Nieuws
activision blizzard xbox

FTC en Microsoft schikken vooralsnog niet in hoorzitting

De rechtszaak lijkt in augustus dan ook gewoon door te gaan

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft en de Federal Trade Commission zouden tijdens eerste gesprekken voorafgaand aan de geplande rechtszaak geen mogelijke schikking voor ogen hebben.

Dat heeft FTC-advocaat James Weingarten aan Reuters gemeld. Gisteren is de eerste hoorzitting gehouden die voorafgaat aan de rechtszaak tussen Microsoft en FTC. Dit geeft beide partijen de kans om hun kijk op de zaak uit de doeken te doen voordat een rechter zich er over buigt. 

Soms komen partijen dan ook al tot een schikking. Dit is een overeenkomst tussen beide partijen waarmee het conflict wordt opgelost, waardoor de rechtszaak niet gehouden hoeft te worden. 

Hoewel er geen details worden gegeven over wat er precies is besproken, laat Weingarten wel weten dat er geen "inhoudelijke" discussies zijn gehouden over een mogelijke schikking. Als dat helemaal niet gebeurt, zal de rechtszaak dus gewoon plaatsvinden. De hoorzittingen en het daaropvolgende oordeel van rechter Michael Chappell staan gepland voor augustus dit jaar.

Microsoft kondigde begin 2022 aan dat het Activision Blizzard, de uitgever van games als Call of Duty, Candy Crush en Diablo, wil kopen voor 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. Hoewel in sommige landen de overname al is goedgekeurd, is dat in de meeste gebieden nog niet het geval. De Amerikaanse FTC gaf eind vorig jaar aan de overname tegen te willen houden en sleept Microsoft daarom voor de rechter.

Dit artikel delen:

Lees meer

CES 2023: Kijk hier om 02:00 uur de Sony-persconferentie Analist verwacht dat Switch-opvolger in 2024 uitkomt
20

Reacties op: FTC en Microsoft schikken vooralsnog niet in hoorzitting

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 16:17
    Bericht klopt niet helemaal, de ftc wou geen gesprek met micro aan, dit wou micro wel en willen ze nog steeds. Ook willen ze wel tot een schikking komen. Micro verwacht ook dat eu en cma tot deal komt en die voorwaarden willen ze dan aanbieden aan de ftc. Verder wilt micro dat de zaak naar federaal court gaat en niet bij de eigen rechtbank van de ftc. Destin van ign heeft er een verslag van gedaan van de zitting van gisteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 4 januari 2023 16:32
    @hulstpower ik ben geen taalnazi maar dit is lastig te volgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 16:34
    @MikkelR1 zie het dyslexies en op een telefoon, misschien dat gamer keer die balk voor op telefoon groter kan maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 4 januari 2023 17:04
    @hulstpower Met alle respect maar je bovenstaande reactie was/is prima te volgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 17:13
    @DarkraverX hij is aangepast hoor, weet niet of je het orgineel zag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 4 januari 2023 20:27
    @hulstpower Die zal er ongetwijfeld net zoals de mijne uitgezien hebben als ik met mijn vingers op een telefoon type. :D

    Zelfs onaangepast zal ik niet zo gereageerd hebben, veel mensen reageren gelijk bot (niet MikkelR1, die reageert prima) maar vergeten dat het niet te zien is waarom iemand met taalfouten schrijft.

    Ik ken zat mensen die moeite hebben met schrijven en daar niets aan kunnen doen.

    Echter als ik type op mijn telefoon denk ik soms ook wel eens…. ow wat erg. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 21:24
    @DarkraverX dank ik ben dyslexies als f.ck en heb vingers groter dan de meeste mensen hun handen zijn. En dan dat kleine schermpje van gamer waar je in kan tikken werkt allemaal niet mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 4 januari 2023 20:59
    @hulstpower dank voor het aanpassen! Was uiteraard met alle respect bedoeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 21:25
    @MikkelR1 voel me niet zo snel aangevallen gelukkig, las het terug en dacht ja daar word je niet echt duidelijk van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • PRJCTUNKNOWN

    • 4 januari 2023 16:56
    @MikkelR1 FTC heeft te kennen gegeven niet naar Federal Court te willen, dit is echter de enige optie die de FTC heeft als ze daadwerkelijk de deal willen blokkeren. Microsoft heeft aangegeven dat ze bereidt zijn om wel naar Federal Court te gaan, echter verwacht Microsoft dat voor die tijd de EU en de CMA al groen licht hebben gegeven, zij het met of zonder consessies. In dit geval wilt Microsoft met deze zelfde consessies een deal sluiten met de FTC.

    Vooralsnog lijkt de tactiek van de FTC dus geweest te zijn om de boel te vertragen, dit lijkt niet te werken. Microsoft is er tevens ook van overtuigd dat de EU en CMA akkoord gaan, mocht dit het geval zijn en de FTC gaat ook dan niet akkoord, dan zal Microsoft de acquisition alsnog door laten gaan en zal in de VS de zaak automatisch naar de Federal Court gaan, hier verwacht Microsoft te winnen omdat de FTC een erg zwakke zaak heeft opgebouwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 januari 2023 17:29
    @PRJCTUNKNOWN Maar dan begrijp ik toch een aantal dingen niet.

    Als de FTC daadwerkelijk niet naar de Federal Court wil gaan, waarom dan deze zaak aanspannen? Zij weten toch ook wel dat Microsoft niet zomaar een deal van 70 miljard afbreekt als de FTC alleen maar 'Stop hou op dit vind ik niet meer leuk' gaat zeggen?
    Betekent dat dat ze zelf denken dat ze geen goeie argumenten hebben om de deal tegen te gaan? Dat zou voor mij de enige reden zijn om niet naar de Federal Court te willen, heb ik overigens nergens gelezen alleen dat ze niet heel veel kans maken dit te winnen.
    Ik bedoel ik geloof je wel, maar het is zo vreemd.

    Verder snap ik dan niet waarom de FTC nu niet probeert Microsoft nog meer concessies te laten doen als ze niet naar de Federal Court willen.
    Microsoft heeft meerdere malen geprobeerd met de FTC om over deze deal te praten,maar het enige wat ze gedaan hebben is zeggen dat ze de deal willen blokkeren zonder met hele goeie argumenten te komen.

    Wil je trouwens even aangeven of je een alt-account bent van AveryJackson of TheSnake? Ik mag namelijk niet meer met hem discussieren van de mensen van GamerNL anders krijg ik een ban, maar aangezien ik niet weet welke account allemaal van hem zijn wordt dat een lastig verhaal.
    Dus als je dat even zou kunnen aangeven graag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 januari 2023 18:18
    @Ziminar de ftc hoopt dat de eu of uk de deal blokt als 2 instanties de deal blokken staan ze sterker, dus us en uk dan gaat deal niet door hopen ze. Micro advocaat heeft gisteren gezegd dat ze verwachten dat de deal door gaat met afspraken bij die 2 instanties en dat de overige landen ook volgen. Ook komt het van hogere hand van biden om big tech aan te pakken en ze proberen zowat elke deal te blokken maar verliezen. De meeste rechtzaken. Men verwacht ook dat mevrouw khan straks haar biezen kan pakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RNHEM

    • 4 januari 2023 21:58
    @Ziminar als ik Avery of die andere was had ik een stuk negatiever gesproken over de kansen van Microsoft ;)

    PS ik zie dat ik nu ook onder een andere account naam reageer wth ik dacht er maar 1 te hebben, desalniettemin ik ben ook PRJCT

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 16:43
    Ff een offtopic vraag: @ redactie: Gaan jullie de game chained echoes nog reviewen, dit is echt een geniaal ontwikkelde game en gemaakt door 1 persoon, mijn mening is dat deze game echt veel meer aandacht verdiend als dat het krijgt, dat dit door 1 persoon gemaakt is, is echt ongelofelijk . Hij snapt precies wat een JRPG goed maakt. Ik hoop dat jullie deze game wat erkenning geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 januari 2023 16:47
    @Mmo-veteran ik ben hem ook aan het spelen, vermaak me er echt fantastisch mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 januari 2023 16:57
    @Gamer de FTC is geen bedrijf maar een overheidsinstantie. Het zou in ieder geval geen commercieel motief moeten hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 4 januari 2023 17:45
    De rede dat ftc niet naar de federal court wil is omdat ze weten dat ze dan verliezen. De rede dat ze toch wel een rechtzaak willen in hun eigen court is puur beeldvorming. Ze zijn in het leven geroepen voor het ontmoedigen van big tech overnames. Fraai is het niet want ze gaan verliezen maar ze proberen zo vervelend mogelijk te zijn en dat is in dit geval rekken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 januari 2023 18:08
    @Improv ja het gaat eigenlijk ook helemaal nergens meer over. Maar goed, we gaan zien hoe dit verder zal aflopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 20:04
    FTC mag zich ook wel even buigen over al die walgelijke exclusiviteit deals van Sony, nu weer met FF16 bijvoorbeeld. Als ze deze deal van Microsoft tegen houden mogen ze die shit ook wel is aanpakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 4 januari 2023 20:43
    @Mmo-veteran je weet blijkbaar niet waar Ftc voor staat. In ieder geval niet de duurste vorm van gaming!