Nieuws
Fortnite

Fortnite van Apple Store en Google Play Store gehaald

Epic klaagt Apple en Google aan

Geschreven door Michel Musters op
Apple en Google hebben de populaire battle royale-game Fortnite van de App Store en Google Play Store gehaald. Epic Games heeft inmiddels Apple en Google aangeklaagd.

Fortnite ontving gisteren een updateop iOS en Android waarmee spelers de reguliere manier om in-app aankopen kunnen omzeilen. Door 'Epic Direct Payment' te gebruiken gaan alle verdiensten direct naar Epic, en wordt er geen bedrag afgestaan aan Apple en Google. Mensen die voor Epic Direct Payment kiezen krijgen daarom twintig procent korting op hun V-Bucks.

Gisteren besloten Apple en later ook Google Fortnite uit hun digitale winkels te halen. Het is immers verplicht voor bedrijven om dertig procent van hun omzet over te dragen aan hen wanneer ze hun game aanbieden via de App Store of Google Play Store, en Epic deed dit met deze nieuwe betaalwijze niet.

Epic heeft inmiddels Apple aangeklaagd vanwege "oneerlijke en anti-competitieve acties waarmee Apple zijn monopolie in twee miljardenindustrieën behoudt", namelijk "de App Store en de iOS In-App Payment Processing Market". Epic laat daarbij weten dat het Apple niet aanklaagt om geld te verdienen, maar om duizenden andere uitgevers en ontwikkelaars te helpen en de grip die Apple op de mobiele markt heeft te breken. Inmiddels zou het bedrijf ook Google hebben aangeklaagd.

Epic heeft daarnaast ook een parodie uitgebracht op de iconische Macintosch-reclame, die hieronder is te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kena: Bridge of Spirits krijgt gratis PS5-upgrade Pearl Jam, Yungblud en meer onderdeel van Dirt 5-soundtrack
30

Reacties op: Fortnite van Apple Store en Google Play Store gehaald

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    denver

    • 14 augustus 2020 09:40
    Wat een onzin: Apple bouwt de telefoons, ontwikkelt het OS, levert een veilig betaalsysteem, screent elke app, levert fantastische ontwikkel- en testtools, biedt je app aan miljoenen potentiële gebruikers en hanteert klantvriendelijke policy’s rondom abonnementen en refunds. In ruil daarvoor pakken ze 30% op de aankoop van digitale goederen. En met een marktaandeel van 14% zijn er meer dan genoeg alternatieven.

    Epic kan hoog en laag springen, maar Apple staat vol-le-dig in haar recht. Daarnaast was Epic zonder Apple nooit zo groot geworden. Absurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 14 augustus 2020 13:45
    @denver
    Jij bent zeker zo iemand waarbij je geen kwaad woord over Apple mag zeggen. Want je denkt dat Apple 'perfect' is.
    Ik heb schijthekel aan dat volk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 augustus 2020 15:31
    @ShadowKiller
    Weet je waar ik een schijthekel aan heb? Mensen die zo’n achterlijke conclusie trekken aan de hand van een goed geschreven en onderbouwde reactie. Van die simpele zielen met hun blinde Apple-haat. Je snapt toch zelf ook wel dat waar Denver hierboven ‘Apple’ schrijft, je ook ‘Google’ kan lezen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 augustus 2020 19:33
    @niqomipa Jij noemt dat een goed geschreven en onderbouwde reactie? niet dus, want de reactie vergeet even dat de developer moet betalen om de app te laten reviewen en op de store te krijgen, de reactie vergeet dat de complete refund op de developer wordt verhaalt maar wel nog steeds de 30% inhoudt (ofwel elke refund kost de developer geld).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 augustus 2020 19:32
    @denver Jij bent dus zo'n zombie als in de reclame van 1984, alleen nu dus een Apple follower ipv IBM..
    Het probleem is dat Apple je forceert om hun betalingssysteem te gebruiken en daarmee ook forceert om dus 30% af te moeten staan voor in-game aankopen waar Apple zelf helemaal niets voor doet. Alleen transactiekosten zoals ze voor bv ApplePay vragen zou acceptabel zijn voor ingame aankopen.
    En zo denderend is hun screening van apps ook niet, anders zouden ze niet regelmatig ook achteraf van de store getrokken worden (zonder dat er een update oid is geweest voor de app), en als developer moet jij dus gewoon betalen om je app op de store te krijgen (ofwel voor dat zogenaamde bullshit review process).
    En dat refunden gaat dus helemaal niet zo vriendelijk als jij denkt, de complete refund wordt dus op de developer verhaalt en die 30% houden ze dan alsnog in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 14 augustus 2020 23:34
    @denver +1 helemaal mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Arrahant

    • 15 augustus 2020 16:49
    @denver In de jaren 90 heeft Microsoft enkele zaken verloren die ervoor zorgden dat Windows niet meer standaard of verplicht met bepaalde Microsoft applicaties geleverd mocht worden. Er zijn gelijkenissen tussen die situaties, en de huidige.

    Hoe gek zou het zijn als je op mobiele platformen ook verschillende storefronts kunt benaderen? Net zoals op Windows en MacOS? Ik zou zeggen dat dit doodnormaal is. Laat iedereen een paar tientjes voor het OS betalen en klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 14 augustus 2020 10:16
    Ontwikkelaars en uitgevers klagen al velen jaren over de mafia-tarieven die monopolist Apple hanteert. Hoewel Apple formeel in zijn recht staat, is 30% in mijn ogen niks anders dan een shakedown. Hopelijk scharen zich meer bedrijven achter het verzet tegen Apple
    en Google.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 14 augustus 2020 11:33
    Huh? Zijn dat dezelfde ontwikkelaars en uitgevers die al jaren geld verdienen dankzij Apple en Google? Als ze het niet zint, kunnen ze toch hun apps en games van het platform halen? Of ben ik nou gek?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2020 11:59
    @denver je bedoelt slikken of stikken? Lukt me een goed idee om dat toe te staan.

    Waar het om gaat is dat Apple op hun eigen platform een monopolie heeft met hun betaalsysteem en geen andere betaalsystemen toelaat. Dat is oneerlijke concurrentie.

    Hetzelfde geldt voor bv. Spotify.
    Die mogen op iOS gebruikers niet wijzen op het feit dat een abo afsluiten via de website ook kan, ze moeten 30% afstaan aan Apple.
    En dat terwijl Apple met Apple Music geen 30% hoeft af te staan, ja aan zichzelf, dus dat is ook oneerlijke concurrentie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 augustus 2020 13:00
    @denver
    Ben het niet vaak met je eens maar dit heb je perfect verwoord.

    Zint het je niet? Dan ga je toch lekker naar een ander platform. Oh wacht! Google vraagt ook 30%. Succes Epic!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 14 augustus 2020 13:33
    @niqomipa
    Grappig zeg….Jij en Denver zeiken echt over ALLES! Maar die monopolie positie van die twee grootmachten vinden jullie prima.
    Laat me raden….jullie waren ook niet blij met de komst van de Epic launcher, want Steam enzo….?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 augustus 2020 13:41
    @Akira
    Je hebt inderdaad wel een goed punt; ik zeik graag (of, zoals ik het zelf graag zeg, ik ben kritisch).

    Ik vind er echter helemaal niks mis mee als een bedrijf geld verdient. Apple en Google hebben het prima voor elkaar. Als Epic het niet zint dan staat het ze volkomen vrij een eigen telefoon te ontwikkelen met een eigen ecosysteem.

    En nee, ik had er geen problemen mee toen Epic zijn eigen game-platform lanceerde (als één van de weinigen hier, I might add).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 14 augustus 2020 14:20
    @niqomipa Er zijn echter wetten waar ook deze twee bedrijven zich aan dienen te houden, ongeacht of jij het er mee eens bent of niet.
    De praktijken van Apple en Google kunnen zeer makkelijk geinterpreteerd worden als oneerlijke concurrentie of misbruik van hun monopolie positie binnen het ecosysteem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 14 augustus 2020 14:55
    @fonsrutte
    Dan was dat al lang gebeurt. Dit onderwerp is al zo vaak aangesneden en Apple (en Google) zijn keer op keer in hun gelijk gesteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 augustus 2020 19:40
    @niqomipa Nee, dus, in het verleden zijn hier dus nog geen rechtzaken over geweest, wat nu dus wel gaat gebeuren. En vergeet niet dat als developer van mobile apps, je gewoonweg geen keuze hebt, zelfs niet echt op Android.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 14 augustus 2020 23:38
    @fonsrutte De Apple store is toch van Apple als uitgever houd men zich aan de regels die daar gelden helaas voor Epic kunnen ze juridisch gezien vrij weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 14 augustus 2020 23:37
    @Akira Waar lig je uberhaupt wakker van? Dat soort zaken houden wij ons als consument niet mee bezig kies je platform en klaar toch ieder zn eigen maar er is niks mis met de werkwijze van apple in dit geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 15 augustus 2020 01:18
    @ViperVenom
    Het spijt me. Ik wist niet dat ik hier als consument geen mening over mag hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 augustus 2020 19:39
    @niqomipa Juist Epic heeft nu dus zowel Apple ALS Google hiervoor aangeklaagd. Andere platformen als Playstation, Xbox en Nintendo vragen dus eigenlijk alleen maar transactiekosten(die een fractie zijn van die 30% mafia-praktijken die Apple/Google vragen) voor het gebruik van hun betalingssysteem, precies zoals het hoort.