CryTek mag met de CryEngine weliswaar een stukje prachtige technologie in huis hebben, het uitlenen ervan heeft nog nooit tot prachtig resultaat geleidt. Rond de release van Far Cry werdden talloze CryEngine-games aangekondigd met de grootste ambities, maar van de meesten hebben we nadien niets meer vernomen. Nu met de CryEngine 2 krijgen we bij Forged by Chaos hetzelfde gevoel, een spel met veel ambities, loze woorden en het belachelijkste achtergrondverhaal dat we ooit hebben gehoord.

Het achtergrondverhaaltje opent met geblaat waar Astro TV nog een dikke punt aan kan zuigen. "Ruimte en Tijd zijn de zegels die de twee essenties van het universum, het Materiaal en het Mentale, van elkaar gescheiden hebben gehouden met een onoverbrugbare barrière. Desondanks was het rationele leven van de materiële wereld altijd kien om verder dan deze grenzen te reiken en de wereld van het Onbekende binnen te treden". Op deze voet gaat het nog een paar kantjes verder op deze pagina en biedt alvast weinig vertrouwen in de creativiteit van de makers. Heel The Lord of the Rings wordt uit de kast gehaald, maar waar het nu werkelijk om gaat: geen idee.

Gelukkig gaat men spelinhoudelijk alles erin stoppen wat tegenwoordig gangbaar is, al staat bij de makers kwaliteit nog steeds boven kwantiteit. Zo zitten er in het spel persoonlijk aan te passen personages, interactieve omgevingen, multiplayer-interacties en - houd je vast - enhanced game world dynamics. Het wordt uiteraard een PC-game, een RPG met de focus op het online gedeelte.

"Chaos maakte gebruik van het cataclysme op de planeet en stal de genetische codes voor de schepping van Terra. In de spelonken van IMMATERIUM vormden de GODEN VAN DE CHAOS  hun eigen wereld. Een wereld van genadeloze competitie. Een wereld van MAGIE en STAAL." Wij zijn zo benieuwd hoe dit verhaal afloopt! Ach, we kunnen het een kleine Russische ontwikkelaar ook niet kwalijk nemen... misschien moeten we ze waarschuwen?