Nieuws
Fortnite Steady Storm

Fortnite krijgt vanaf vandaag crossplay op PS4

Eerst in open bèta

Geschreven door Lucas May op
Sony gaat crossplay mogelijk maken in de PlayStation 4-versie van Fortnite: Battle Royale. Na veel kritiek heeft het Japanse bedrijf er toch voor gekozen om crossplatform-speelsessies te gaan ondersteunen.

In een bericht op de PlayStation Blog verklaart SIE CEO John Kodera dat ze na een uitvoerig evaluatieproces hebben besloten om PS4-gebruikers samen te laten spelen met teamgenoten op Android, iOS, Switch, Xbox One, Windows en Mac. De crossplay-functionaliteit wordt in eerste instantie in open bèta gelanceerd om ervoor te zorgen dat Fortnite "het beste op PlayStation" speelt op technisch en sociaal gebied.

Naast Fortnite kunnen in de toekomst ook andere games crossplatform gespeeld worden, zo meldt de blogpost. "We zullen de community op de hoogte houden zodra we meer details hebben, als het om gaat meer details over de loopduur van de bèta, en wat dit betekent voor andere titels in de toekomst".

Veel Fortnite-fans hadden kritiek op de gesloten speelomgeving op PlayStation 4 na de lancering van de Switch-versie van de multiplayergame. Een Epic-account dat eerder op de PS4 was gebruikt, kon namelijk niet worden benut op de Switch dankzij het beleid van Sony. Hierdoor konden gemaakte progressie en gekochte items niet worden meegenomen.

In juni zei Shawn Layden, CEO van Sony Interactive Entertainment Amerika, "Je kunt je voorstellen dat de gevolgen (van cross-play) op veel meer effect heeft dan alleen één game. Ik ben er zeker van dat we een oplossing vinden die begrepen en geaccepteerd wordt door onze gaming community, terwijl we tegelijkertijd ons bedrijf ondersteunen."

Laatste nieuws over Fortnite:

Dit artikel delen:

Lees meer

Smash Bros.-bedenker zegt vanaf nu minder personages te onthullen Castlevania Requiem komt naar PlayStation 4
18

Reacties op: Fortnite krijgt vanaf vandaag crossplay op PS4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Paxopoxo

    • 26 september 2018 15:13
    Goede keuze!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 26 september 2018 15:31
    Wat een loze spreuk "Het beste op PlayStation". Het is hetzelfde spel op vergelijkbare consoles; al helemaal als we het hebben of XB1 vs PS4.

    Dat is hetzelfde als je zegt dat de Calvé Pindakaas beter smaakt als je 'm bij de AH koop dan bij de Dirk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 26 september 2018 17:29
    @tyberium Kansloos marketing geleuter idd, slaat nergens op. Wel leuk dat Sony eindelijk overstag is, hoop op crossplay in Rocket league. Fortnite ben ik niet in geïnteresseerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 26 september 2018 15:32
    Helaas veel te laat voor de mensen die geforceerd werden om een tweede account te maken, maar alsnog een goede ontwikkeling. Ben benieuwd wat de belangrijk factor was tot deze beslissing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 26 september 2018 21:59
    @Quintex Mogelijk dat Epic gaat aanbieden om accounts samen te voegen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 26 september 2018 15:39
    Allereerst een hele goede ontwikkeling dit!
    Kritische opmerking; Wat een verwarrende communicatie van Sony de afgelopen tijd over dit onderwerp.
    Steeds aangeven hier niet open voor te staan en dan in 1 keer een beta starten.
    We zullen de reden hiervan vermoedelijk nooit weten.

    En nogmaals, hele goede ontwikkeling!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 september 2018 16:15
    Zeer goed, alleen de volgende opmerking baart me nog een beetje zorgen:
    "om ervoor te zorgen dat Fortnite "het beste op PlayStation" speelt op technisch en sociaal gebied."
    Als dat maar niet betekent dat ze bij Epic op één andere manier concessies moeten gaan doen richting Sony, dat zou ik weer behoorlijk kinderachtig vinden.

    Ik denk toch dat veel mensen met een Switch en/of XBox met ook een PS4 in het bezit liever op het andere platform speelden om een gelockt account te voorkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 26 september 2018 16:33
    @fonsrutte

    Mja het is natuurlijk niet zo dat Sony de gene is die consessies moet maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 september 2018 16:50
    @coola Nou volgens mij doen ze door crossplay toe te staan een behoorlijke concessie, want ze waren er behoorlijk op tegen.
    Ze zijn simpelweg gezwicht voor de druk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 26 september 2018 16:53
    @fonsrutte en nu mag epic ook best wel een concessie maken zonder dat dat kinderachtig gevonden moet worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 september 2018 17:43
    @coola Ik zie niet waarom Epic een concessie zou moeten doen voor Sony?
    Sony zou dit voor zijn gebruikers moeten doen, niet om er iets uit te halen. Het is toch For the Players? Epic harkt al miljoenen binnen dankzij Fortnite, met of zonder crossplay met Playstation.
    Ik speel Fortnite niet meer op de Playstation vanwege de accountlocking en ik denk dat heel meer mensen daarvoor gekozen hebben. Zeker met het oog op de volgende generatie wil Sony niet dat mensen het ontbreken van crossplay meenemen in hun beslissing bij de aanschaf van een volgende console.
    Sony doet dit niet voor Epic, niet voor the players, maar voor zichzelf. En daar hebben ze groot gelijk in, maar werkelijk niemand is Sony iets verplicht hierdoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 26 september 2018 18:53
    @coola
    haha een concessie waarvoor?? Omdat Sony zo leip doet over crosss-play. Kinderachtig, meer is het niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 26 september 2018 18:09
    @fonsrutte

    Denk niet dat dit door druk van buitenaf komt, want de grote shitstorm van crossplay ja of nee hadden we alweer achter ons. Dit nieuws komt voor iedereen als een zeer grote verassing, zouden ze bij Sony nu misschien eindelijk overtuigd zijn dat de tijd er gewoon rijp voor is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 september 2018 18:52
    @rreloaderr lijkt me wel Sony heeft crossplay echt liever niet en dat begrijp ik zeker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 26 september 2018 18:06
    Nooit gedacht dat dit deze generatie nog zou gaan gebeuren. Zeer groot nieuws dit voor gameland. Petje af voor Sony hoor. Heb zelf Fortnite al maanden niet meer aangeraakt maar zodra de 33vs33vs33 modus er is van PlayStation, xbox en Nintendo ben ik van de partij.

    Dit zou ook wel eens zeer grote gevolgen gaan hebben mbt e-sports

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 27 september 2018 13:52
    kom maar door met rocket league!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 september 2018 10:29
    Heel Fortnite boeit me niet, ik zit totaal niet te wachten om samen met m'n leerlingen te gamen, maar dit is wel interessant voor de hele 'controller vs. Toetsenbord/muis' discussie. Lijkt me leuk om over een halfjaartje wat statistieken te zien over welk platform de meeste potjes wint en hoe het zit met accuracy e.d.!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ajantha1992

    • 28 september 2018 21:37
    Haha geniaal toch eerst haat zaaien en dan het toestaan lekker bezig Sony