David Smith van Media Molecule heeft in een interview verteld wat er zoal mogelijk is met de engine van LittleBigPlanet. De jongens van IGN kregen tijdens het interview zelfs te zien hoe het schattige platformspel er uit zou zien in de derde dimensie met een first person- en een third person camerastandpunt.

Smith antwoordde op de vraag hoe ver het concept zou kunnen worden opgerekt: "Niets is onmogelijk, zelfs zoiets geks als een first person gezichtspunt is te realiseren. Als je de huidige manier van levels en omgevingen bouwen echter in ogenschouw neemt, begrijp je dat zoiets wel een erg radicale verandering is. Maar als zo'n nieuw camerastandpunt is wat de community wil, dan zouden we absoluut naar hen luisteren." Hierna liet hij de verbijsterde journalisten zien hoe LittleBigPlanet er uit zou zien in vanuit een eerstepersoons en derdepersoons gezichtspunt. Vooralsnog waren die beelden bedoeld om te kunnen laten zien hoe flexibel de engine is waar het spel op draait.

De kans bestaat dus dat gamers op termijn aan de slag kunnen gaan met nieuwe hulpmiddelen waardoor de zelf geknutselde werelden ook te verkennen zijn in first- en third person. Vooralsnog zijn alle levels in een soort 2,5D vormgegeven, maar als genoeg gebruikers het willen is de sky pas echt de limit. Stel je voor dat we straks onze eigen first person shooters en games met een third person camerastandpunt maken. Of een driedimensionaal Mirror's Edge-achtig level maken in LittleBigPlanet en er vervolgens in first person doorheen rennen. Misschien behoort een eigen 3D voetbalspel a la Fifa 09 met sackboys zelfs tot de mogelijkheden. Onze stem heeft Media Molecule alvast!

Straks in drie dimensies?