In dit derde deel kan de speler de koning of koningin van een inmiddels geïndustrialiseerd Albion worden. "Voor mij gaat het helemaal om [...] dat jij je machtig voelt", zegt Lionhead's Peter Molyneux. Keuzes die je maakt zullen dan ook niet alleen de eigen spelervaring beïnvloeden, maar ook het hele koninkrijk.

Spelers bepalen of ze een tiran zijn, en al het geld in Albion voor zichzelf houden, of juist ervoor kiezen om een einde te maken aan armoede in de wereld van Fable. Molyneux wil dat mensen in de gemeenschap van Albion komen en denken "dit is verschrikkelijk, ik wil daar een einde aan maken als ik koning of koningin ben." De speler bepaalt hoe geld wordt verdeeld in het koninkrijk, met alle gevolgen van dien.

In het verlengde hiervan kan de speler met een nieuw spelmechaniek, Judgements, misdadigers veroordelen. Als voorbeeld geeft Molyneux een arm meisje dat een appel steelt. De speler bepaalt of dit meisje wordt veroordeeld, of vergiffenis krijgt. Als koning veroordeeld de gebruiker de kleinste diefstallen tot aan de grootste oorlogsmisdaden.

Kind

De speler speelt in Fable 3 als de dochter of zoon van het personage waarmee hij in Fable 2 speelde. Met dit personage zoekt de speler steun onder het volk en brengt hij facties samen om de tiran, die op dat moment op de troon zit, te verstoten. Tijdens de opmars naar de troon zal de speler beloftes moeten maken. Of hij die beloftes houdt zodra de kroon op zijn hoofd staat, hangt helemaal van de speler af.

Op weg naar de troon wordt de speler wederom vergezeld door een hond, net als in deel 2 het geval was. De hond is volgens Molyneux verbeterd ten opzichte van Fable 2.

Drama

Lionhead's Peter Molyneux vindt dat er iets fundamenteel mis is met Fable en alle RPG's. Hij wil één van de bouwstenen van Fable oppakken en weggooien met deel 3. Wat die bouwsteen is, vertelt Molyneux niet.

Fable 3 zal een verhaal op een nieuwe manier vertellen. Acteurs hebben met een regisseur eerst het hele script uitgespeeld en aan de hand daarvan is het script weer aangepast. Op deze manier moet Fable 3 onder andere drama gaan bevatten. Ook al is het volgens Molyneux lastig om drama in een spel te verkrijgen.

Aanraking

In Fable 3 kunnen spelers ook andere personages aanraken. Wanneer twee personen elkaar ontmoeten kunnen ze elkaars handen schudden, als ze elkaar beter kennen kan dit uitgroeien tot een knuffel of een zoen. Ook kun je de hand van je kind vasthouden of deze omhelzen.

Volgens Molyneux werkt het niet als je op een knop moet drukken om iemand te redden uit een brandend huis. Hij ziet liever dat je met een aanraking iemand geruststelt, zodat je hem daarna kunt oppakken om weg te rennen.