Nieuws
Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 krijgt 'binnenkort' in-game gebarentolk

Primeur voor het medium

Geschreven door Jacco Peek op
Forza Horizon 5 krijgt 'binnenkort' een in-game gebarentolk. Dat onthult Playground Games in een video over toegankelijkheidsopties voor de game.

De gebarentolk wordt in de game weergegeven als picture-in-picture en ondersteunt zowel Brits als Amerikaans Engels. Daarmee kunnen doven en slechthorenden meer meekrijgen van het verhaal tijdens tussenfilmpjes. 

Andere toegankelijkheidsopties betreffen de optie om tijdens offline spelen de spelsnelheid van de game te verlagen, het contrast te verhogen, het beeld af te stemmen op kleurenblindheid, de ondertiteling aan te passen, de grootte van menu's aan te passen, tekst voor te laten lezen en bewegende achtergronden te verwijderen.

Forza Horizon 5 verschijnt op 9 november voor Xbox Series X en S, Xbox One en pc. 

Sander gaf de game in zijn review een 8,5: "Forza Horizon 5 is een prachtige, gelaagde en omvangrijke representatie van de globale autocultuur. Of je nu wilt driften in een opgevoerde Supra of de supersnelle elektrische Porsche Taycan op z’n staart wilt trappen, Forza Horizon 5 doet het met verve."

Dit artikel delen:

Lees meer

Sega overweegt meer studio-overnames EA moet mogelijk Diego Maradona verwijderen uit Fifa 22
12

Reacties op: Forza Horizon 5 krijgt 'binnenkort' in-game gebarentolk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Frezzle

    • 7 november 2021 12:05
    Kijk, in tegenstelling tot Battlefield soldaten met hun eigen gender identiteiten vind ik dit nou echt waardevolle "inclusieve" toevoegingen. Top!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 november 2021 12:47
    Eeehhh. De optie om gewoon ondertiteling te tonen zou dit toch overbodig maken en is veel simpeler te implementeren?
    Maar misschien wel handig voor die 3 jarigen die nog niet kunnen lezen of ouderen die niet kunnen lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 november 2021 14:01
    @Exalian-1 ja dat lijkt mij dus ook, ondertiteling werkt toch ook? Maar ik ben dan ook niet doof dus misschien zie ik iets over het hoofd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 7 november 2021 14:55
    @Ziminar
    Ik las hier van de week iets over. Bij gebarentaal zit ook een groot deel interpretatie van toon en emotie; de manier waarop de tekst uitgesproken wordt. En er zijn ook gebarentolken die muziek kunnen uitbeelden. Dit gaat natuurlijk allemaal verloren met alleen subs. Maar het schijnt ook voor een deel van de mensen voor wie dit is dat het lezen van bijvoorbeeld ondertitels voelt als een andere taal. Terwijl gebarentaal dan als moedertaal veel minder intensief is om te volgen.

    Dus met die redenen heeft het wel echt toegevoegde waarde. Lijkt me geen geringe investering om dit te implementeren. Erg goede zaak, hopelijk volgen snel meer games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 november 2021 16:15
    @COSMIC_TSAR ah thanks, voor de uitleg. Heb het weleens bij een Pearl Jam concert gezien. Zag er wel apart uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 7 november 2021 15:57
    @Exalian-1 handig voor mensen die doof zijn en dyslexie hebben.. Blijkt best nogal vaak voor te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 7 november 2021 21:14
    @Markus88 moest hem even goed lezen, want dacht heb dyslexie en lees nooit maar toen las ik nog een keer doof en dyslexie en nooit over na gedacht dat dat veel voorkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 7 november 2021 14:26
    Goede ontwikkeling. Ik zou het fijn vinden als ze de game patchen zodat ik hem op pc kan spelen zonder mijn antivrus software te deinstalleren.
    En @Frezzle ook in forza kun je je poppetje genderneutraal maken. Op zich ben ik er niet op tegen dat ze er aandacht aan geven maar in het echt ben ik nog nooit een Het/zij tegengekomen, maar ik kom het wel in iedere game/film/serie tegen. Voelt wat surrealistisch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 7 november 2021 16:19
    @melody met of zonder pookje klinkt wel logisch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 7 november 2021 16:39
    Gebarentaal is niet 1 taal? Bedoel het maakt ook nog eens uit of t Amerikaans of Engels is…dacht dat het allemaal universeel was. Gebarentaal heeft toch geen dialect? Of het nu color of colour is maakt toch niet uit??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 november 2021 16:57
    @EdwinVP Er zijn verschillende gebarentalen, net zoals er verschillende spreektalen zijn. In elk taalgebied heeft de gebarentaal zich op eenzelfde wijze ontwikkeld als de spreektaal, met dus een eigen geschiedenis, grammatica, vocabulaire, inderdaad verschillende vormen of dialecten in dezelfde taal, etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 8 november 2021 01:50
    Zeer benieuwd naar de vertaling van het motor geluid, vroem vroem :D