Nieuws
Fallout 76

Fallout 76 komt niet op Steam beschikbaar

Alleen op Bethesda.net

Geschreven door Michel Musters op
Fallout 76 zal op pc niet op Steam verschijnen. In plaats daarvan komt de game op Bethesda's eigen lanceerplatform uit, Bethesda.net.

Dit valt te lezen in de FAQ voor de Fallout 76-bèta. "De bèta en de game zullen beschikbaar zijn op Xbox One, PlayStation 4 en pc (alleen via Bethesda.net)." Het bedrijf bevestigde daarna aan PC Gamer dat de bèta en de game zelf niet naar Steam komen.

Het is mogelijk dat Fallout 76 nog op een later moment naar het online distributieplatform komt. Fallout Shelter kwam in juli 2016 uit op Bethesda.net en kwam uiteindelijk in maart 2017 ook naar Steam.

Overigens is het tevens de bedoeling dat de bèta uiteindelijk in de volledige game verandert en dat alle progressie die er wordt geboekt mee wordt genomen naar de uiteindelijke versie. De bèta begint ergens in oktober. Iedereen die de game gereserveerd heeft, mag mee doen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Originele The Bard's Tale-trilogie krijgt remaster Speel jij nog Pokémon Go deze zomer?
27

Reacties op: Fallout 76 komt niet op Steam beschikbaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • XtraLinkUK

    • 7 augustus 2018 09:12
    Belachelijk eigenlijk. Maar wel typisch Bethesda. Je zou toch denken, hoe meer platformen hoe meer sales.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markske

    • 7 augustus 2018 09:45
    @XtraLinkUK hoezo typisch bethesda? Bijna elke grote uitgever doet het. EA,epic,activision enz…

    Snap het wel van een kant. Waarom steam betalen als je ook al het geld zelf houden 😁

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 7 augustus 2018 09:51
    @Markske om de klanten de irritatie te besparen van het hebben van 10 verschillende game platforms.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 augustus 2018 11:00
    @Arisu Sorry hoor, maar dat vind ik dus onzin, dus omdat JIJ niet een extra platform wil hebben zou 'ik' dus maar mijn geld aan een 'concurrent' moeten afstaan. Denk even na. Stel dat het eerste 3 maanden 1 miljoen gamers het spel kopen, tegen 60 euro, dat is 60.000.0000 euro, stel dat dan de helft daarvan het via steam zouden kopen, dat is dan 30.000.000, maar van die 30.000.000 moet 'ik' 30% af staan aan Valve, dat is dus 9.000.000 euro!!! die ik misloop.
    Dus sorry hoor, maar dat is dus heel veel geld die ik liever in mijn eigen pocket steek dan aan een 'concurrent' moet geven.
    Dus niet zo vreemd om dan in de periode wanneer de meeste verkopen zouden zijn, het alleen via 'mijn' eigen platform te verkopen. Als 'ik' geen eigen platform zou hebben, zou het misschien een ander verhaal zijn, maar voor heel wat minder dan 9.000.000 kun je best een simpel platform voor opzetten/onderhouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 7 augustus 2018 11:52
    @SuperDre Mag ik je er even op attenderen dat supermarkten en dergelijke ook zo werken. Fabrikanten maken dingen, winkels verkopen die, en iedereen krijgt een deel van het geld dat de consument betaald. Het idee daarachter is dat het grote product aanbod in de winkel een grotere hoeveelheid klanten binnen haalt en daarmee meer kan verkopen in het algemeen.

    En jij gaat niet naar 10 verschillende supermarkten om alle supermarkt specifieke producten te kopen, dan zoek je wel naar een alternatief product in je supermarkt naar keuze.

    Bathesda maakt eigelijk misbruik van het feit dat zij een aantal spellen hebben die voor een beetje gamer toch bijna onmisbaar zijn. (net als steam dat in het verleden heeft gedaan, ook niet zonder tegenstrijd). En ze doen dit niet om het product goedkoper bij de consument te krijgen, maar om meer geld in hun eigen zak te kunnen steken.

    En je kunt stellen dat dit een economisch slimme zet is. Ik heb mijn twijfels omdat meer publishers dit soort dingen in het verleden hebben geprobeerd, en ik heb er redelijk veel weer terug zien komen naar steam. Daaruit zou je kunnen stellen dat het misschien toch niet zo'n goed idee was. Statistieken moet ik je helaas schuldig blijven want de publishers zijn daar redelijk geheim mee.

    Het belangrijkste blijft gewoon dat dit niet klant vriendelijk is. En hoewel dit niet zo erg is als lootboxes en andere geldklopperij, blijft het zo dat de consument weer eens benadeeld word omdat de publisher meer geld wil hebben. En daar mag best wat over gezegd worden.

    P.S. Als blijkt dat Bathesda dit platform gaat gebruiken om de games daadwerkelijk goedkoper bij de consument te krijgen dan trek ik natuurlijk mijn statement in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 augustus 2018 00:20
    @Arisu
    Vergelijking gaat niet op; Bethesda is in dit geval naast "leverancier" ook zelf een "supermarkt". Zij mag haar eigen producten in haar eigen schappen plaatsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 8 augustus 2018 10:19
    @timtim96 Bathesda mag doen wat ze willen (zolang het legaal blijft natuurlijk). Neemt niet weg dat ze nog steeds er voor kiezen om de consumenten te benadelen ten behoeve van hun eigen portemonnee. Ze hadden er voor kunnen kiezen leverancier te blijven, maar ze hebben er een "supermarkt" bij gemaakt puur omdat ze aan het andere geld kwijt zijn. Niet omdat het gemakkelijker/goedkoper is voor de consument. En als wij als consumenten stil blijven over de dingen waar wij ons aan ergeren dan lopen dingen uit de hand zoals dat gebeurd is met microtransactions en lootboxes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 8 augustus 2018 19:03
    @Arisu
    De consument wordt hier niet misleid zoals bij lootboxes het geval is.
    Bovendien betaal je op de eerste dag bij de Bethesda Store evenveel voor de game als dat je op Steam zou hebben gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 augustus 2018 10:56
    @XtraLinkUK Is heel logisch hoor, de initieele sales wil je het liefst op je eigen platform zodat je niet onnodig +/- 30% moet afstaan aan anderen. Pas na een tijd wanneer de verkoop nog maar druppelgewijs is, is het handig om deze ook op andere platformen te releasen zodat je toch nog extra kunt incasseren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 7 augustus 2018 09:46
    Als ze een eigen platform gaan maken dan zullen ander games zoals starfield en elders scroll 6 daar ook naar toe gaan en niet meer naar steam komen.

    De echte fan gaat hier wel gebruik van maken maar denk dat ze wel sales zullen mis lopen.
    Daar gelaten gaat wel 100% van de profit naar hun zakken inplaats 30% naar steam en 70% naar publishers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 augustus 2018 11:03
    @Shinjite Ga er maar niet van uit dat ze veel sales zullen mislopen. en uiteindelijk komt het ook wel naar steam, alleen in de eerste periode waarin de verkopen het hoogst zijn wil je dat liever zonder tussenpersoon waar je 30% aan moet geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • e6r6i6c

    • 7 augustus 2018 09:56
    hmmz ik dacht dat steam nooit in gevaar zou komen, maar als alle grote developers hun AAA titels niet meer op steam uitbrengen, en als je dan ziet hoeveel rotzooi er op steam word uitgebracht, dan begin ik toch zo mijn twijfels te krijgen over de toekomst van steam als platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 augustus 2018 11:05
    @e6r6i6c Overdrijven is ook een kunst, er komt nog steeds een hele hoop goeie titels naar Steam, en ook deze games komen uiteindelijk op steam terecht. Er zijn een hoop gamers die niet meteen die games kopen, maar pas een jaar later ofzo (wanneer ze dan goedkoper ook op steam te krijgen zijn). Niet iedereen koopt meteen de nieuwste games, wat vaak alleen eigenlijk van belang is bij online(only) games. Genoeg games om te spelen totdat deze games in prijs gedaald zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • e6r6i6c

    • 7 augustus 2018 12:16
    @SuperDre het klopt wel wat je zegt, maar je bent het toch wel met mij eens dat steam overspoelt word door rotzooi sinds valve eigenlijk alles wel toelaat op steam. De echt grote jongens zoals EA, Ubisoft, Blizzard, Microsodt hebben allemaal hun eigen platform en brengen hun grote titels daarop uit en in sommige gevallen komen deze games niet naar steam toe. Als deze trend dan zo doorzet zal steam echt stappen moeten ondernemen om te voorkomen dat ze straks niet meer relevant zijn als het op de AAA games aankomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 augustus 2018 14:37
    @SuperDre of deze games uiteindelijk toch op Steam terechtkomen weet ik zo net nog niet, bij Blizzard zetten ze hun games ook nooit op steam

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 7 augustus 2018 10:13
    Ik zie dat ik liever helemaal geen platform nodig heb. De reden dat we hier Steam als beste alternatief zien, is alleen maar omdat het er als eerste was. Het betere zou dus zijn, nogmaals, dat je er helemaal geen nodig hebt.
    Nog irritanter zijn de games die, naast dat je ze op Steam hebt aangeschaft, ze ook nog eens een ander platform nodig hebben. Dat doe ik dus helemaal nooit meer.

    Steam wordt zeker regelmatig geupdate en er komen zat nieuwe features bij. Maar het enige wat het voor mij hoeft te doen zijn: Winkel -> kopen/installeren -> spelen. De rest interesseert mij echt geen ene reet.

    Het grootste nadeel van zoveel verschillende platformen zullen sales zijn. Die zullen zeer zelden, heel laat pas of gewoon niet meer voorkomen. Een perfect voorbeeld van hoe het eruit gaat zien als alles in de (nabije) toekomst digitaal is. En dan nog mensen die dit graag willen….

    Overigens word ik ook moe van al die 6 miljoen accounts die ik nodig heb alleen maar om per account en programma een of twee games te kunnen spelen. Ik wil gewoon gamen en meer niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 augustus 2018 11:08
    @Vogeltje Ik weet niet hoor, maar ik zie toch dagelijks gewoon een hoop sales voorbij komen. Misschien moet je eens wat verder kijken, genoeg (bundle) sites waar je steam games gewoon goedkoop kunt kopen (zoals gog, humble bundle, indiegala, fanatical en ga zo maar door). Vandaag zelfs nog 2 games via steam zelf gekocht die zo'n 90% afgeprijst was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 7 augustus 2018 11:40
    @SuperDre
    En dus ook voor al die sites een apart account nodig?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 7 augustus 2018 12:00
    @Vogeltje ik vind het moeten aanmaken van meerdere accounts ook irritant. Daarom hoeft crossplay van mij ook niet zo nodig, want dan moet je ook met een ander account aanmelden. Erg omslachtig en ik snap dat bedrijven zoals Sony dat liever niet hebben. De concurrent kan dan makkelijker bij klantgegevens en statistieken van hun community.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 7 augustus 2018 10:28
    Dit is waarom ik de meeste AAA games op console speel. Daar heb je tenminste geen gezeik met accounts. Ik hou ervan om alles op 1 plek te hebben maar ik snap wel dat bethesda die laatste 30% liever investeert in een eigen platform voor de toekomst. Zelf blijf ik hoofdzakelijk bij steam want daar heb ik al een hele lijst.