57
    @Sander999 Kijk, dit is eindelijk een mooie reactie :)
    En ik heb totaal begrip voor je mening hierin, deels draag ik ook de onvrede. Alleen kan ik, en volgens mij jij ook, geen koffiedik kijken.

    Overigens, als ik zo lees hoe jij het voorlegd, dan lijkt dit heel erg op de MP van Mass Effect 3, Daar heb ik niets meer dan lof over horen praten/lezen, waaronder ik ook. Terwijl als je goed kijkt daar punten kon verdienen waar je boxes mee kon kopen. Deze boxes gaven je gear en die bepaalde in mate de sterkte van je character. Deze punten kan je ook met echt geld halen en daar boxes van halen. Ook hier weet je niet wat voor gear er in zit. Zo probeerde ik al in 2 jaar tijd de Black Widow bij elkaar te sprokkelen en ik zit pas op level 2, terwijl anderen op max zitten.
    Dit is eigenlijk ook zeer slecht als je het zo terug kijkt. Het verschil hier zit hem alleen dat je met ME altijd samen speelt en niet tegen elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 21 november 2017 08:45
    @Sander999
    Totaal geen invloed is ook overdreven je heb duidelijk de game niet gespeeld. Je unlocked de wapens gewoon door 50 / 200 / 500 kills te hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 21 november 2017 09:09
    @marco300
    Je hebt totaal GEEN invloed op welke starcards je krijgt. Ik heb het nergens over wapens gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 21 november 2017 21:33
    @Sander999
    Starcards kun je ook van kopen van de credits die je in-game verdient maar dat moet je wel opbouwen ja. Je kan niet gelijk een epic kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 20 november 2017 19:28
    @LarryLicious Quote: Alles wat negatief was is nu uit de game.

    Ik kan deze opmerking niet anders betitelen dan als: Je bent extreem naief. Er is NIETS uit de game gehaald, ze hebben enkel de microtransacties bevoren voor het moment. En als jij echt oprecht vindt dat het verdienmodel van BF2 ok is dan heb je helaas extreem lage standaarden naar mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarryLicious

    • 20 november 2017 19:37
    @TheChief BS, ze hebben de heroes 10x goedkoper gemaakt, micros eruitgehaald en ook nog eens gezorgd dat er minimale ranks gehaald worden voor je iets kan gebruiken.

    Daar kom bij dat je niet helemaal goed bent ingelezen, de cards uit lootboxen kan je ook craften door te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 20 november 2017 20:17
    @LarryLicious en ze hebben ook het aantal credits wat je verdient verlaagt.. en als je arcade mode speelt zit er een cool-down van 3 uur om verder credits te verdienen.. (want, zoals in hun legendarische woorden, dat zou oneerlijk zijn .. maar credits kopen met MT's voor geld was geen probleem )

    voor de rest: je hebt ongeveer 4,528 uur nodig om alle content te unlocken op een traditionele manier. 187 dagen van onafgebroken 24 uur gamen.

    good luck with that!! may the force be with u!