Nieuws
activision blizzard xbox

Europese Commissie start fase 2-onderzoek naar Activision-overname

Beslissing volgt in maart 2023

Geschreven door Jari Klapwijk op
De Europese Commissie gaat over op een diepgaander fase 2-onderzoek naar de overname van Activision Blizzard door Microsoft.

Dat maakte de commissie bekend in een statement. De commissie is bang dat de acquisitie ervoor zorgt dat concurrentie in de distributie van console- en pc-games wordt verminderd. Microsoft heeft de zorgen daarover nog niet kunnen wegnemen. "Games trekken miljarden gebruikers van over de hele wereld aan en behoren tot de snelst groeiende vorm van digitaal entertainment", vertelt Margrethe Vestager, de vicevoorzitter van de commissie. "We moeten verzekeren dat er kansen blijven voor bestaande distributeurs van pc- en consolegames."

De commissie gaat verder onderzoeken om er zeker van te zijn dat consumenten niet de dupe worden. "Het uitgangspunt is dat het game-ecosysteem levendig blijft in het voordeel van de consument. Ons diepere onderzoek zal beoordelen in hoeverre de deal invloed heeft op de leveringsketen van games." De commissie krijgt negentig dagen de tijd voor het onderzoek. De deadline ligt op 23 maart 2023. Dan wordt de beslissing definitief genomen. Alle details zijn via deze link te vinden.

De Britse waakhond CMA ging al eerder over naar fase 2 van het onderzoek. CMA maakt zich zorgen over de overname omdat Sony er flink door geraakt kan worden. Vooral de Call of Duty-reeks en Xbox Game Pass worden als pijnpunten bestempeld. Er wordt gekeken of de deal een substantiële vermindering van concurrentie kan veroorzaken. Een onafhankelijk panel doet daar momenteel onderzoek naar.

Microsoft kondigde eerder dit jaar aan dat het Activision Blizzard wil kopen voor 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. De deal werd eerder al wel goedgekeurd in Brazilië en Saudi-Arabië. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Saints Row krijgt deze maand enorme update EA voorspelt dat Argentinië het WK voetbal wint
33

Reacties op: Europese Commissie start fase 2-onderzoek naar Activision-overname

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 9 november 2022 17:08
    23 Maart.. laat dat nu net de mooiste dag van het jaar zijn!! Zal een mooi verjaardagscadeautje worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 9 november 2022 17:18
    @kleinekoosjer Lol, of een hele zure:P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 9 november 2022 17:21
    @Liquidshake Hoop voor hem dat zijn verjaardag belangrijker is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 9 november 2022 18:09
    @kleinekoosjer
    Diablo 4 in April hmmm

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 november 2022 18:16
    @FishSt1ck heb de beta gespeeld, het wordt weer echt geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rachid.H

    • 9 november 2022 17:47
    Ik hoop in ieder geval er dan eindelijk klaar mee te zijn. Logisch dat ze het zo goed mogelijk willen onderzoeken, maar genoeg is genoeg in mijn optiek. Ik heb het al vaker gezegd, als ze de huidge spellen ook blijven uitbrengen op de PS, dan zie ik het probleem er niet van in. Microsoft zou zelfs dom zijn om het niet te doen. Er is 1000000000 opgehaald met de laatste release van COD. Ik heb het opzettelijk zo getypt om duidelijk te maken om hoeveel geld wij praten. En dit heb ik ook vaker geroepen het draait bij elk bedrijf om geld. Dit zo snel mogelijk te verdienen of een positie creeren waarbij dat op den duur komt. En als Sony zich echt zorgen maakt, ga je het gevecht aan met jouw concurrent door met een eigen FPS te komen. Killzone en Resistance heb ik mij in het verleden heel erg mee vermaakt. En dit zou ik zo kopen als het er weer is. Voor degene die dat filmpje herinneren uit Killzone waar die leider zegt. They will know Helghan belongs to the Helghast. Dat was voor mij echt een game moment die is bijgebleven. Sony kan het dus wel. Ben maar een simpele ziel op gamer.nl maar Sony moet of een back-up plan hebben of ze moeten een deal sluiten met Microsoft. Mijn gevoel zegt dat de deal uiteindelijk gaat plaatsvinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 november 2022 18:08
    @Rachid.H een nieuwe Killzone, damn dat zou pas vet zijn. Vind ik wel categorie Half Life.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 9 november 2022 18:19
    @Ziminar Ik vindt Killzone 2 heel tof voor de rest vindt ik Killzone eigenlijk een van de mindere Sony franchise

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 november 2022 19:01
    @Snoop213 nee dat is death stranding en resistance vond ik ook minder dan killzone 2 en 3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 9 november 2022 19:19
    @hulstpower Vindt Killzone niet zo bijzonder. Laat Guerrilla een mooi nieuw Ip maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 november 2022 19:38
    @Snoop213 dat mag, ik vond het altijd heel vet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rachid.H

    • 9 november 2022 18:58
    @Ziminar wie weet waar ze mee bezig zijn. Zou vanuit Sony niet slim zijn om geen plan te hebben in het geval dat 1 de deal doorgaat en 2 (hoe onwaarschijnlijk ook) ze COD niet meer uitbrengen op de PS. Nogmaals als simpele ziel denk ik er al aan. Dan moeten ze toch op Sony HQ ook met zulke scenario's rekening houden. Ik zou je heel jammer vinden om geen COD te hebben op de PS, maar als er alternatieven zijn zoals een nieuwe Killzone of iets vergelijkbaar, dan ga ik dat een kans geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 november 2022 19:13
    @Rachid.H Sony moet niet teveel energie steken in deze deal, prima dat ze bezwaren maken natuurlijk. Ze zouden stom zijn als ze dat niet zouden doen, binnen de grenzen van de logica dan. Ze kunnen zich inderdaad beter richten op goeie games uitbrengen zoals ze dat altijd al deden. Al die rare argumenten van ze maakt ze niet geloofwaardig maar daar heb ik al genoeg over gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 9 november 2022 19:26
    @Ziminar precies dit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 9 november 2022 20:44
    @Rachid.H Ik snap dat je een nieuwe Killzone wilt zien, en gezien de lore zou dat prima zijn. Echter zal Killzone niet opeens een CoD vervanger worden.

    Er zijn andere studio’s bezig met live service fps shooters zoals Firesprite, Deviation Games en Firewalk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 november 2022 22:23
    @AveryJackson alleen deviation games acht ik in staat een cod tegen hanger te kunnen neer zetten, en dit puur omdat het oude cod mensen zijn firesprite heb ik geen hoge pet van en firewalk ken ik eerlijk niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rachid.H

    • 10 november 2022 02:15
    @AveryJackson ik bedoel niet perse Killzone alhoewel mijn voorkeur daarna uitgaat. Ze moeten wel met iets komen. Want er moet simpelweg een plan B zijn. Want what if ze COD toch kwijtraken. Ik ben PS vanaf het eerste uur. Ik heb ook de Serie X staan. Ik zal niet zo snel geen PS6 kopen. Maar met geen goed alternatief of op zijn minst serieuze pogingen ertoe zouden er denk ik genoeg zijn die dat wel doen en definitief overstappen naar XBOX. Uiteindelijk ook niet erg als wij maar gamers blijven haha
    Ben dus wel benieuwd naar de games die jij opnoemt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 10 november 2022 11:53
    @Ziminar een nieuwe banjo kazooie racing game zou ik geweldig vinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 9 november 2022 19:02
    @Rachid.H ja Sony kan prima shooter maken, alleen is er tijdens ps3 gen gekozen voor cod en op ps4 zijn ze helemaal vol on cod gegaan ik snap het ook niet. Naar deal gaat wel door maar stel eu of Amerika of uk keurt af dan is het nog niet klaar dan gaat micro naar de rechtbanken toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 9 november 2022 22:24
    @Rachid.H Nieuwe Killzone, maar dan wel met een nieuw verhaal: ja graag! Resistance was hier en daar ook heel tof, mag ook!