Nieuws
final fantasy 16

Final Fantasy-producent ziet 5G en streaming als bedreiging voor consoles

Volgens Naoki Yoshida is streaming de toekomst

Geschreven door Michel Musters op
Final Fantasy-producent Naoki Yoshida denkt dat de toename van 5G-netwerken er voor gaat zorgen dat consoles minder populair worden.

Dat meldt hij in een artikel van de Financial Times. Yoshida zou hebben gezegd dat de verbeterde internetsnelheden "een voorbode zijn van de teloorgang van de spelcomputer". 

Hij vervolgt: "Zodra 5G de globale standaard wordt, komt er zeker een tijd dat we beelden naar elk willekeurig apparaat kunnen sturen. Spelers kunnen een game-ervaring van hoge kwaliteit op elk apparaat ervaren, zonder dat daar gamehardware of een tv-scherm voor nodig is. We gaan die kant op en ik denk niet dat het coronavirus dit vertraagt."

Yoshida meent dat games spelen op een console een tijdsinvestering vereist. "Je moet voor de televisie zitten, de power-knop indrukken en wachten tot de machine is opgestart, dus het was tijdrovende entertainment. Terwijl we thuis zaten, waren er wel meer mogelijkheden om de console aan te zetten."

Cloud gaming wordt steeds populairder, met Google's Stadia, Amazons Luna en Microsofts cloud gaming - voorheen genaamd xCloud. Ondanks dat verkopen spelcomputers nog altijd in een razend tempo. De eind vorig jaar gelanceerde PlayStation 5 en Xbox Series X zijn meestal uitverkocht en ook de inmiddels vier jaar oude Nintendo Switch is niet aan te slepen.

Google Stadia

Dit artikel delen:

Lees meer

Switch-versie Nier Replicant genoemd in code van game Nieuwe artwork van Halo Infinite gedeeld
8

Reacties op: Final Fantasy-producent ziet 5G en streaming als bedreiging voor consoles

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ali3n8tor

    • 31 mei 2021 15:54
    Ik ben nog niet gevaccineerd, dus ik heb nog geen G5 in huis

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 31 mei 2021 16:18
    Lekker - belangrijk.

    Consoles zijn niet meer dan extra computers die je in huis moet halen en ruimte moet geven in de kast om je games te kunnen spelen. Zolang je een controller in je knuisten hebt en het op je TV geprojecteerd wordt dan maakt het echt geen biet uit welk stuk hardware dat allemaal aanstuurt. Het gaat om de games.

    Ja ik heb fijne herinneringen aan de oude NES, SNES en Megadrive en en ook de PS2 bestempelde ik nog als een "vriend", maar alles wat daarna kwam dat is een koud stuk ijzer en niet een ervaring op zichzelf. Een PC in een andere vorm.

    Ik vergelijk het met personal computers uit de jaren 80 en 90. Als je een MSX of een Commodore Amiga had dan had je een bepaald gevoel bij de machine zelf - het was een vriend. Het deed oprecht pijn om afscheid te moeten nemen van de machines die stuk voor stuk uniek waren. En toen kwam de PC… gestandaardiseerde wegwerp hardware. Ik was juist blij als we weer aan een nieuwe konden elke 2-3 jaar.

    PS3, XBOX en alles wat erna kwam? Wegwerp consoles. Gaan snel kapot, moeilijker te repareren, vaak gebonden aan internet services die niet meer bestaan… ik zou het niet eens willen om de oudere iteraties nu nog in huis te halen. Geef me dan maar de heruitgaves van de software.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 31 mei 2021 17:54
    @gimbal2 Maar het maakt wel degelijk uit welke controller je in je handen hebt…. Ik heb een grote affiniteit met mijn switch terwijl de prestaties minder zijn. Dus alles wat je zegt… Kan ik niks mee. Ik ben ook tegen digitale games, ik zie het als toevoeging maar ik wil ze bezitten fysiek in de kast. Zie de discussie die ontstond toen PS de vita en PS3 ondersteuning eruit wilde gooien.

    Ik denk dat jij eerder een persoonlijke ontwikkeling hebt doorgaan waar je dus niet meer aan materiele voorwerpen zoals consoles hecht en de waarde in tegenstelling van vroeger niet meer ziet.

    Je voldoet perfect aan het patroon wat aangeleerd wordt, je geeft al aan consoles zijn geen duurkoop maar meer gedreven om je nieuwe aparaten te laten kopen. De hele markt gaat hierin op. Dat komt achter een achterhaald economisch idee, dat als mensen geld blijven spenderen het goed blijft gaan met de economie. Dat is… Als je maar blijft kopen. Zo te horen blijf jij dat wel, prima ieder zijn ding het is jou geld.

    Echter wat doe je zonder internet dan? Ik ben vaak in situaties dat ik geen internet wil. Ik speel voornamelijk single player en heb een hekel aan internet verbinding.

    5G troep mag je ook houden die zooi, afhankelijkheid van een Chinese overheid om het te leveren is alles behalve een goed idee, nog maar te zwijgen dat de ontwikkeling uit een militair complex komt. Uit ervaring spreek ik dat dingen uit een militair complex niet zijn voor het welzijn van de mens maar met een doel ontwikkeld. Daarmee schiet ik 5g niet gelijk af, maar te vroeg voor massa implementatie. In een later stadium misschien als we ook alternatieven hebben waar de Chinezen geen monopoly op hebben.

    Ik heb gezien wat de digitalisering met PC gaming heeft gedaan….
    Tenvens ben ik trotse bezitter van iedere console behalve de nieuwe XBOX en de WII U. Deze zou ik voor geen goud willen afstaan en zie ze zeker niet als rommel in de kast.

    Ik vraag me echt af ben je niet gewoon een casual gamer? Niks mis mee, maar dan val je duidelijk in een andere categorie dan mijzelf.
    Ik zal altijd de fysieke markt steunen en daar zelfs meer voor willen betalen, digitale versies zijn woeker aangezien die vaak duurder zijn dan de fysieke versie.

    Je werkt op deze manier een monopoly in de hand van grote bedrijven zoals alles op het moment gaat. Jou impuls aankopen en gedrag jagen de problemen aan de begint circa 2005 zijn ontstaan en die nu op het punt staan om te exploderen.

    Claus heeft een mooi bericht voor jouw…. You will own nothing and you will be happy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 31 mei 2021 17:00
    Klopt wat hij zeg, denk dat zeker over 10 jaar de doorsnee gamer via streaming gamed en niet meer op een dedicated console, maar de komende paar jaar zal het nog wel meevallen, services als Stadia, XCloud en Geforce Now staan nog steeds relatief in de kinderschoenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 31 mei 2021 19:11
    "Je moet voor de televisie zitten, de power-knop indrukken en wachten tot de machine is opgestart, dus het was tijdrovende entertainment."

    Dit is misschien wel één van de meest luiaardige zinnen die ik ooit ben tegengekomen. :-P

    Ben benieuwd waar we over honderd jaar dan over klagen: 'Je moet je ogen toch eenmaal helemaal heen en weer bewegen en maar liefst 0.1 nanoseconde wachten voordat het spel eindelijk eens in je AR.HDx-lenzen is geladen…'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Leshrac

    • 31 mei 2021 20:18
    "Je moet voor de televisie zitten, de power-knop indrukken en wachten tot de machine is opgestart, dus het was tijdrovende entertainment."

    Oh jee, je moet je console/pc helemaal opstarten voor je die 30 sec durende unskippable cutscene mag bekijken die speelt in de meeste AAA games bij het opstarten van het spel. En daarna nog even het main menu laden want dat kon niet tijdens die cutscene tegelijk anders hapert ie misschien en dan zie je niet in 120 fps wie het spel heeft gepublished.

    Ik denk dat ik die ene minuut opstarttijd wel overleef, als ik dan een stabiel spel ervoor terug krijg wat dus niet via wifi draait.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juni 2021 08:01
    @Leshrac klopt en het opstarten van series x en ps5 is nog steeds 10 x sneller dan xcloud op 5g (stadia geen ervaring mee mobiel), en dan nog bij series x hebt je quick resume wat al helemaal snel werkt of gewoon je consoles in rest mode zetten alleen ben ik daar geen voorstander van zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 31 mei 2021 23:51
    Ik denk dat mensen vergeten dat voor deze streaming service nog steeds een pc nodig is met enige kracht. Streaming services hebben op het moment 5g, een redelijke processor en GPU met 3 tot 4 GB nodig. Dat is heel veel maar ook niet niks. Dus mensen zullen alsnog een systeem nodig hebben om deze streaming service vanaf te draaien.

    Als ze consoles willen vervangen dan zal deze tussenstap eruit moeten waarbij bijvoorbeeld tv`s de hardware hebben ingebouwd om deze service te leveren en het gebruiksgemak gelijk of beter word dan bij huidige consoles. Anders kunnen ze het vergeten.