Nieuws
Fortnite

Fortnite-ontwikkelaars zouden werkweken van 70 uur hebben

Met sommige werknemers die zelfs de 100 uur halen

Geschreven door Michel Musters op
Ontwikkelaars die bij Epic Games aan Fortnite werken zouden op reguliere basis werkweken van zeventig uur en meer hebben.

Dat blijkt uit een nieuw artikel van Polygon. Epic zou na de lancering van de battle royale-modus van Fortnite in september 2017 het plotselinge succes zo lang mogelijk vast hebben willen houden. Dit zou er voor hebben gezorgd dat werknemers voor lange tijd met onmenselijke werkuren te maken hadden.

Volgens de bronnen van Polygon, die bij Epic zelf zouden werken, zouden tot honderd werknemers gemiddeld zeventig uur per week werken en zouden anderen zelfs honderd uur per week aantikken.

"Alles moet meteen worden gedaan", zo legt een anonieme bron uit. "We mogen nergens te veel tijd aan besteden. Als iets kapot gaat - bijvoorbeeld een wapen - kunnen we het niet uitzetten en het voor de volgende patch fixen. Het moet meteen gemaakt worden, terwijl we nog aan de patch van volgende week werken. Het is wreed."

Volgens verschillende bronnen zouden werknemers die weigeren om dergelijke uren te werken een slechte reputatie bij het bedrijf krijgen. Dit zou schadelijk zijn voor de toekomst van de werknemer bij het bedrijf. Ook zouden diverse werknemers die weigerden om in het weekend te werken ontslagen zijn. Toch zouden managers bij Epic Games hebben aangegeven dat de extra werktijd vrijwillig was.

"Mensen gaan er aan onderdoor", aldus een anonieme bron. "Iets moet veranderen. Dit kan niet nog een jaar zo doorgaan. In het begin ging het wel, omdat Fortnite een groot succes was en dat voelde goed. We losten problemen op die nieuwe waren voor Epic: hoe we een wereldwijd succesvolle game als een online service moesten draaien. Maar nu komt er geen einde meer aan het werk."

Dit artikel delen:

Lees meer

American football-spelers hebben nieuwe Call of Duty al gespeeld Square Enix houdt op 11 juni zijn E3-persconferentie
16

Reacties op: Fortnite-ontwikkelaars zouden werkweken van 70 uur hebben

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 24 april 2019 09:00
    verplicht vrijwillig overwerken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 24 april 2019 09:01
    Waarom staat er niemand op die roept van tot hier en niet verder?
    Dan maar ontslagen worden, als niemand iets doet verandert er ook niets.

    alle programmeurs in de stress en de top lekker relaxen in een bad met geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devenace

    • 24 april 2019 09:48
    Kunnen de Pubg devs voor de consoles een leer van trekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 24 april 2019 09:52
    Het probleem is dat wij gamers dit ook in de hand hebben. Als er glitches of bugs in een spel zitten valt de complete community er over en is het belachelijk als het allemaal te lang duurt. "Dan neemt de developer de gamer niet serieus". Met gevolg dat de werknemers weken van 70/100 uur moeten draaien om de gamer maar tevreden te houden. Ik zie het steeds meer gebeuren dat developers uitgescheten worden omdat ze hun werknemers onmenselijke uren laten draaien, maar o wee als er een bug in het spel zit! Dus je kan het onmenselijk vinden, maar ik denk dat veel gamers ook eerst naar zichzelf moeten kijken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 25 april 2019 03:54
    @woutzorz Helemaal mee eens.
    Games blijven een complex product, en mensen die dat niet willen zien (kuch, console gamers) moeten misschien maar helemaal bij games vandaan blijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 25 april 2019 15:37
    @oropher Gefeliciteerd! U heeft de prijs voor de meeste domme uitspraak gewonnen deze week!
    U dingt vast weer mee voor die van volgende week.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 24 april 2019 09:55
    Ooit toen ik heel jong was had ik ambities om game developer te worden (want ja, verslaafde gamer). Ik ben blij dat ik op vrij jonge leeftijd al artikelen las over wat voor soort werk het echt is; geen fantasie verhaaltje van pizza en sportwagens, het is grotendeels enorme financiele risico's nemen zonder enige baanzekerheid.

    En dat was 20 jaar geleden toen game development nog gedaan werd door gamers en niet de concurrentie aanging met Hollywood. Nu is het plaatje helemaal naargeestig. De realiteit is: een 70 urige werkweek voor een game developer is vrij normaal. Het is je totale passie om te leven om te werken voor te weinig… of je doet beter iets anders.

    Het is makkelijker en meer lucratief om een youtube kanaal te starten waarin je niets anders doet dan games en hun developers tot op het bot afkraken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 24 april 2019 10:54
    @gimbal2 hoezo afkraken? Bedrijven moeten tot de orde geroepen worden als ze shit uithalen wat niet echt door de beugel kan. Dit soort berichten worden ook besproken en komt op die manier meer onder de aandacht en dus heeft het bedrijf een daadwerkelijk view counter hoeveel mensen de video bekeken hebben. Bedrijf zal kritiek krijgen van een aantal van de viewers voor hun werkwijze.

    Als het aan mij ligt mogen sommige bedrijven geheel kapot gemaakt worden door deze youtubers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 24 april 2019 11:03
    @gimbal2 oh mijn god wat een onzin lees ik nu weer "En dat was 20 jaar geleden toen game development nog gedaan werd door gamers"… Ik denk dat jij een compleet verknipte kijk hebt op game development over de decennia heen. (en ik ben zelf opgegroeid met de hele ontwikkeling van games).
    Het is bij (professionele) gamedevelopment bedrijven niet anders dan een doorsnee ander bedrijf. gamers lijken te denken dat het maken van games iets bijzonders is, maar het is gewoon een business, niets meer, niets minder.

    Maar je hebt wel gelijk, tegenwoordig lijkt het er op dat je redelijk simpel veel geld kunt verdienen met een youtube kanaal starten… maar ook daar is de realiteit toch weer anders, ook daar moet je verrekte veel mazzel hebben dat nou net jouw prutkanaal veel bekeken wordt (begrijp nog steeds niet hoe pew-die-pew, of hoe die randdebiel heet, zoveel volgers kan krijgen dat hij zoveel geld kan verdienen, mensen zijn echt schapen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 24 april 2019 12:52
    @SuperDre Daar verbaas ik me ook over.

    Ja ik kijk ook graag naar de AVGN maar die doet er ten minste nog MOEITE voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 24 april 2019 10:49
    Misschien toch maar 30% revenue van games op de Epic Store vragen zodat deze werknemers betaald kunnen worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 24 april 2019 10:57
    Ik heb zeer grote vraagtekens bij dit soort artikelen, mijn ervaring is namelijk dat een hoop werkelijk overdreven wordt en dat het allemaal pure sensatie is.
    Ik geloof best dat er werknemers zijn die regelmatig overwerken, en ook dat er soms lange uren gemaakt worden. Maar ik geloof er weinig van dat dat hier wekelijks is en voor lange tijd. En zoals er vaker wordt gezegd, je hebt het ook zelf in de hand, je kunt er altijd voor kiezen om te stoppen en ergens anders te gaan werken (met Epic op je CV heeft dat toch wel pluspunten).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 24 april 2019 20:20
    @SuperDre Als het niet aangedikt wordt is het niet nieuwswaardig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 24 april 2019 11:12
    Het wordt hoog tijd voor meer invloed van vakbonden binnen de game developer scene. Best apart dat in een land als de USA bijvoorbeeld dit niet al het geval is, gezien hoe vrij groot de vakbonden daar nog steeds zijn en welke invloed ze hebben in andere bedrijfssectoren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 24 april 2019 23:26
    Mooi man, hier is het "100 uur".
    https://www.pcgamesn.com/fortnite/fortnite-crunch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heldhaftig

    • 26 april 2019 00:56
    Ik vind het gek dat ze er niet bij vermelden wat zo'n persoon dan opstrijkt, en welke benefits er tegenover staan. En is 100 uur incidenteel, of structureel? Epic laat deze mensen zonder twijfel meedelen in het succes en worden ze rijkelijk beloond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.