Nieuws

Final Fantasy 16-producer reageert op kritiek over gebrek aan diversiteit in de game

Fantasiewereld moet historisch accuraat zijn

Geschreven door Denian Franken op
De producer van Final Fantasy 16, Naoki Yoshida, heeft gereageerd op de kritiek die mensen hebben op het gebrek aan diversiteit in de game. Afgelopen tijd spraken meerdere fans hun onvrede uit over de nieuwste titel uit de Final Fantasy-reeks, omdat er te weinig personages van kleur zouden zijn.

In een interview met IGN werd de producer direct gevraagd naar de diversiteit van personages in de game. Yoshida antwoordde daarop: “Het concept van de game is vanaf het begin gebaseerd geweest op Europa in de middeleeuwen. Hiervoor hebben we gekeken naar historische, culturele, politieke en etnologische standaarden die toentertijd gangbaar waren.”

Yoshida gaf tijdens het interview een disclaimer dat zijn antwoord veel fans “waarschijnlijk gaat teleurstellen”, vooral wie hoge verwachtingen had van zijn reactie. “Dankzij de geografische, technische en geopolitieke beperkingen van de setting waarvoor wij als ontwikkelaar hebben gekozen, kon het niet anders dat de wereld van Valisthea niet zo divers zou zijn als de wereld van nu.”

Volgens Yoshida was het creëren van een wereld met personages van verschillende etniciteiten wel een belangrijk punt, maar zou dit in hun wereld te geforceerd overkomen. Ondanks dat Final Fantasy 16 een fantasiegame is, is het verhaal wel geworteld in de realiteit, vertelt hij.

Op internet reageren meerdere mensen woest op de verklaring van de producer. Mensen verbazen zich over hoe de ontwikkelaars zich strikt willen houden aan historische feiten, terwijl de game overduidelijk plaatsvindt in een fictieve wereld met fantasiewezens. Daarnaast zou zijn claim over Europa in de middeleeuwen niet kloppen, omdat er wel degelijk mensen van kleur in dat werelddeel leefden gedurende die periode.

Final Fantasy 16 komt ergens in 2023 uit op PlayStation 5. De game vindt plaats in het fictieve continent Valisthea, welke is verdeeld in zes fracties die met elkaar in conflict raken over de spreiding van een ziekte genaamd Blight.

Dit artikel delen:

Lees meer

Stranger Things VR aangekondigd Alan Wake Remastered minder verkocht dan verwacht
35

Reacties op: Final Fantasy 16-producer reageert op kritiek over gebrek aan diversiteit in de game

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fr3nzy

    • 7 november 2022 13:51
    Wat een gezeik, het is maar een game.
    Dat hele gezeur over diversiteit in games gaat veel te ver.
    Laat de makers alsjeblieft zelf bepalen hoe ze hun game maken, op tv is al genoeg diversiteit te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 november 2022 13:52
    Helemaal eens met Naoki Yoshida.

    Sowieso dat all inclusive slaat nergens op games en andere Media hoeft helemaal niet all inclusive te zijn.

    En zoals hier ook al word gezegd het is aan de developer om te bepalen wat er wel en niet gedaan wordt. Als de dev zegt nee er komen geen zwarte mensen voor in mijn game of transgender mensen komen niet voor in deze virtuele wereld dan is dat de developer zn goed recht en dat moet men maar slikken. En ja dat is ook vice versa natuurlijk.

    Heerlijk land dat japan overigens trekt zich niks aan van de zeikerds in een ander land.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    water

    • 7 november 2022 13:58
    Achtelijke azijnzeikers tegenwoordig.
    Spelen ze het toch lekker niet, go woke go broke.
    Word er al mee doofgegooid in series tegenwoordig, zelfs in vikings zag je ze, totaal niet acuraat met de werkelijke historie ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 7 november 2022 14:12
    Ik ga deze game echt niet spelen wanneer ik mijn character niet kan aanpassen op kleur, geaardheid en of er een mogelijkheid is om dit later nog aan te passen.
    owja en alle kleren moeten voor elke sekse toegankelijk zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleR40

    • 7 november 2022 14:32
    @-JK- sterker nog ik koop het niet als ik geen crocs voor mijn character kan kiezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 7 november 2022 14:14
    Storm in een glas water. Dit soort gezeik hoorde ik niet over FFXV toen dat uitkwam en daar was de tagline juist "Fantasy in a modern world". De hele party en entourage was blank. Dit is zeiken omdat je moet zeiken, en doe dat alsjeblieft op het toilet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Saria282

    • 7 november 2022 14:25
    Ik vind ook niet oke dat mensen nou overal willen opdringen over huidskleur of geaardheid. Misschien moeten deze mensen zelf naar een game bedenken. Las zelf een paar jaar terug dat mensen boos waren dat Elza uit Frozen niet lesbisch was gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleR40

    • 7 november 2022 14:32
    @Saria282 dat liet mij koud badum tsss

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hoofd

    • 7 november 2022 14:50
    Wat ik nou zo mooi vind om te horen dat net als in het echte magische Valisthea (dat iedereen natuurlijk kent uit de geschiedenisboeken) er hier natuurlijk ook geen plek is om vage minderheden tegemoet te komen, snap het probleem hiervan niet zo (ben zelf blank overigens). Sowieso, met deze authentieke middeleeuwse slappe excuustechniek die Yoshida hier laat zien ben ik nog meer overtuigd van zijn talent en ga ik deze zeker weer kopen!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PhydomiR

    • 7 november 2022 14:51
    "Onze game speelt zich duidelijk af in de middeleeuwen, in een Europese setting. Daar waren gewoon niet zo veel mensen van kleur. In tegenstelling tot mythische wezen, tovenaars en magische kristallen."

    Prima dat je een game wil maken waarbij je diversiteit niet je prioriteit heeft, maar zeg dat dan gewoon. En kijk ook niet raar op als daar wat over geklaagd wordt. Mensen willen zich nou eenmaal graag herkennen in personages.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 7 november 2022 15:26
    @PhydomiR
    Nou ik vind dat er best wat minder geklaagd mag worden mbt diversiteit. Er zijn genoeg games waar voldoende diversiteit in zit dus als er een keer een game is waar dat minder het geval is hoeft daar niet meteen over geklaagd te worden vind ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 7 november 2022 15:49
    @PhydomiR Als jij je pas kan herkennen in personages als ze dezelfde huidskleur hebben als jij, ligt het probleem bij jou.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 november 2022 16:20
    @Heer Mida Perfect antwoord!!
    Helemaal mee eens.
    Ik denk ook dat dat het probleem is. Tegenwoordig is het dat men juist naar kleur kijkt. Ik hou het lekker bij de lessen van M.L.King die we in de 80-90's leerden op school: beoordeel iemand op karakter, en niet op kleur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 7 november 2022 23:17
    @Heer Mida ik sluit me daar volledig bij aan. Ik zou prima een game tof vinden als de hoofd persoon een leuk nieuw origineel karakter is met een donkere huidskleur. Maar ik koop en speel de game absoluut niet als de hoofdpersoon donker is maar dit totaal niet past bij de setting en dat het duidelijk bedoeld is om diversiteit door mn strot te duwen. Zelde geld voor tv en film. Neem de
    witcher tv serie bijv. Of wat disney op een misselijkmakende manier doet met remakes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 7 november 2022 14:53
    Als het er geen diversiteit in zit, is er gezeik. Zit het er wel in, is er ook gezeik. Het is nooit goed.
    Maar goed laat het aan de schrijver(s) over. Het zijn/haar/hun verhaal. Mij boeit het allemaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 7 november 2022 15:35
    Nou ja het is natuurlijk wel een feit dat er in games ontwikkeld in Japan weinig tot geen diversiteit is, en als er dan iemand van kleur is of van een andere geaardheid dan is het vaak zo stereotype als mogelijk, bijvoorbeeld alleen donkere mensen langs de kust, in de jungle of op de woestijn. In hun fantasie werelden valt het op dat Japanse ontwikkelaars heel vaak in de oude kaders nadenken en niet echt mee gaan in de wereld van nu. Ik kan best meegaan in het narratief dat een wereld gebaseerd is op een bepaalde tijd en daarom een bepaalde etniciteit meer voorkomt dan andere, zie bijvoorbeeld Kingdom Come deliverance, hier vind ik het best logisch dat er alleen maar witte mensen voorkomen in deze wereld omdat dit gewoon ook zo was in die tijd en in die regio. Het valt op dat in Japanse games diversiteit altijd hand in hand gaat met ouderwetse stereotypes, zie bijvoorbeeld de Gurudo vrouwen in Zelda Breath of the Wild met hun donkere huidskleur, dikke lippen en grote gouden ringen als oorbellen of zie het gay karakter Bolson in Hateno Village.
    Zie ook Barret uit Final fantasy 7 remake, wel echt stereotype donkere man, of Sylvando uit DQ11, het is een homo ja maar wel direct weer het stereotype hysterische homo, ik stoor mij hier niet mega erg aan maar het valt wel op
    Ook in Anime zie je overwegend alleen maar witte mensen en als er karakters van kleur zijn dan zijn ze echt mega stereotype en in mijn ogen soms zelfs een beetje racistisch, zie Mr Popo van DBZ. Dit is natuurlijk wel een oude anime en ik weet niet of Japanners in deze tijd nog steeds zon karakter zouden maken, feit is wel dat Japanners niet echt mee doen aan het hele Woke gebeuren, je kunt zelf invullen wat je hiervan vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 7 november 2022 15:38
    @Mmo-veteran
    Japan is een van de meest racistische landen ter wereld, dus zo verwonderlijk is het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 7 november 2022 16:05
    @The_Stifmeister Ik weet daar te weinig vanaf om mee te gaan in dit statement maar de dingen bovenstaand vallen in ieder geval wel op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 7 november 2022 16:22
    @Mmo-veteran
    Japan heeft geen wetten die discriminatie van ras, etniciteit of geloof verbieden. Zegt genoeg ben ik bang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El hunterr

    • 8 november 2022 08:10
    @The_Stifmeister
    Klopt. Japanners gaan altijd voor en dat kan ik wel begrijpen als je cultuur en gewoonte wil beschermen. Stel je voor dat je teveel mensen met aparte denkbeelden binnen haal.

    Huurbazen en in verre buiten gebieden kunnen aardig anti buitenlander zijn.