Nieuws
Zelda

Fan maakt Kakariko Village uit Zelda na in Unreal Engine 5

Prachtige graphics, alleen van de camera worden we zeeziek...

Geschreven door Michel Musters op
YouTuber RwanLink heeft Kakariko Village uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time nagemaakt in Unreal Engine 5.

De video, die sinds hij online is verschenen veel fans verwondert met diens grafische kwaliteiten, toont het knusse dorpje uit de Nintendo 64-game met moderne graphics.

De video toont enkele moderne technieken die mogelijk zijn met Unreal Engine 5, waaronder 'real-time global illumination Lumen' voor realistischere lichtweergave.

Het project is overigens niet publiekelijk te downloaden - voor nu kan alleen onderstaande video bekeken worden. RwanLink is wel van plan om meer locaties uit de klassieke Zelda-game na te maken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Verhaalmissies in Halo Infinite niet herspeelbaar Sonic the Hedgehog aanwezig op The Game Awards
18

Reacties op: Fan maakt Kakariko Village uit Zelda na in Unreal Engine 5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    SuperDre

    • 7 december 2021 11:22
    Dit ziet er prachtig uit, maar denk dat ze beter bezig kan gaan met eigen originele omgevingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 7 december 2021 11:34
    @SuperDre Het is nog steeds goede oefening

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 7 december 2021 11:47
    Totaal geen sfeer, onwijs generiek. Meh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 7 december 2021 13:23
    @Baukereg Wat ben jij een zuurpruim / azijnpisser zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 7 december 2021 13:25
    @Baukereg Het ziet er prachtig uit, maar ik voel echt niets. Dat heb ik sowieso wel vaker met Unreal updates; het ziet er super realistisch uit, maar er blijft niets voor de verbeelding over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 7 december 2021 14:15
    @WvA Het is een techdemo, en de makers kiezen meestal iets waar ze fan van zijn.
    Maar ga het vooral oordelen alsof het voor meer dient dan dat, heeft veel nut.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 7 december 2021 15:31
    @warcryptic Maar ik ben er ook fan van.. Waarom mag ik niet gewoon mijn mening delen? Ik zeg toch niet ''mijn god wat is dit kut, anders ga je even wat nuttigs doen met je tijd''? Ik spreek gewoon mijn verbazing uit dat ik nu al meerdere keren heb gezien hoe Unreal iets grafisch prachtig maakt, maar de essentie verloren lijkt te gaan.

    Kan je ons wel zuurpruimen noemen, maar jouw reactie is ook lekker passive aggresive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 8 december 2021 09:47
    @WvA Je mag hier alleen je mening geven als het in lijn ligt met die van warcryptic

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 8 december 2021 11:04
    @StormFox Klopt, dus waarom praat je nog?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 8 december 2021 11:03
    @WvA Is dat de essentie van de Unreal engine, of dat de stijl waarop Zelda ooit gemaakt is gewoon nooit bedoeld is voor dit soort engines?

    Ik zou zeggen het laatste, vooral omdat ze met demo's iets 'namaken', dus ga je nooit zomaar hetzelfde kunnen krijgen.

    Ik wacht wel op producten met deze engine die geen verwachtingen meeneemt uit eerdere IP's uit een franchise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 7 december 2021 15:24
    @WvA Precies wat je zegt. Leuk die mooie belichting, maar het straalt verder niks uit. Het voelt op geen enkele manier als Zelda en ik herken Kakariko Village ook nergens in. Dat is een beetje de ellende met al die Unreal updates, want UE heeft een aantal opties out of the box waardoor het er snel fancy uitziet, zelfs als een amateur er mee aan de slag gaat, maar dat is niet waar design om draait.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 8 december 2021 11:08
    @Baukereg De design van Nintendo producten zijn zoiezo nooit gemaakt op dit soort engines, dus dat hierdoor bepaalde 'sfeer' verloren gaat in ruil voor de detail die UE probeert te geven is meer dan logisch.

    Dit is een tech demo om die detail kwaliteiten te laten zien, niet om de sfeer van zelda na te bootsen, ze hebben dit gewoon als voorbeeld gebruikt.

    Dus vandaar ook mijn opmerking: "Ga het vooral oordelen alsof het voor meer dient dan dat, heeft veel nut.".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 8 december 2021 14:42
    @warcryptic Als projecten van eerste jaars studenten tot nieuwsbericht worden verheven geef ik mijn mening daarover. Als dat niet gewenst is moet het ook geen nieuws zijn.

    De engine bepaalt niet de sfeer, dat doet de artist die er in werkt. Dit zijn gewoon de standaard instelling van UE met een hoop assets die ergens uit een store zijn geplukt, dus "artist" is nog een groot woord. Het enige wat dit nieuwswaardig maakt is dat het iets uit Zelda is, en dat is gewoon slecht gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 8 december 2021 14:50
    @Baukereg Je beoordeeld dit naar mijn mening vanuit een negatief oogpunt, sinds dit gewoon een hobby project is van iemand die het 3D designen zelf heeft aangeleerd.

    Dit zal ook nooit iets zijn of worden met de intentie tot release waar we geld aan uitgeven, maar zo beoordeel je het naar mijn mening wel.

    Vandaar de azijnpisser / zuurpruim opmerking, die ik nog steeds correct vind hier.

    Maar goed, sommige zullen liever blijven afkraken in plaats van de goeie punten ergens van in zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 7 december 2021 14:50
    Ziet er erg mooi uit. Lijkt me heerlijk als je dit soort dingen kunt maken.
    Puntje van kritiek is dat het er misschien iets te realistisch uit ziet, het had wel iets meer fantasy achtig gemogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 7 december 2021 17:06
    Je kunt merken dat dit zonder budget of fte is gemaakt, maar als hobbyist bewonder ik dit wel heel erg.
    Veel van de elementen zijn gekopieerd en geplakt, daarnaast lijkt de lichtinval erg plat gemaakt en merk je dat sommige details verkeerd zijn gemashed, waardoor het onscherp oogt. Ook op 7:10, is het rechteroog van Link best wel scheef.
    Also, OOT verliest met dat hyperrealisme part of its appeal in mijn opinie. Dan vind ik CryZENx veel prettiger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 7 december 2021 17:48
    Hm erg cool. Ik heb lang geleden ooit eens Ocarina of Time Hyrule Castle Town en bijbehorende Temple of Time nagemaakt in Minecraft… dat was al een klusje van een paar dagen, ik kan me niet voorstellen hoelang dit heeft mogen duren.

    Maarre, de video doet me wel een beetje denken aan de subreddit "restofthef**kingowl"…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 8 december 2021 02:56
    Er is met een reden gekozen voor de meer naar Anime-met-westerse inslag, zeg maar Ghibli meets Disney- achtige stijl van Zelda BotW. Precies om dit meer realistische, maar daarom ook veel sneller 'plastic' en wat zielloos/generiek ogende effect te voorkomen. De oudere Zelda's waren altijd al als tekenfilmachtig bedoeld, maar door de beperkingen van de hardware was het toch vooral 'computer pixels/graphics' kwa uitstraling. Niet heel erg duidelijk of nou (semi)realisme of iets surrealistischers/kunstzinnigers werd nagejaagd.

    Vanaf Twilight Princess werd duidelijk dat cartoon-realistisch het beste werkt voor Zelda, Wind Waker oogt geweldig, maar is allicht iets te 'kinderachtig' van vormgeving om zo'n episch verhaal met duistere ondertoon te vertellen. De wereld zelf/de omgevingen wat natuurgetrouwer en de inwoners ervan juist meer cartoony is de perfecte weg voor Zelda. Deze engine die hyperrealistische belichting en super gedetailleerdere oppervlaktes en texturen nabootst op cartoonfiguren zorgt altijd voor eenzelfde soort glimmende en steriele look.

    YT staat vol met dit soort Zelda projecten, het resultaat is altijd eenzelfde soort van eenvormigheid. Knap gemaakt, maar artistiek gezien stelt het niet zoveel voor. Valt nog meer op als je het werk van de meester namaakt natuurlijk.. Als Zelda-liefhebber met een beetje teken/schilder/vormgevings talent ging ik hier als vanzelf wat dieper op in maar m'n kritiek is dus dezelfde als van iedereen hierboven. :)

    Tot zover m'n mini-column, krijg nu echt zin in BotW2 hierdoor, moet toch eens uitkomen volgend jaar zou je zeggen!