In een recent interview met CVG laat Dave Matthews (primary art lead bij Monolith) weten dat de console-uitbreidingen van de eerste F.E.A.R. (Perseus Mandate en Extraction Point) de serie waarschijnlijk fans heeft gekost.

Ondanks de tegenvallende kritieken over TimeGate's PC-versies van Perseus Mandate en Extraction Point en Day 1 Studios' console-ports van diezelfde games stelde CVG dat deze games wel de nodige fans heeft opgeleverd. Waar Matthews direct op antwoordde: "En ook fans heeft gekost. Time Gate heeft het verhaal een richting gestuurd die wij (Monolith) niet voor ogen hadden.

Wij kijken nu naar die uitbreidingen als naar een andere dimensie. Een wat-zou-er-zijn-gebeurd-als?-dimensie. Hierdoor kunnen wij doorgaan met het verhaal vertellen zoals wij dat graag willen. F.E.A.R. ging over Alma. F.E.A.R. 2 gaat over Alma en hiermee gaan we door zoals het verhaal oorspronkelijk bedoeld was.

Overigens benadrukte Matthews dat, ondanks een paar kleine verschillen, de console-versies van F.E.A.R. 2 meer overeenkomen met de PC-versie  dan dat het geval was met het origineel.