Nieuws
activision blizzard xbox

FTC zou Activision-overname door Microsoft mogelijk toch goedkeuren

Twee van de vier panelleden zouden al een voorstander zijn van de overname

Geschreven door Michel Musters op
De Amerikaanse Federal Trade Commission zou mogelijk toch overwegen de overname van Activision Blizzard door Microsoft goed te keuren.

Dat claimt de New York Post van insiders bij FTC te hebben vernomen. De FTC is een van de waakhonden die de deal wereldwijd onderzoekt om er zeker van te zijn dat Microsoft geen monopolypositie vergaart, maar volgens eerdere berichten zou de organisatie de overname tegen hebben willen houden, desnoods via een rechtszaak.

Die situatie zou nu veranderd zijn. Voorheen zou het panel van de FTC dat een uitspraak moet doen over de overname bestaan uit één voorstander en drie tegenstanders. De republikein Christine Wilson zou eerder al hebben aangegeven een voorstander te zijn. Maar één van de drie andere panelleden, een democraat, zou inmiddels ook neigen naar het geven van zijn of haar goedkeuring.

De New York Post claimt dat dit roet in het eten zou gooien van een mogelijke rechtszaak. Daarbij zou men wil voorkomen dat er twee voor- en twee tegenstanders zijn en dat er geen duidelijke beslissing genomen kan worden. De FTC nu zou overwegen goedkeuring te geven aan Microsoft, zolang het bedrijf concessies doet. Eerder bleek al dat Microsoft daar open voor staat. Mogelijk zou het bijvoorbeeld gaan om een deal waardoor Call of Duty nog tien jaar op PlayStation-consoles kan verschijnen.

De overname van Activision Blizzard door Microsoft werd al begin dit jaar aangekondigd, maar sindsdien keuren waakhonden wereldwijd of deze deal wel door mag gaan. De deal is vooralsnog alleen goedgekeurd in Saoedi-Arabië, Brazilië en Servië. In landen of gebieden als de Verenigde Staten - via de FTC - en Europa - via de Europese Commissie - is nog geen knoop doorgehakt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Japanse sidescroller Tsurugihime aangekondigd Rebirth Island wordt mogelijk aan Warzone 2.0 toegevoegd
29

Reacties op: FTC zou Activision-overname door Microsoft mogelijk toch goedkeuren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Roolio

    • 5 december 2022 15:39
    Jaha, nu weten wij het wel. Gewoon even afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 5 december 2022 15:41
    @Roolio Ik weet dat het irritant kan zijn, maar het is een belangrijk item binnen de game-industrie. Over ontwikkelingen binnen dit item blijven we dan ook mensen informeren. Vind je het echt irritant, kan ik je aanraden het nieuwtje gewoon niet te openen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 5 december 2022 15:58
    @MichelMusters jullie doen dan ook wel heel erg je best om er elke dag een nieuwtje van te maken. Gister was het Microsoft de gene die de deal wil is bereid de deal te verdedigen like no shit Sherlock xd. Vorige week was het iemand die een tweet had geplaatst die niks met deze zaak te maken heeft.
    Dus als je echt iets belangrijks te melden heb hoor ik het graag maar deze dagelijkse niks zeggende artikelen komen mij ook wel een beetje de strot uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 5 december 2022 16:03
    @Ronnyp
    Toevallig is dit berichtje dan wel weer interessant maar ik ben het met je eens dat de laatste tijd wel echt elk gerucht een artikel werd. Inderdaad ook best vermoeiend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 december 2022 16:12
    @Ronnyp Wat er jou allemaal de strot uitkomt en wat niet is natuurlijk niet aan mij, maar hoe makkelijk is het een artikel over te slaan? Uit de headline op de homepage is duidelijk het onderwerp te distilleren zou ik zeggen, waarom klik je dan door als je er mateloos aan irriteert?

    Ik vind het onderwerp best interessant, hoe deze zaak ook uiteindelijk zal gaan aflopen en ongeacht of je nu wel of niet vindt dat die overname door moet gaan is het een hele belangrijke zaak voor de gaming industrie. Belangrijker dan remake nummer 366 vind ik.

    Het lijkt mij ook best lastig om een gulden middenweg in te vinden van waar je nu wel en niet een artikel aan moet wijden.
    In ieder geval lastiger dan een artikel overslaan wat je strot uitkomt zou ik zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 5 december 2022 16:59
    @Ziminar het onderwerp is zeker interessant en ben ik zeker niet op tegen alleen ik word een beetje flauw van die niks zeggende artikelen.

    En dan te zeggen dan klik je er maar niet op maar dan mis ik het belangrijke nieuws. Het probleem is ik moet door de stront baggeren om dat ene goeie artikel tegen tekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 december 2022 17:22
    @Ronnyp Des te vreemder dat je het uitgerekend onder dit artikel zet, want dit os nu juist een heel intessante twist in het geheel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 5 december 2022 16:31
    @Ronnyp No offense, maar 'als je echt iets belangrijks te melden hebt hoor ik het graag' gaat voorbij aan het feit dat we niet dagelijks deze website voor jou persoonlijk vullen, maar voor een groter publiek.

    Andere nieuwtjes buiten beschouwing gelaten vind ik dit best een relatief grote ontwikkeling binnen dit onderwerp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 december 2022 16:45
    @MichelMusters jullie hebben ook veel nieuwtjes rond dit onderwerp niet geplaats, die ik bijvoorbeeld in de xbox 2 podcast of die van andere wel gehoord heb. Als men het zat is lees het dan lekker niet zeg ik. Ik volg dit onderwerp en je hoort veel geruchten en leest van alles als ik het zat ben dan zou ik het ook nergeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 5 december 2022 17:21
    @MichelMusters het is indd een grote ontwikkeling en een interessante zaak. En ik krijg graag de hoogtepunten mee zeker weten. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus elke keer als ik een artikel zie over dit onderwerp denk ik gaan we weer.

    Als jullie er lekker over willen praten maak dan een leuke collum van jullie persoonlijke mening en wat jullie verwachten. Want ik neem aan dat jullie als game journalisten er een stuk meer verstand van hebben als de gemiddelde lezer. En vooral van het zakelijke gedeelte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 5 december 2022 17:29
    @Ronnyp Ja, ik begrijp wel dat het verwarrend kan worden. Ik probeer in mijn nieuwtjes in ieder geval altijd wat achtergrond te geven over de stand van zaken - hopelijk is dat hier gelukt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 5 december 2022 16:00
    @MichelMusters
    Ik vind de berichtgeving prima.
    Wat irritant begon te worden was de commentsectie die steeds ontaarde in een soort xbox/sony oorlog. Dat laatste is nu wel een keer klaar zou ik zeggen.
    Het valt op dat gebied trouwens wel mee de laatste tijd, maar dat wil ik graag zo houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 5 december 2022 16:16
    @Roolio
    Tuurlijk is dat klaar. Iedereen heeft al lang geaccepteerd dat Sony de duurste manier van gamen is en dat Microsoft geen exclusives heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 5 december 2022 16:48
    @The_Stifmeister Ho wacht, dit is nieuw voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 5 december 2022 16:55
    @The_Stifmeister
    Humor is altijd welkom natuurlijk. Hahaha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 december 2022 18:00
    @The_Stifmeister en Nintendo wat heeft men over Nintendo dan geaccepteerd ;). Die kopen gewoon alles want Nintendo maakt geen slechte games kuch pokemon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 5 december 2022 16:37
    Snap de mensen niet die klagen als er teveel over dit onderwerp gepost wordt, bevalt het topic je niet sla je hem gewoon over.

    Kost je geen moeite, je scrolt gewoon verder naar het volgende topic.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 5 december 2022 17:05
    @DarkraverX "Klagen is het doel", bla bla bla. Ik heb er geeneens meer zin in om dat pad te bewandelen. Op naar de volgende bubbel.

    En met bubbel bedoel ik: post. Elke post zit in een bubbel en iedereen die erin deelneemt doet net alsof de andere bubbels niet bestaan. Dat is erg handig want als iemand je op je plek zet en het duidelijk maakt dat je het totaal bij het verkeerde eind hebt - in de volgende bubbel kun je weer net doen alsof dat nooit is gebeurd.

    Het is ook niet uniek voor gamer.nl. Neem bijvoorbeeld berichten over banken met storingen op tweakers. Zo'n thread gaat altijd door dezelfde cyclus heen. "Is dit nou echt nieuws?" (ja) - "Ja maar MIJN bank heeft nooit storing hoor!" (toch wel, website met uptime bewijs), "Dit kan toch niet! Software moet 100% bugvrij zijn en services 100% van de tijd up!" (kan niet). Etc. etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 5 december 2022 17:18
    @gimbal2 Ik heb ook het idee dat het de laatste jaren wat erger is geworden, alsof mensen minder tolerant zijn of minder doorhebben dat content op een website (die ze gratis kunnen bezoeken) niet compleet is toegespitst op henzelf, maar dat wel verwachten. Misschien heeft het te maken met hoe social media ons verandert, en hoe de samenleving - wellicht mede ivm de pandemie en de economie - verhardt. Maar goed, daar kun je uren over filosoferen.

    Feedback is altijd welkom natuurlijk en klagen mag ook onder elk artikel hoor, daar niet van. Maar dat wil niet zeggen dat we opeens gaan stoppen met schrijven over wat wij interessant of relevant achten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • kansloze010

    • 5 december 2022 17:53
    @MichelMusters of clicks opleveren :)

    Ben juist wel blij met de goede, informatieve berichtgeving over dit onderwerp.