Volgens Atkins kwam het besluit om de PC-versie moeilijker te maken tot stand na een intern gesprek waarin besproken werd wat PC-spelers belangrijk achten. "De extra uitdaging, of de keuze om een extra uitdaging te hebben, was iets waarvan we dachten dat dit wel belangrijk is voor ze."

Atkins vertelt dat met de PC-versie de moeilijkheidsgraad niet zomaar omhoog gekrikt is. "We hebben niet gewoon een paar instellingen veranderd – we zijn gaan zitten en hebben naar elk monstertype apart gekeken", legt Atkins uit. "In plaats van te zeggen: 'We maken deze tien procent sterker', hebben we bepaalde monsters sneller gemaakt om de indruk te wekken dat ze slimmer zijn."

Blind kind

De Fable-reeks staat onder fans bekend voor zijn lage moeilijkheidsgraad. Volgens Atkins is dit ook altijd het uitgangspunt van de serie geweest. "Ik kan me nog herinneren dat ik met Peter [Molyneux] aan het begin van de ontwikkeling van Fable aan tafel zat en hij zei… als ik het me goed herinner is dit het exacte citaat: 'Ik wil dat een blind kind het spel kan uitspelen met zijn voeten'", vertelt Atkins. "Het is duidelijk dat dit onze inslag is; dat mensen het spel kunnen uitspelen."

Naast de verhoogde moeilijkheidsgraad zijn enkele problemen van de consoleversie opgelost en zijn de eisen voor de Achievements waarin men items moet verzamelen, verminderd.