Nieuws
Final Fantasy 16

'Final Fantasy 16 toont de kracht van PlayStation 5'

Game komt op 22 juni 2023 uit

Geschreven door Michel Musters op
Het aankomende Final Fantasy 16 zou volgens Square Enix de kracht van de PlayStation 5 tonen.

Dat meldde producent Naoki Yoshida tijdens een livestream, zo werd door Genki op Twitter vertaald. De meest recente trailer van de game - die hieronder nog eens is te zien - is volgens hem geheel met real-time graphics gemaakt. "Er zijn geen laadtijden! Deze game schreeuwt: 'kijk naar de kracht van de PS5!'"

Final Fantasy 16 komt op 22 juni 2023 op PlayStation 5 uit. Officieel is het spel zes maanden exclusief voor die console, al is niet bekend of de game daarna ook op andere platforms verschijnt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Digital Foundry: 'Switch Pro stond gepland, maar is geannuleerd' De Top 100 van 2023: Deel 2: 70 t/m 41
23

Reacties op: 'Final Fantasy 16 toont de kracht van PlayStation 5'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 28 december 2022 09:52
    Ben erg benieuwd. Groot Final Fantasy fan maar 15 vond/vind ik echt een gedrocht van een game. Met afstand de allerslechtste Final Fantasy en sowieso een ontzettend slechte game. Dat gezegd hebbende is Yoshi-P een held dus heb ik goede hoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 28 december 2022 10:41
    @The_Stifmeister

    Hmm ik ben ook best wel een groot FF fan. En hoewel ik FF XV niet beste vind vind ik XIII en Lightning returns by far de slechtste FF games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 28 december 2022 10:55
    @coola
    Er zijn ook veel mensen die FF15 wel een goede game vonden maar ik vond het echt een puinhoop. Saai verhaal, saaie graphics, saaie gameplay, saaie open wereld, saaie side quests. Alles aan die game was meh. Kon ook niet anders gezien het drama rond de ontwikkeling. Vond er werkelijk niets leuk aan.

    Wel uitgespeeld (puur doorzettingsvermogen :D). Daarna nog wel eens opgestart voor een tweede playthrough, in de hoop dat de game niet zo slecht was als in mijn herinnering, maar toen vond ik het zowaar nog slechter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 28 december 2022 23:27
    @coola ff13 en zn vervolgen zijn idd een van de mindere delen. Met name door hoe gruwelijk lineair ze zijn. Maar heb recent de hele serie nog weer eens doorgespeeld. En de combat van die games vind ik dan weer wel fenomenaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 28 december 2022 14:18
    @The_Stifmeister
    FFXV is een pure 6/10 voor mij. Toch zijn FFII en FFXIII naar mijn mening slechter.
    Als we spin-offs mee zouden tellen, zouden deze titels waarschijnlijk niet eens in de top 10 slechtste FF spellen komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 28 december 2022 14:43
    @Ardyn
    Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vond FF2 en zeker FF13 meesterwerken in vergelijking met FF15 (ik chargeer, maar je snapt mijn punt denk ik wel ;))

    Zoals gezegd echt alles aan FF15 vond ik saai, stom, slecht of gewoon overbodig, niks in die game greep me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 28 december 2022 18:27
    @The_Stifmeister In deze ben ik het met je eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 28 december 2022 19:50
    @The_Stifmeister 15 bestaat uit twee delen eigenlijk, het open wereld gedeelte en dan alleen nog het verhaal. Het open wereld gedeelte was mooi en je voelde de band ook tussen de characters dus dat is goed gegaan. Helaas is 15 geen final fantasy versus… Ik hoop dat we die ooit nog gaan zien want zou was de game bedoeld. Ik heb de anime's, Kingsclaive, alle demo's, DLC en het boek als afronding voor de gecancelde DLC…. Het verhaal is erg sterk, maar komt nooit lekker uit de verf. Fabula Nova Crystallis Final Fantasy was het multi franchise idee… Teveel ambities. Maar om te zeggen dat het een gedrocht was… 16 gaat daarom slagen, ze hebben wat goed te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 29 december 2022 10:58
    @The_Stifmeister Ik vond het een erg leuke game, totdat je in de boot en dan in de trein stapt, de game is ineens letterlijk en figuurlijk op rails. Onbegrijpelijk. Dus ja. 5/10 want de helft van de game is leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 december 2022 10:35
    Dat zeiden die van Forspoken ook bij de aankondiging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 28 december 2022 11:52
    @Mr.Happy

    Heerlijke demo was dat zin in het uiteindelijke product

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 28 december 2022 12:41
    @coola smaken en kleuren enz.

    Het gaat me meer over hun opmerking van toen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 28 december 2022 23:25
    @Mr.Happy wie zijn "die van forspoken?"
    Square enix bedoel je?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 29 december 2022 13:08
    @Messtranor ja, of iemand van de ontwikkelaars dacht ik. Is al een tijdje geleden.
    Ik neem zo een comment over een game die de kracht van een console benut alleszins niet echt ernstig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 28 december 2022 11:50
    Pure PR praat. Maar ik sta daar niet verbaasd over, er wordt altijd wel een hype gecreeerd, ook omtrent films. Ik wil het eerst nog wel eens zien. FF15 vond ik ook een zeer matige game. Square Enix kan beter. Misschien gaan ze dat met deel 16 goed maken. Maar of dit nou bij uitstek de kracht van de PS5 zou aantonen? We zullen zien, een mooie preek houden over hoe goed een bepaalde game zal worden voor een bepaald consolesysteem kan iedereen wel. We hebben dat in het verleden al zo vaak gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 28 december 2022 12:40
    Ben zeker geen FF fan, heb ooit FF XV geprobeerd (Kon daar niet doorheen komen). Maar de graphics in de trailer zijn goed zeker niet onaardig. Maar om nou te zeggen Wau! Kan de PS5 dat? nee, dat heb ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 28 december 2022 14:19
    @gamerlezer
    "Geen laadtijden"… I mean.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 28 december 2022 21:04
    @Ardyn Geen laadtijden is inderdaad iets wat goed geregeld is in deze game/engine. Als dat bij release en tijdens gameplay ook werkelijk zo is. Dat is iets wat bij veel games ook op vlotte PC's met SSD nog best een issue is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 28 december 2022 17:26
    @gamerlezer kweenie heb zelf een ps5 en een 4090 met i9 weet ik wat, net nieuwe pc. En geen 1 spel ziet er beter uit. Of bedoel je die 5 seconden unreal demo's. Zo gaat geen 1 spel eruit zien dat snap je zelf toch ook wel. Zelfs met 4090 halen die demo's 30 fps of lager

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 28 december 2022 20:57
    @GoofyZ3 Als je je pc net nieuw hebt (van harte trouwens met je 4090), dan zou ik even wachten met die opmerking. Je 4090 is tot hele mooie plaatjes in staat waar de PS5 (technisch) niet aan kan komen. Ik heb zelf een 3090 en die weet je me nog steeds te verbazen met games, (zeker nu steeds meer ook DLSS gaat ondersteunen) neem bijv. A plague tale Requiem, the Witcher met de laatste patch, modern warfare 2(niet mijn game, maar ziet er puik uit), Calisto protocol. Dat ziet er toch echt wel mooi uit op, ook meer dan 30 fps. Wat betreft deze 'trailer' 'k denk dat er een hoop gescript is en geen gameplay. (ook die filmpjes heb je op de PC en die zien er likkebaardend uit tov gameplay graphics) Maargoed.. we zien wel wat de uiteindelijke release word. Mischien kom ik dan nog wel op m'n woorden terug.