In een interview met Computer and Video Games heeft Funcom's product manager Erling Ellingsen zijn zorgen uitgesproken over de kwaliteit van de steeds sneller groeiende verzameling MMO's die als paddestoelen uit de grond schiet. De ontwikkelaar van Age of Conan kijkt vooral met argusogen naar MMO projecten die worden gemaakt zonder na te denken over de enorme middelen die nodig zijn om een goed eindresultaat te leveren.

“Ik maak me zorgen over sommige ontwikkelaars die halfhartige games uitbrengen die niet kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen die de MMO markt heeft,” legt Erlingsson uit. “Dit komt niet zozeer doordat ze niet over genoeg talent beschikken, maar omdat ze met beperkte middelen het genre induiken. Voor het ontwikkelen van dit soort games zijn ontzettend veel middelen nodig, zowel mensen als geld, maar vooral als het gaat om het gebruiken van de juiste technologie. MMO's zijn moeilijk te maken.”

Funcom is op dit moment druk bezig met het voorbereiden van de Age of Conan bèta. De game staat in de planning voor 2 november op de pc; voor de Xbox 360 versie is nog geen releasedatum vastgesteld. Over de volgende MMO van Funcom, The Secret World, houdt de ontwikkelaar vooralsnog de kaken stijf op elkaar.

Artwork van The Scret World