Creative director Jake Solomon vertelt: "Toen de aliens hun invasie begonnen, vielen er veel doden onder de XCOM, en overheden wereldwijd vielen in het niet bij de populariteit van overgave."
Nieuwe heersers
Solomon zegt dat de aarde in deze alternatieve tijdlijn overgenomen door de aliens, die de planeet besturen vanuit reusachtige steden. XCOM is in 2035 een ondergrondse guerillabeweging die de aliens proberen te verslaan.
De rollen omgedraaid
Waar de aliens in XCOM: Enemy Unknown vaak verborgen zaten, moet de XCOM dit keer eenzelfde tactiek gebruiken. De rebellen hebben niet de futuristische technologie uit Enemy Unknown en zullen dus gebruik moeten maken van guerillatactieken.
De XCOM hebben ook andere kla es dan in de vorige game: de Sharpshooter vervangt de Sniper en kan nu het pistool nu ook als hoofdwapen gebruiken. De Ranger gebruikt net als de A ault wapens voor dichtbij zoals shotguns, maar heeft ook een machete. De Specialist vervangt de Support, en heeft een drone om vijanden te verlammen en teamgenoten een boost te geven. De Grenadier kan net als de Heavy explosieven gebruiken. Details over een vijfde kla e houdt Firax nog voor zich.
Ook gebruikt Firaxis willekeurig gegenereerde maps voor XCOM 2. Uit een grote verzameling componenten zoals gebouwen, wegen en verschillende terreinsoorten genereert de game een unieke map.
Firaxis onthulde XCOM 2 maandag met een trailer. De game wordt een pc-exclusive en verschijnt in november.