Nieuws
cyberpunk 2077

Fysiek exemplaar Cyberpunk 2077 gelekt, CD Projekt Red onderneemt actie

Game komt officieel pas op 10 december uit

Geschreven door Michel Musters op
Het lijkt er op dat fysieke kopietjes van Cyberpunk 2077 al voor release gelekt zijn.

Via Reddit verscheen er een foto van een fysiek PlayStation 4-exemplaar van de game. Kort daarna verscheen er ongeveer twintig minuten aan gameplay, waaruit blijkt dat sommige mensen inderdaad al de game spelen.

CD Projekt Red heeft inmiddels aan de website DualShockers gemeld dat het bedrijf actie gaat ondernemen tegen iedereen die het embargo van de game verbreekt. Mensen die de game dus eerder weten te bemachtigen en gameplay online plaatsen, kunnen mogelijk voor de rechter worden gesleept door de ontwikkelaar.

Cyberpunk 2077 staat officieel gepland voor een release op 10 december. De game komt dan uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar is via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X en Series S. In 2021 moet een next-gen update uitkomen. Op release komt de game ook naar Google Stadia.

Dit artikel delen:

Lees meer

Yakuza-livestream staat stil bij toekomst van franchise Demon's Souls is een iconische remaster - Gamer.nl Podcast 308
26

Reacties op: Fysiek exemplaar Cyberpunk 2077 gelekt, CD Projekt Red onderneemt actie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 23 november 2020 08:37
    De game die bekend staat als de meest uitgestelde game ooit maar dan wel boos worden als iemand het toch eerder weet te bemachtigen… Misschien wilde ze het spel wel nog een keer uitstellen en zijn ze daarom boos

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    livelived

    • 23 november 2020 12:08
    @Ryme Kuch Duke Nukem Kuch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 08:40
    embargo's zijn leuk maar als je als consument niks getekend hebt kunnen ze je niks maken, of zie ik dit nou verkeerd?
    Verder als consument is het niet mijn probleem als een winkel/webwinkel een product te vroeg verkoopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 23 november 2020 08:47
    @hulstpower Het gaat er dan denk ik ook meer om hoe dit persoon een fysiek exemplaar heeft gekregen, welke winkel of misschien wel medewerker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 09:18
    @Paxopoxo klopt ik weet dat er boetes zijn voor winkels die het verkopen voor release dag.
    Ik weet ook zat winkels waar je product kan krijgen voor dat het uit is.
    Maar wat willen ze doen tegen de consument die is niet verplicht mee te werken en heeft niks getekend.
    Wat ik me afvraag is hoe komen ze er achter waar je het gekocht/vandaan hebt gehaald?
    Denk dat je als consument hier niks voor hoeft te vrezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 23 november 2020 09:24
    @hulstpower ik denk dat deze games dan zijn gestolen, en je dus schuldig bent aan heling

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 09:43
    @ErikNus klopt maar dat is alleen zo als je als koper weet dat de partij niet eerlijk verkregen is dus de prijs is heel laag.
    Stel ik koop het via marktplaats en betaal 60 euro of meer, heb ik netjes winkel prijs betaalt. En ik vraag hoe kom je er aan en die gene zegt ik werk in een winkel of ik ken een game journalist of iemand van de uitgever. Het word moeilijk voor cd project red om de consument verantwoordlijk te stellen en dus aan te klagen.
    Denk enige wat ze kunnen doen is de videos offline te laten halen op youtube en twitch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 23 november 2020 10:40
    @hulstpower als je nu, zo ver voor release, de game koopt van iemand, dan weet je wel redelijk zeker dat dat niet geheel legaal is toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 10:45
    @ErikNus Maar wat is in jou ogen dan niet legaal.
    Als een winkel het verkoopt nu aan mij of jij verkoopt jou versie aan mij ben ik als koper niet strafbaar. Koop ik een exemplaar dat gejat is uit een winkel magazijn of hoe dan ook ja.
    Maar voor politie of cd project red om dit hard te maken in een rechtzaal zal heel moeilijk zijn. En hoef je dus als gebruiker nergens bang voor te zijn.
    Enige wat ze kunnen doen is videos offline halen op youtube of zo en misschien je account laten blokkeren op psn of xbox maar ook dat zou je kunnen aanvechten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 november 2020 14:23
    @ErikNus Maar bedenk wel, dan moet je als consument dus weten dat het spel pas op 10 december officieel uit komt, fans weten dat wel, veel anderen niet. Immers zou het spel eerst eigenlijk al in november uit komen, of zelfs nog eerder. Jij weet dus als 'journalist' wel dat het spel pas op de 10e uit komt, maar ik wist het niet, wist alleen dat die uitgesteld was, maar wist niet eens de originele release date, dus als ik de winkel was binnengelopen en die lag daar op de toonbank dan had ik niet geweten dat het voor de officiele release date was. en HELL zelfs dan nog, als de winkel mij die verkoopt dan is de winkel verantwoordelijk niet ik, dus ik mag dan rustig gewoon mijn gamesessie streamen, immers heb IK niets te maken met 1 of andere embargo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 23 november 2020 14:52
    @SuperDre dat kan zo zijn, maar inmiddels is er dus ook gameplay van verschenen, daar zijn heel veel reacties op gekomen en internationaal nieuwsberichten over verschenen. Dan ga je niemand wijsmaken dat je niet wist dat de releasedatum niet verstreken was. Daarbij denk ik niet dat dit exemplaar gewoon vrolijk in een winkel uit het schap is gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 15:25
    @ErikNus klopt wat je zegt maar jij hebt als koper niks met een release datum te maken. Hoeveel producten worden niet voor een datum verkocht in de winkel onder de toonbank door. Het is aan cd project red om te kijken komt dit uit een winkel, ik de k van niet zelf denk ik de drukkerij en ja dan is het aan hun om de drukkerij of distributie bedrijf verantwoordelijk te stellen en hun moeten intern een onderzoek doen naar wie het geweest is van personeel. Maar als ik het koop van iemand die daar werkt en zegt tegen mij dat ie het eerlijk mee hebt genomen van ze werk kan je er niet altijd vanuit gaan dat dit gestolen is. Noem een voorbeeld ik werk zelf voor groot sport merk en krijg ook wel eens voor release ik zou dit kunnen door verkopen maar doe het niet, stel dat ik het wel doe en ik verkoop jou een ex paar nikes hoe weet jij dan of ik het eerlijk heb gehad of gestolen is bijna niet te controleren tenzij ik het zoe goedkoop verkoop dan wel ja. Maar dat gebeurt in dit soort gevallen vaak niet meestal meer dan normale prijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 23 november 2020 10:41
    @niqomipa misschien moet je wel op 'I agree' drukken in zo'n veel te lange Terms of Service die niemand leest maar waar het wel in staat, dat kan ook nog :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 10:50
    @ErikNus het kan maar denk als consument dat je weinig druk hoeft te maken in dit geval.
    We gaan zien wat er gebeurt met dit verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 23 november 2020 14:53
    @niqomipa ik denk ook dat cdpr boos is dat iemand het al heeft gespeeld (en online heeft gezet), niet dat iemand eventueel een schijfje heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 november 2020 14:26
    @niqomipa het is juist niet aan de politie, het is juist aan CDPR, immers is het geen zaak voor justitie maar een prive aangelegenheid. Alleen zij kunnen jou niets maken aangezien jij het spel in goede getrouwen gekocht hebt en jij helemaal niets te maken hebt met 1 of andere embargo, immers heb jij daar niet voor getekend en weet jij van niets. Enige wat CDPR kan doen is de winkelier die het spel te vroeg verkocht heeft aanklagen, maar ook dat is dus geen zaak voor justitie, maar een private zaak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NieuweMan

    • 23 november 2020 08:46
    Bijzonder, mocht een game eerder in handen zijn ooit dan zou ik altijd mijn waffel houden om het niet te spoilen voor anderen, wel zo fijn voor iedereen. :P

    Ik vraag me af hoe sterk CDPR juridisch een kans maakt om hier actie op te ondernemen en er ook daadwerkelijk iets uit te halen. Het lek kan je moeilijk terug draaien, je zou er alleen financieel misschien wat uit kunnen halen, maar de vraag is of dat opweegt in de kosten die je maakt voor het juridisch proces.

    Natuurlijk doen ze dit puur om te zorgen dat niet meer mensen, retailers etc. (perongeluk) het Embargo breken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 09:11
    @NieuweMan Ik had killzone 2 of 3 een anderhalve maand voor release.
    Had toen ook niks tegen iemand gezegt, kreeg wel veel intresse van mensen die hem meteen wilden kopen van me. Maar was groot fan van geurilla games dus verkocht hem niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 november 2020 14:19
    @NieuweMan Ze maken hier geen kans, in iedergeval niet richting de eindgebruiker als die em gewoon in de winkel heeft gekocht (waar ze die dus te vroeg hebben verkocht). En wat maakt het allemaal uberhaupt uit, op 10 december gebeurd het toch wel, dus of dat DAN pas is, of eerder.. En als je bang bent dat er gespoild wordt, nou, dan kijk je de videostream toch niet.. Vanaf 10 december staat het er toch vol mee..

    De enige tegen wie ze kunnen optreden is tegen de winkeliers die het spel te vroeg hebben verkocht, niet tegen de eindgebruikers, want hoe moeten die weten dat het spel dat ze gewoon in de winkel gekocht hebben een 'embargo' op zit tot 10 december, daar heb jij als eindgebruiker helemaal niets mee te maken. Wel dus als het om een winkelmedewerker gaat die een exemplaar uit het magazijn mee naar huis heeft genomen om te spelen, die heeft dan wel een probleem, nouja, eigenlijk dan nog steeds zijn werkgever, want die heeft toegestaan dat het mag, en anders de werknemer voor het stelen van een exemplaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 november 2020 11:10
    @niqomipa dan wel de pc editie met de raytracing opties want de laaste trailer die ik zag man wat zag de game er mooi uit op rtx kaarten.