Nieuws
Final fantasy 14

Final Fantasy 14-maker vraagt spelers beleefd te blijven tegen ontwikkelaars

'Probeer je voor te stellen hoe ze zich voelen voordat je feedback opstuurt'

Geschreven door Michel Musters op
Final Fantasy 14-regisseur Naoki Yoshida heeft spelers verzocht geen giftig gedrag tegen de ontwikkelaars van het spel te vertonen.

Dat deed Yoshida tijdens een live uitzending via Radio Mog Station. "Ik ben dankbaar voor spelers die ons feedback geven, maar ik zou de verbale misbruik graag zien stoppen. (...) Ik heb soms het gevoel dat het taalgebruik te ver gaat. Ik kan er tegen, maar sommige leden van het team voelen zich erg neerslachtig wanneer ze het horen nadat ze hun uiterste best hebben gedaan iets te maken waar iedereen van kan genieten."

Yoshida vervolgt: "Ik heb dus één verzoek aan alle spelers. Stel je voor dat je in het echt tegen een ontwikkelaar praat en probeer je voor te stellen hoe ze zich voelen voordat je feedback opstuurt. Ik ben er blij mee, zolang het op een beleefde manier kan gebeuren. Anders helpt het niemand. Het laat hun motivatie helemaal verdwijnen, of zelfs erger."

Hoewel Final Fantasy 14 van veel populariteit geniet, heeft Yoshida zich eerder al verontschuldigd voor het uitstel van uitbreiding Endwalker. Na lancering waren er vervolgens problemen met lange wachtrijen om in te loggen op servers. Square Enix had eigenlijk meer servers willen opbouwen, maar door het wereldwijde tekort aan chips was dit niet mogelijk. Ook worden er regelmatig aanpassingen gemaakt in de balans van de game, wat ook niet altijd goed ontvangen wordt. Zo zijn veel spelers boos over het aanpassen van de Samurai-job met patch 6.0.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fans maken Silent Hill-remake in Unreal Engine 5 Survivalgame Forever Skies onthuld
24

Reacties op: Final Fantasy 14-maker vraagt spelers beleefd te blijven tegen ontwikkelaars

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Messtranor

    • 12 januari 2022 09:27
    Balance patches blijf je houden met mmo's, soms houd dat in dat je favoriete class/job effe niet zo effectief is. Daar kan je enorm boos over gaan worden. Maar als het echt extreem is wordt het vanzelf wel weer recht getrokken met een volgende patch.
    Mensen moeten zich eens niet zo druk maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 12 januari 2022 09:50
    Ik zou zeggen, blijf toxic maar beheers het. Ze moeten weten dat een bepaald iets enorm frustrerend is en als je dat met nette woorden zegt komt de spelerservaring niet over.
    Degene die de content in elkaar zetten moeten zich niet aangesproken voelen, maar degene die de opdracht ervoor geeft wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 12 januari 2022 10:23
    @-JK- 'blijf toxic'?? Wat?

    Iets in nette woorden zeggen is juist niet toxic. Het punt is niet dat je geen kritiek mag hebben, het punt is dat je niet moet schelden/dreigen/zeuren. Je kunt best in normale woorden aangeven wat je minder leuk vind aan een spel, dat is niet toxic.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 12 januari 2022 11:50
    @ErikNus Beheers het zeg ik erbij. Ik vind dat je best scheldwoorden mag gebruiken om je woorden kracht bij te zetten. Misschien is toxic overdreven, weet ook niet hoe jullie dat zien. Door die woorden krijgt je boodschap wel een andere lading dan door alleen net te blijven en wat aan te kaarten.

    Ik zeg ook niet dat je helemaal los moet gaat, maar je mag best wel wat extra kracht bij je woorden zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 12 januari 2022 12:04
    @-JK- Ik vind niet dat je schelden tegen mensen die gewoon hun werk doen. Misschien als iemand het expres zou zitten verpesten ofzo, maar dat is eigenlijk nooit zo. Als jij een klant krijgt die tegen je scheldt, heb je toch ook geen zin meer om die te helpen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 12 januari 2022 13:40
    @-JK- Zodra iemand tegen mij begint te schelden kan ik die persoon niet meer serieus nemen. Als je niet in staat bent je emoties te beheersen als het gaat om een game dan is alles wat er uit komt voor mij totaal niet relevant.

    Stem verheffing / schelden om "extra kracht bij je woorden zetten" is naar mijn idee een teken dat iemand niet in staat is om op een respectabele manier te communiceren. Dat heet niet je gelijk krijgen, maar je gelijk halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 12 januari 2022 14:31
    @-JK- Ik sluit me hier ook aan dat je niet moet schelden. Als je dat als krachttaal gebruikt is het een vorm van intimidatie om je zin te krijgen of je bericht duidelijk te maken. Het werkt vaak contra productief en het zegt veel over je als persoon als je op deze manier handelt. Helaas hebben genoeg mensen een ongezonde/destructieve manier van communicatie aangeleerd ipv effectief te communiceren. Gelukkig is dit goed te leren en het mooiste ervan is dat je uiteindelijk zelf het meest baat erbij hebt omdat mensen over het algemeen beter op je reageren.

    Ontopic: Op het internet zou het sowieso fijn zijn als mensen verantwoordelijk worden gehouden voor hun gedrag net zoals in het dagelijks leven. Omdat er geen negatieve kant aan je emoties online botvieren op anderen zit slaan sommigen hierin door. Veel frustratie komt ook van andere zaken en uit zich dan als de emmer overloopt in een specifiek voorval waarbij alle boosheid en frustratie van andere zaken bij 1 ontvanger terecht komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 12 januari 2022 10:25
    @-JK- Onzin. Toxic en entitlement zijn echt verschrikkelijk in de (game) industrie. Je kan niet in de studio kijken, vrijwel elke developer wil een zo goed mogelijk spel neerzetten. Daarvoor is feedback ontzettend waardevol. Maar als jij gecrunched hebt om iets moois neer te zetten en je krijgt vervolgens alleen maar doodsbedreigingen naar je hoofd gegooid, dan is de lol er snel vanaf. Het zijn ook gewoon mensen daar. Onderbouw je feedback, daar heeft echt iedereen meer aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fuchs

    • 12 januari 2022 11:16
    @ERikNus

    Je zou ook kunnen zeggen de regiseur het woord Toxic een beetje misbruikt.
    Dit is een angry mob.
    Voor echt toxic behavior is er echt een andere band nodig dan "medewerker bedrijf" vs "klant".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ErikNus

    • 12 januari 2022 11:30
    @Fuchs ik weet niet wat jouw definitie van toxic is, maar volgens mij past het prima. Maar goed, dat is een semantische discussie waar we niet zoveel aan hebben denk ik :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fuchs

    • 12 januari 2022 12:02
    @ErikNus Semantische discussies zijn juist heel belangrijk wanneer iemand roept "words matter" (of iets van gelijke strekking).

    Toxic behavior gaat over emotionele manipulatie/chantage. Hiervoor heb je volgens mij een ander soor relatie nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaVinkie

    • 12 januari 2022 11:41
    @Fuchs "verbaal misbruik tegenover ontwikkelaars" is toch gewoon toxic?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fuchs

    • 12 januari 2022 14:00
    @DaVinkie "verbaal misbruik"… Ook al van die grote woorden. Leg eens uit wat "verbaal misbruik" nu precies is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaVinkie

    • 12 januari 2022 11:44
    @-JK- beheerste giftifheid is een oxymoron. Als iemand geen kritiek -dan wel frustratie- kan uiten zonder doodswensen, kan diegene maar beter zijn mond houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 12 januari 2022 11:52
    @DaVinkie waarom denk iedereen meteen aan doodwensen?? Lekker extreem weer. hier een voorbeeld: Lees mn fucking bericht eens wat beter!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaVinkie

    • 12 januari 2022 12:09
    @-JK- omdat doodwensen typerend is voor toxic gedrag op het internet en ik, zoals waar je zelf voor pleit, de extremiteit als krachtterm gebruik. Het punt is dat beheerst toxic zijn niet bestaat. Daarnaast werkt negatief taalgebruik ook nog eens averechts, je opvattingen zijn verkeerd geinformeerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 12 januari 2022 12:29
    @-JK- In dit geval is jouw gebruik van het woord 'fucking' een bijvoeglijk naamwoord, en bijvoeglijk naamwoorden zijn woorden voor mensen die hun taal niet goed beheersen. Dat verklaart ook waarom jij scheldwoorden toepasselijk vind als onderdeel van kritiek. Ik vind het literaire armoede.

    Als je je punt niet kan overbrengen zonder emotionele uitbarstingen zoals scheldwoorden, dan kan je maar beter niks zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 12 januari 2022 12:38
    @Qinneth en nog gebruik ik mijn taal niet om iemand te beledigen, iets wat jij dan weer wel doet. Ieder zn mening maar laat elkaar wel in waarde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 12 januari 2022 13:14
    @-JK- Hij beledigd helemaal niemand, hij zegt wat zijn mening erover is. Zonder daarbij enig scheldwoord te gebruiken. Dat jij je daardoor beledigd voelt ligt meer aan jou dan aan hem. Ik ben het eerlijk gezegd roerend met m eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Qinneth

    • 12 januari 2022 13:34