Met de Doom 3 engine op komst en andere grafisch spectaculaire games zoals Stalker en Half-Life 2 in de maak heeft ook Epic flink wat bij te benen met features van de 'Unreal'-engine. Behalve de ondersteuning van bumpmapping en verschillende DirectX 9 effecten heeft de ooit zo populaire 3D-engine een stuk meer strijd gekregen met soortgelijke software.

Tijd dus voor Tim Sweeney, een van de bekende mensen achter Epic, om een interview te geven waarin hij wat inzicht geeft in de toekomst van de Unreal engine. En deze lijkt in tegenstelling tot de andere engines een focus te krijgen op Massive Online werelden.- Tim: Unreal's rendering, AI, physics, collision, sound, and editing tools can provide a solid starting point for massive multiplayer games, but we don't provide the kind of seamless world support and back-end server infrastructure that such a game require. A number of teams have looked at the tradeoffs on using Unreal as a starting point and extending it with the massive multiplayer features they need, versus building a custom engine from the ground up, and concluded that Unreal is the right starting point for their project.Naast deze informatie vertelt Sweeney iets meer over de move naar 64 bit processoren als het gaat om de ontwikkeling van de Unreal engine na Unreal Tournament 2004. Hierbij zou UnrealEd mogelijk alleen nog werken met de next-gen 64bit processors.

Het volledige interview is op BeyondUnreal te lezen.