Het concept bleef hetzelfde voor deel 3 in de Age of Empires serie, alleen de naam veranderde, Age of Mythology. Nu blijkt dat niet alleen de naam anders is. Zo heb je slechts 3 beschavingen in AoM die bijna allemaal hun eigen units hebben. De beschavingen hebben ook hun eigen goden. Deze goden kunnen je helpen door speciale units te geven die de rol van hero vervullen aangezien ze duur zijn en een eigen specialisme hebben. En dat is zeker iets wat anders is, want de vorige delen hadden alleen maar "echte" units. Nu krijg je dus de beschikking over een stel fantasy creatures.

Dit alles en meer peuterde de PC Gamer los bij Bruce Shelley en Greg Street. Daarnaast had GameSpot ook nog iets visueels voor ons, een nieuw screenshot.PCG: Judging by your first screenshots, RTS 3 seems to be a very Age like game. How similar/different is the gameplay compared to Age of Kings? Can you specify any of the "new ideas, new features"? GS: The gameplay should be very familiar to fans of AOE or AOK. Players can expect to gather resources, train military units and even tribute allies or build Wonders. Of course we are adding plenty of new features. In the game you will be able to summon natural disasters upon your enemies, build temples to the various gods of your pantheon, or support your human army with mythological monsters. Het lijkt op een mix van Settlers en Age of Empires 2 met een snufje Black & White. Wat uiteindelijk zal leiden tot een fantastisch gerecht als we het interview mogen geloven.