Nieuws
oculus quest

Facebook-account wordt verplicht voor vr-headsets van Oculus

Voor 1 januari 2023

Geschreven door Erik Nusselder op
Gebruikers van de vr-headsets van Oculus moeten in de toekomst verplicht een Facebook-account aan de headset koppelen. Dat maakt Oculus bekend via zijn eigen website.

De verplichting geldt in eerste instantie voor nieuwe klanten van Oculus. Iedereen die vanaf oktober 2020 voor het eerst een Oculus-product gebruikt, moet inloggen via Facebook.

Bestaande klanten krijgen de optie om hun Facebook-account op te laten gaan in hun huidige Oculus-account. Spelers die dat niet doen, kunnen nu nog ongeveer twee jaar van hun account genieten. Na 1 januari 2023 stopt de ondersteuning voor Oculus-accounts.

Oculus-bezitters die hun Facebook-account op dat moment nog niet hebben gekoppeld, kunnen hun vr-bril overigens wel blijven gebruiken. De functionaliteiten van de headset worden echter beperkt, totdat een Facebook-account is gekoppeld. Ook is het volgens Oculus mogelijk dat sommige games en apps dan niet meer werken. "Dit kan zijn omdat ze functies bevatten waarvoor een Facebook-account nodig is, of omdat een ontwikkelaar heeft besloten om de app of game niet meer te ondersteunen."

Oculus zegt in de blogpost dat deze verandering nodig is om meer interactie mogelijk te maken in virtual reality. "Door mensen een enkele manier te geven om in te loggen bij Oculus - met hun Facebook-account en wachtwoord - wordt het makkelijk om vrienden te vinden, te verbinden en samen te spelen in vr. We weten dat sociale vr nog meer te bieden heeft en met deze verandering wordt het mogelijk om veel functies die mensen kennen van Facebook te integreren. We kunnen met de kracht van Facebook meer multiplayer- en sociale ervaringen introduceren in vr, zoals Horizon, waarin je kunt verkennen, spelen en werelden kunt creëren."

Dit artikel delen:

Lees meer

Minecraft krijgt DLC van Jurassic World EA Play vanaf 31 augustus verkrijgbaar op Steam
26

Reacties op: Facebook-account wordt verplicht voor vr-headsets van Oculus

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    oropher

    • 19 augustus 2020 11:10
    Walgelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 19 augustus 2020 11:11
    En wat als jij als singleplayer deze interactie met ander mensen niet wilt?

    Dat word in ieder geval geen occulus mocht ik ooit een VR kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 19 augustus 2020 11:21
    Snap dit niet zo goed. Niet iedereen heeft of wilt Facebook..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 19 augustus 2020 12:27
    @Paxopoxo en toen ik Facebook nog gebruikte waren de gelinkte mensen totaal anders dan de mensen waarmee ik game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 19 augustus 2020 21:31
    @Paxopoxo Nouja, in principe is het hetzelfde als bij Apple, je koopt hardware gemaakt door dit bedrijf en dan wil je apps etc kopen dan zul je ook een account moeten maken bij dit bedrijf (en ook Apple gebruikt jouw informatie voor hun advertentienetwerk). Alleen Facebook heeft dan een bittere smaak ten opzichte van Apple..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 augustus 2020 11:45
    Vreselijk dat ze zoiets forceren, maar wel logisch dat ze het doen omdat Oculus van Facebook is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 augustus 2020 20:13
    @Aerofox81 Volgens mij mag dit helemaal niet tenzij ze dit al in de voorwaarden zouden hebben gezet toendertijd dat de aankopen van de headsets zijn gedaan.

    Lijkt me alleen niet dat Facebook dit aan toeval overlaat dat ze dit wel aankondigen en niet kunnen uitvoeren, ik zal wel iets gemist hebben. Ik zou mijn geld terug proberen te claimen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 19 augustus 2020 21:32
    @004 Je headset blijft in principe nog steeds gewoon werken, je kunt dan alleen mogelijk niet meer gebruik maken van hun diensten..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 19 augustus 2020 11:53
    Ze willen echt alles weten hè… Snap dat je moet inloggen met een account als je online wilt zoals PS+…maar dit heeft daar toch niks mee te maken??…zucht…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 augustus 2020 20:14
    @EdwinVP Ze gebruiken data voor statistieken, algoritmes, ontwikkeling van AI, userprofielen, etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 19 augustus 2020 12:03
    Ik was net een VR headset aan het overwegen voor m’n PC; dit maakt de keuze aanzienlijk makkelijker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 augustus 2020 12:17
    @denver ja ik ook, maar nu neig ik toch meer naar de Valve index.. wel wat duurder helaas

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 19 augustus 2020 12:25
    @Aerofox81 Misschien is de HP Reverb G2 dan een optie. Zit qua prijs tussen de Index en de Rift S in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 augustus 2020 14:07
    @Excalibur82 ja inderdaad, ik dacht dat die qua prijs een stuk hoger lag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 19 augustus 2020 12:42
    Slechte zaak. Maar ik heb mijn Oculus account gekoppeld aan een fake FB account waar ik voor de rest niks mee doe dus in de praktijk heb ik nergens last van :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 augustus 2020 20:16
    Goed idee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Arrahant

    • 19 augustus 2020 13:29
    Een Facebook account… Als er iets bestaat dat niks toevoegt aan een mensenleven dan is het dat wel. Gelukkig is er Valve, en sinds kort ook HP!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 19 augustus 2020 21:34
    @Arrahant Tja, en bij Valve heb je een Steamaccount nodig, ook die vergaard data. En HP is niet sinds kort, die hebben inmiddels ook al een paar jaar een headset, alleen de Reverb G2 lijkt interessant te worden (helaas alleen nog redelijk bagger controllers die alleen in het bereik van de camera's van de headset getracked worden).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 19 augustus 2020 14:03
    Damn, eerst verwijder ik mijn facebook, daarna raak ik geinteresseerd in VR.
    Vervolgens heb ik een Rift S en nu willen ze weer verplichten een FB account te nemen??
    Was net blij dat ik er vanaf was…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 19 augustus 2020 14:42
    Áls ik ooit een PCVR headset haal is het bij deze géén Oculus. Ik ben Facebook altijd vakkundig uit de weg gegaan, en zal dat ook altijd blijven doen. Fuck Facebook en nu dus ook Oculus.🤮