Nieuws
GTA 6

FBI zou gecontacteerd zijn om Grand Theft Auto 6-hackers op te sporen

Uber zou door dezelfde hacker(s) getroffen zijn

Geschreven door Michel Musters op
Uber zou in contact zijn met de Federal Bureau of Investigation om de hackergroep die ook verantwoordelijk is voor het Grand Theft Auto 6-lek te vinden.

Uber, dat pas geleden ook gehackt werd, laat in een statement weten dat het in contact is met de FBI. Volgens het bedrijf is de hack door dezelfde hackersgroep aangevallen als Rockstar Games afgelopen weekend.

"Wij geloven dat de aanvaller of aanvallers onderdeel uitmaken van de hackersgroep Lapsus, dat het afgelopen jaar steeds actiever is geworden", aldus Uber in een statement. "Deze groep gebruikt vergelijkbare technieken om verschillende technologiebedrijven aan te vallen. Alleen al in 2022 hebben ze Microsoft, Cisco, Samsung, Nvidia, Okta en anderen geïnfiltreerd. Er zijn ook berichten dat dezelfde persoon videogamemaker Rockstar heeft geïnfiltreerd. We werken nauw samen met de Federal Bureau of Investigation en het Department of Justice."

Afgelopen weekend plaatste een GTAForums-bezoeker genaamd teapotuberhacker bijna honderd video's van een vroege versie van Grand Theft Auto 6 online die hij via een hack zou hebben verkregen. Ook claimde hij de broncode van de game in het bezit te hebben. Als bewijs deelde hij een gedeelte van de code. De meeste video's zijn inmiddels door uitgever Take-Two weer offline gehaald.

Rockstar reageerde gisteren officieel op het lek: "Recentelijk is er ingebroken op ons netwerk, waarbij een onbevoegde derde partij illegaal toegang kreeg tot vertrouwelijke informatie van onze systemen en dit heeft gedownload, waaronder vroege ontwikkelbeelden van de volgende Grand Theft Auto. Op dit moment verwachten we niet dat onze live game-services hier onder zullen lijden of dat het op de lange termijn invloed heeft op de ontwikkeling van onze projecten."

Het bedrijf vervolgde: "We zijn enorm teleurgesteld dat details van onze volgende game op deze manier met jullie zijn gedeeld. Ons werk aan de volgende Grand Theft Auto-game blijft zich zoals gepland voortzetten en we blijven ons best doen om aan jullie, de spelers, een ervaring te leveren die verwachtingen overstijgt. We zullen iedereen binnenkort updaten en jullie fatsoenlijk laten kennis maken met deze game wanneer de tijd rijp is. We willen iedereen bedanken voor hun ondersteuning gedurende deze situatie."

Dit artikel delen:

Lees meer

Fortnite-spelers kunnen binnenkort mogelijk op vliegende dieren zitten 'Sony werkt aan PlayStation 5-model met externe disk drive'
17

Reacties op: FBI zou gecontacteerd zijn om Grand Theft Auto 6-hackers op te sporen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ardyn

    • 20 september 2022 09:43
    Is het niet de FIB?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 10:12
    @Ardyn ????
    Wat is de FIB dan?

    Ik denk wel dat dit echt FBI zal zijn overigens aangezien het over opsporen gaat. Maar vraag nu af wat FIB dan is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 20 september 2022 10:17
    @watashi wa maurice desu. GTA V nog een keer opnieuw spelen hehe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 10:48
    @TommyVercetti

    HAhah Ah het is een insider grap.
    Mijn excuses. Ik heb die game nooit gespeeld. GTA is voor een serie die me niet trekt. De moderne criminele setting is voor mij totaal niet interessant.

    Maar had het kunnen weten.hahah

    Daarom moet ik er toch om lachen. Omdat ik nu in ieder geval de grap snap. XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 20 september 2022 11:03
    @watashi wa maurice desu. Haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RedBiohazzerd

    • 20 september 2022 10:51
    @watashi wa maurice desu.

    The Joke
    ——->
    You :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 10:57
    @RedBiohazzerd

    Ja vandaag ben ik de Sjaak. Dus als je nog grappen kwijt wilt. Vandaag ben ik vrijwillig het doelwit. Hahahahah

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 20 september 2022 17:38
    @watashi wa maurice desu.

    Whoosh

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 20 september 2022 10:17
    @Ardyn Haha je was mij voor, beste comment van de dag!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 20 september 2022 10:58
    lol de FBI inroepen voor een gelekte alpha game ….
    Moet niet gekker gaan worden.

    Wat is de volgende stap , ik denk dat de hond van mij buren een undercover terrorist is , en dan aangifte doen ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 20 september 2022 11:04
    @ravw In pincipe zijn ze gecontacteerd omdat ze Uber hebben gehackt, maar het schijnt dus dezelfde groep te zijn achter het GTA6-lek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 20 september 2022 22:55
    @MichelMusters inderdaad, en nog mogelijk andere high profile bedrijven. En als deze niet gestopt worden zal het zeker niet hier bij blijven. Dit is gewoon escalatie richting FBI. Wat mij betreft zou dat al veel en veel eerder moeten gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 september 2022 11:12
    @ravw dit zijn gewoon bedrijfsgeheimen en hier zou Rockstar best wat schade door kunnen lijden . Er is bij ze ingebroken en er is wat gestolen, maakt niet uit wat ze stelen het mag gewoon niet. Of bel jij niet de politie als er een inbreker alleen binnen is geweest en je hele administratie meeneemt?
    Ze zijn het waarschijnlijk ook nog eens verplicht vanwege de verzekering. Er wordt door Rockstar waarschijnlijk een onderzoek ingesteld hoe dit heeft kunnen gebeuren en daar zijn kosten aan verbonden, die gaan ze waarschijnlijk verhalen op de verzekering.
    Ik zie niet in waarom het zo gek is dat hier de FBI voor ingeschakeld wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 11:30
    @ravw

    Het gaat niet enkel om of het gelekte alpha beelden zijn he. dat snap jij toch ook wel hoop ik . En het gaat ook niet over denken dat er wat is.
    Het gaat om een behoorlijke vorm van diefstal. Als die hond van jou buren jou systeem heeft heeft gehackt en jou prive gegevens deelt zal daar ook politie op afkomen. En FBI is in principe een dienst die opsporingen doet. En heel vaak cyber criminaliteit. Dus niet zo gek dat deze ingeschakeld wordt. De politie in de VS heeft niet dezelfde middelen als zij. Daarom dat FBI ook vaker bij terrorisme , cyber criminaliteit, forensisch onderzoek en misdaad preventie wordt ingezet. En niet enkel politie.
    Sommige dorpen hebben niet eens een echte politie maar nog altijd het systeem van Sheriff. Die zijn heel gebaat bij dit federale bureau wat overal toegang heeft, en niet enkel in eigen omgeving, want ja zo werkt het in de VS ook dat een politie in de staat California niet zomaar even in de staat Texas kan aan snuffelen.
    Dus een misdaad gepleegd bij Rockstar en take two kan niet door politie opgelost worden of met hulp van andere corpsen.
    Komt nog bij als het internationaal is dan heeft FBI ook meer macht.

    Maar als je kijkt naar de omvang van deze hack en wat de dreigementen van de hackers zijn( die losgeld willen omdat ze anders de codes openbaar maken dan begeven ze zich op het criminele pad en ja dan wordt dit soort instanties actief.
    Logisch zelfs.

    En Rockstar doet ook geen aangifte omdat ze denken dat er een hack is geweest he!

    Als jij kunt bewijzen dat de hond van jou buren een spion is zal dat inderdaad ook onderzocht worden. Maar bewijzen is iets anders dan denken dat dat zo is.

    Komt nog bij dat ik niet weet op Rockstar hier een keuze heeft, het nieuws is bekend bij de hele overheids instanties die kan best zijn dat FBI gewoon zichzelf hierin mengt.
    Ik weet niet hoe dat systeem daar werkt maar als deze hack niet ook gewoon vanzelf onderzocht wordt zonder dat Rockstar dat vraagt dan vind ik dat raar. Want elke grote hack als dit zou gewoon altijd onderzocht moeten worden door alle instanties die dat doen. Zonder aangifte.
    Aangifte komt wel als ze een verdachte hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 20 september 2022 12:23
    @watashi wa maurice desu. De FBI wordt alleen ingeschakeld als het een misdrijf binnen meerdere staten betreft. Het heeft dus niet zozeer te maken met dat zij meer mogelijkheden zou hebben, maar vooral vanwege haar grotere jurisdictie.
    Een complexe, meervoudige moord die enkel in de staat New York plaatsvindt, wordt gewoon door de NYPD afgehandeld. Maar zodra iemand in New York een televisie steelt en daarmee over de grens naar de staat Pennsylvania vlucht, is het direct een zaak voor de FBI.

    Wanneer dus een hacker uit staat A een bedrijf uit staat B hackt, is dat dus sowieso een zaak voor de FBI, ongeacht de complexiteit ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 20 september 2022 14:46
    @Robert-Frans

    Zo vond ik de informatie niet. Ik wil je wel geloven maar ik vond het net wat anders
    Ik vond dat ze met cybercriminelen bijna altijd worden ingezet. Maar kan ook zijn men dus niet van te voren weet of het een meerdere Staten zaak is. Bij hacken is die kans dat iemand niet in de buurt woont namelijk altijd te verwachten want in de buurt wonen kan zelfs stom zijn omdat je dan ook opvallend kunt zijn geweest naar sommige medewerkers in de maanden ernaar toe( informatie inwinnen)

    Dus het kan zijn dat daarom cyber criminelen bijna altijd mede door FBI wordt opgespoord. Zo had ik het in ieder geval gevonden.

    Kom ik nog op terug dat niet alle politie korpsen even goed zullen zijn in opsporen van hackers. Als ze dat laten aanpakken door lokale polite dan zul je zien dat een hacker op den duur weet welke Staten slecht zijn in het opsporen omdat ze verouderde technieken hebben of te klein en dan gaan ze daar zitten omdat de pak kans heel klein is.

    Ik mag aannemen dat zulke grote zaken niet enkel lokaal blijven ook omdat, stel nu dat lokaal niks kan vinden. Wat dan? Laten gaan?
    En hoe weten ze dat het lokaal is?
    En als men te lang wacht is de vogel al gevlogen zijn alle voetafdrukken die naar een bepaalde locatie wijzen alle lang uitgewist of anders die locatie allang niemand meer is.
    Of dat de kans dat iemand gevonden wordt met de dagkleiner wordt dus men snel moet handelen nu de rook van een digitaal mens nog vers is.

    Ik kan me niet indenken dat ze dit gewoon lokaal laten oplossen uit zichzelf. Zelfs als het in 1 staat zou zijn,

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 20 september 2022 15:53
    @watashi wa maurice desu. Ik ben echter niet op de hoogte van alle details omtrent de vele, vele opsporingsdiensten die Amerika kent. Er zullen dus ongetwijfeld nog allerlei aanvullende diensten zijn die de lokale politie terzijde kunnen staan.

    Cybercrimes kunnen heel technisch gezien denk ik altijd als federaal worden bestempeld, omdat de data die je bij het gebruik van internet verstuurd altijd in kleine pakketjes over meerdere servers gaat, en dus vaak ook meerdere staten en niet zelden zelfs meerdere landen aandoet.
    Ik weet niet of het allemaal zo precies wordt gedefinieerd, maar het zou me absoluut niet verbazen als dat wel zo gebeurde.

    Daarbij gebruiken veel hackers naar mijn weten allerlei 'tussencomputers', soms in de vorm van gehackte particuliere computers die van niets weten, tussen hen en hun target. Opdat ze zo moeilijk mogelijk te herleiden zijn.
    Ook dat kan dus al een reden om de misdaad als federaal te behandelen.