Nieuws

Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’

Naoki Yoshida reflecteert op gevechtsstijlen in interview

Geschreven door Marvin Toepoel op
Volgens Final Fantasy-producer Naoki Yoshida is de reden dat Final Fantasy 16 geen turn-based gevechten bevat dat de game ook een jonger publiek moet aanspreken.

Final Fantasy-producer Naoki Yoshida spreekt in een recent nummer van Famitsu – met dank aan VGC voor de vertaling – over de doelgroep van Final Fantasy 16. De ontwikkelaar zegt dat zijn team moest herbeoordelen voor welk publiek de nieuwe Final Fantasy bedoeld is.

“Ik kom uit een generatie die opgroeide met opdrachten geven en turn-based rpg’s”, zegt Yoshida. “Ik denk dat ik snap hoe interessant en immersive dat kan zijn. Aan de andere kant, het afgelopen decennium heb ik best veel meningen gehoord als ‘Ik snap niet waar de aantrekkingskracht ligt bij het selecteren van bevelen’.”

“Deze mening neemt alleen maar toe [in populariteit], in het bijzonder bij het jongere publiek, dat gewoonlijk geen rpg’s speelt.” Volgens Yosdida ligt die verschuiving naar minder turn-based gevechten op de technologie en mogelijkheden van moderne consoles.

“In verschillende consolegeneraties was het al mogelijk om personage-uitdrukkingen in real-time weer te geven”, aldus Yoshida. “Acties als ‘trek aan de trigger en jouw personage schiet zijn geweer’ en ‘druk op de knop en jouw personage zal met zijn zwaard zwaaien’ kunnen nu makkelijk uitgedrukt worden zonder een bevel-systeem.”

'Niet logisch' om opdrachtprompt te gebruiken

“Het is nu gebruikelijk voor gamers die jonger dan mij zijn om van dit soort spellen te houden. Als resultaat is het niet meer logisch om door een opdrachtprompt te gaan, zoals ‘val aan’, om een keuze te maken tijdens een gevecht.”

“Dit is geen argument voor wat goed of slecht is, maar er is een verschil, gebaseerd op spelersvoorkeuren en leeftijd. Daarbovenop is er een verschil tussen een opdrachtsysteem en een turn-based systeem, en ze worden vaak door elkaar gehaald. Maar het zijn twee verschillende concepten.”

“Zoals ik zei, ik denk dat ik snap waarom opdrachtsysteem-rpg’s leuk zijn, en wil ze ook blijven ontwikkelen, maar ik dacht aan de verwachte verkoopaantallen van Final Fantasy 16 en de impact die we moeten leveren.”

Over de toekomst van de franchise is Yoshida echter niet stellig: “Ik denk dat het mogelijk is dat de volgende Final Fantasy weer een opdrachtsysteem gebruikt, of een openwereldgame wordt.” Elders in het interview zegt Yoshida dat, als Final Fantasy 16 een openwereldgame zou zijn, het team “15 jaar” nodig zou hebben om hem te maken. 

Bron: Famitsu (via VGC)

Dit artikel delen:

Lees meer

Review: Jbl Quantum 810 Wireless gameheadset Details grafische modi God of War Ragnarök bekend
12

Reacties op: Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Messtranor

    • 15 juli 2022 13:49
    Ik vind het dikke prima dat final fantasy geen turn based meer heeft. Die shift is eigenlijk vanaf de 1e delen al merkbaar, eerst met de overgang van true turn based naar ATB, en later naar steeds meer real time.
    Voor turn based RPG's zijn er nog zat andere opties zoals bijvoorbeeld Dragon quest, die altijd lekker traditioneel blijft. Final fantasy is altijd al een serie geweest waar men mee experimenteert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 15 juli 2022 14:05
    @Messtranor

    100% met jou eens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 15 juli 2022 15:05
    gamers die jonger dan mij zijn
    Ik wil geen taal-nazi zijn maar deze kan echt niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Valerium

    • 15 juli 2022 16:00
    Heb ik geen problemen mee. Ik vond FF15's combat wel goed spelen, en van wat ik zag zal het ongeveer hetzelfde zijn.

    Turn based was leuk vroeger, en ik heb geen problemen om terug naar een oude FF te gaan maar is niet iets meer van vandaag, net als dat ze over de jaren zijn gestopt met random encounters in RPGs. Ga maar terug naar een oude FF game elke 4 stappen en je moet iets vechten wordt vervelend na een tijd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 15 juli 2022 17:34
    Een Final Fantasy 9 wereld met de complexiteit van jobs en materia… dat zou mijn perfecte FF game zijn. Helaas ga ik die nooit meer krijgen.

    Lekker belangrijk of het real time of turn based is of linear of open wereld, het gaat mij om belonende gameplay. En dat mis ik erg in moderne iteraties van de serie. Het is allemaal zo… gestroomlijnd. Veilig. Bekend terrein. Toegankelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 15 juli 2022 20:45
    @gimbal2 ff14 heeft wat jij vraagt. Maar t is alleen wel een mmo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 15 juli 2022 20:45
    Ik hoop ooit nog wel eens een goede, traditionele Final Fantasy te zien. Niet als deel 17 of iets dergelijks, maar dan als spin-off.
    Heerlijk (HD-)2D met een mooie job system. Nu zijn er wel andere games gekomen, en zullen er in de toekomst nog veel volgen… maar het voelt nooit echt als een Final Fantasy-achtige sfeer.

    Maar verder geniet ik echt wel van franchises als Dragon Quest, Persona en ook anderen die heerlijk turn-based blijven en kwaliteit blijven leveren. Daarnaast geniet ik ook van de laatste paar Final Fantasy titels, natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 15 juli 2022 21:17
    Scheelt dat ik nooit een singleplayer FF heb gespeeld behalve 9, maar ik beeld mij in dat je dan wel wat oude fans vervreemd– Maar dat hebben andere FF games al eerder gedaan, dus het is niets nieuws

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • JohnnyLoco

    • 16 juli 2022 00:13
    Ik heb er op zich geen probleem mee dat ze steeds meer real time doen. Goede turn based combat is nice, maar tijden veranderen en het voelt toch vaak langzamer.

    Het probleem is alleen, naar mijn idee, dat Square Enix geen fatsoenlijke actie combat kan maken. Final Fantasy VIi remake was ook verschrikkelijk in dat op zicht. Verder een ongelooflijk vette game maar de combat is gewoon slecht. De camera kan de actie niet goed in beeld brengen, je wordt door off screen vijanden geraakt, bullshit als alleen Potions kunnen gebruiken als je meter hebt, moves die niet goed worden getelegraphed (en nee, de aanvalsnaam boven de vijand zetten is geen goede manier), moves die niet te interrupten zijn, limit breaks die gestolen worden omdat je net genoeg damage hebt gedaan voor een phase change van de baas. Etc etc.
    VX had ook geen goede combat. Dat geteleporteer en gekut met menu’s.

    Verder heb ik wel veel zin in de game hoor. Ik hoop alleen dat ze advies van experts zoals Platinum, Capcom of Team Ninja hebben ingewonnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 16 juli 2022 09:50
    @JohnnyLoco

    Ik vind de combat van FF7R juist heerlijk en had eigenlijk gehoopt dat voorlopig de staple van de franchise had geworden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • JohnnyLoco

    • 16 juli 2022 23:48
    @coola ik hoor van meer mensen dat ze het in VII remake goed vinden, dus wellicht is het een mij probleem. Ben in ieder geval erg benieuwd wat ze met XVI gaan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arghalot

    • 17 juli 2022 14:22
    laatste ff die mij geboeid heeft was ffx, 7-10 meerdere keren nogmaals gespeeld, daarna niet meer. ff7 remake was leuk voor de nostalgie maar battle system was niet voor mij. Maar dan heeft die beste man ook gelijk, ik hoor bij de oudere gamer (36). ik wil bij een rpg gewoon rustig mijn acties selecteren ipv een action game spelen.