Nieuws

Epic Games noemt Universal Windows Platform 'fiasco'

Tim Sweeney haalt uit naar Microsoft

Geschreven door Gijs Scheltens op

Volgens Tim Sweeney van Epic Games is Microsofts Universal Windows Platform (UWP) een fiasco. De ontwikkelaar schrijft dit in een column op de website van het Engelse dagblad The Guardian.

Het UWP verenigt de programma's en apps van Windows 10 en Windows 10 Mobile. De apps zijn te vinden in de Windows Store. Sweeney schrijft echter dat het UWP een te gesloten platform is.

Sweeney: "Microsoft beweegt hiermee in tegen de hele pc-industrie - waaronder klanten (voornamelijk gamers), ontwikkelaars als Epic Games, uitgevers als EA en Activision en distributeurs als Valve en Good Old Games."

Apps van derden

Het UWP zou het te moeilijk maken om apps van derden te installeren. Hiermee zou Microsoft de verkoop van apps willen monopoliseren door deze alleen via de Windows Store te laten verlopen.

Daarom pleit Sweeney voor een open pc-platform. "Als Microsoft niet kiest voor een open platform, moet en zal het UWP doodbloeden door verzet vanuit de industrie."

Microsoft heeft gereageerd op Sweeney's column. "Het UWP is een compleet open ecosysteem dat beschikbaar is voor iedere ontwikkelaar en dat door elke winkel ondersteund kan worden", aldus Kevin Gallo, vicepresident van het Windows-platform.

Microsoft introduceerde het Universal Windows Program voor het eerst op Windows 10. Het platform biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om apps te maken die op meerdere soorten apparaten werken.

Bron: The Guardian

Dit artikel delen:

Lees meer

Doom-maker laat Twitteraars stemmen op boxart Special Agent Ray op onderzoek in Thimbleweed Park
34

Reacties op: Epic Games noemt Universal Windows Platform 'fiasco'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • armilo-theus

    • 4 maart 2016 13:49
    Microsoft is net als Ubisoft en EA de verkeerde kant aan het op gaan. Ik hoop dat EA dit jaar zichzelf herstelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 4 maart 2016 14:03
    @armilo-theus Hoe dat zo? De beste meneer van Epic-Games heeft zich denk ik niet zo ingelezen in de materie, want UWP is de slimste keus die MS in tijden heeft gemaakt. Eenmaal ontwikkelen voor PC, Xbox One, Windows Mobile, Hololens, IoT. Dat is toch de natte droom van elke manager bij Ubisoft/EA?

    Wat is dan de reden om dit te boycotten? Het niet kunnen draaien van een FPS-Counter? Reken maar dat dit binnen no-time ondersteund wordt. En wat is er zo "open voor 3rd party tools" aan het immens succesvolle Apple/Android/Xbox/PS4 etc?? Helemaal niets..

    Nee, ik ben groot voorstander van Epic Games, maar deze opmerking lijkt volledig uit de lucht gegrepen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • eduardkhil

    • 4 maart 2016 14:11
    @MikkelE30 Het verschil is dat Windows van oudsher een meer open platform is, in tegenstelling tot Apple en consolesoftware. Dat Microsoft nu naar een meer gesloten ecosysteem beweegt, is mijns inziens de beweegreden voor Sweeneys kritiek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 4 maart 2016 15:36
    @eduardkhil OSX is ook niet altijd gesloten geweest. En wel vreemd dat ik Epic nooit heb horen zeuren over de geslotenheid van iOS, terwijl Epic daar wel de Unreal engine naartoe geport heeft.
    De opmerking dat MS zich tegen de beweging van de industrie is ook raar, volgens mij doet onder andere Apple dit al jaren, maar daar horen we hem niet over.

    UWP is wellicht gesloten, maar het is nog steeds mogelijk om games voor buiten de store te ontwikkelen, dus zijn kritiek is in die zin extra vreemd.

    Meneer wil zich gewoon indekken voor de fouten die ze gemaakt hebben met Gearos of War op UWP. Met alle problemen die er zijn met de release van GoW op UWP hebben ze dat tijdens het testen toch wel op moeten merken en als de game dan onder de maat presteert dan kun je zoiets niet uitbrengen. Dus Epic zelf is ook behoorlijk debet aan dat fiasco.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 4 maart 2016 14:23
    @MikkelE30 De fiasco van Gears of wars ultimate edition, Only Windows store.
    Uwp opflikkeren ermee. Ik zie hier echt niks in, blijf gewoon een open platform.
    Ze moeten nu ook kappen met hun games alleen in de Windows store te laten verkopen.
    MS is gewoon in veel opzichten niet goed bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 4 maart 2016 14:40
    @armilo-theus wat voor opzichten nog meer dan? MS is succesvoller dan ooit. Daarbij is 1 platform voor alle OS`en natuurlijk de toekomst. Je kan erop wachten en MS ondersteunt ook Linux. Dat doen ze nu namelijk al met Azure. (ze hebben de docker technologie opgekocht geloof ik).

    Waarom hokjes denken als dat helemaal niet hoeft? Waarom 2x ontwikkelen voor meerdere platformen? In principe kan je ook 1x ontwikkelen voor xbox en ps4 aangezien de architectuur hetzelfde is. Al was de architectuur niet hetzelfde kan dit zelfs nog. Nee het idee van UWP is briljant, de uitvoering wat minder, maar dat is een kwestie van tijd. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 4 maart 2016 14:43
    @-it- xD true. Maar ook MS maakt behoorlijk fouten met hun release van games bijv. Dat is iets wat ik dan echt zonde vind. Kijk maar naar Gears Of wars Ultimate edition op pc. Gaat ook weer lang duren voordat die fouten zijn opgelost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 4 maart 2016 15:41
    @armilo-theus Epic heeft die game toch zelf ontwikkeld en uitgegeven? Dus als er problemen waren dan hadden ze die game niet uit moeten brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 4 maart 2016 18:53
    @armilo-theus

    *Het fiasco

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 4 maart 2016 14:41
    Er is hier duidelijk iets wat niet door iedereen begrepen wordt. UWP maakt het inderdaad mogelijk om je game te publiceren op Windows platform. Om een monopolie te bemachtigen wil Microsoft het zo moeilijk mogelijk maken om je game ook gereed te maken voor andere consoles en PC platformen en probeert hiermee af te dwingen dat developers exclusief op hun platform releasen.

    @MikkelE30

    "En wat is er zo "open voor 3rd party tools" aan het immens succesvolle Apple/Android/Xbox/PS4 etc?? "

    Dat zijn platformen, geen development tools.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mensoc

    • 4 maart 2016 15:02
    @MikkelE30

    30% van je omzet afstaan aan MS lijkt mij niet echt de natte droom van Ubisoft/EA/Iedere andere uitgever-ontwikkelaar.

    Nu is er nog win32 buiten uwp om, over een paar jaar niet meer.
    Dan kun je niets meer op windows uitbrengen zonder eerst 30% af te staan aan MS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 4 maart 2016 15:42
    @mensoc Als jij genoeg downloads hebt ligt dat percentage veel lager, volgens mij rond de 10%.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 6 maart 2016 19:44
    @mensoc
    En dan alleen nog steam op linux?
    Ik weet niet hoor, maar ik denk dat microsoft uiteindelijk toch wel gaat beseffen dat er een grote groep windows-gebruikers is die niet op die manier willen werken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 4 maart 2016 15:37
    @armilo-theus, met Ubisoft en Microsoft heb je idd gelijk. Die zijn van het padje af. Maar hoe zit dat met EA dan? Wat doen zij fout momenteel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 4 maart 2016 22:26
    @Grohe Nou geen story in Battlefront dat vind de meerderheid best wel jammer. Uhm ze verneuken fifa met de jaren. Bioware heeft niet echt een eigen wil. Grote voorbeeld is dan wel ook Inquisition ze zeiden dat er geen dlc kwam wat komt er later, 3 dlc. Ik hoop dat mirror edge goed wordt/mass effect volgend jaar. Titanfall moeten ze iets goed laten zien. Battlefield 5 kan goed/slecht zijn. Het is afwachten met EA. Als Mirror's edge en mass effect goed uitkomen heb ik weer een beetje vertrouwen in EA. Ubisoft bij lange na niet. Enigste wat ik dit jaar koopt van Ubisoft is Southpark. Dat kunnen ze echt niet gaan verkloten xD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 4 maart 2016 15:35
    Microsoft is een beetje de weg kwijt lijkt het. Shame. Ben blij dat m'n Lumia de deur uit is. Sowieso komen daar heel weinig apps buiten gaming op uit.
    Goed om te horen dat meer mensen en organisaties hardop durven te zeggen dat het een fiasco is.

    Al 5 jaar lang hoor je "wacht maar, de apps komen wel" maar er verandert geen reet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 4 maart 2016 15:41
    @Grohe De weg kwijt? Op welk gebied precies? Zoals gezegd, MS draait beter dan ooit.

    WP10 is het veiligste en stabielste mobile OS dat er bestaat. Dat jij toevallig al die rare 3rd party apps gebruikt wil niet zeggen dat het OS slecht is, dat is namelijk erg goed. Zowel op performance als gebruikersvriendelijkheid. Vraag me dan ook af waarom je waar naar android (bugfest) of apple (extreme closed) bent gegaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 4 maart 2016 15:50
    @-it-,

    Lol, MS heeft volgens mij maar paar procent marktaandeel op mobile gebied. Al jarenlang blijft het daarop hangen. Als dat ''beter dan ooit'' doel je wss toen ze nog op 0% zaten.

    Het zijn geen rare 3rd party apps. Strava, Ziggo tv, Playstation, Battlelog, Steam, etc. Vind je dat rare apps? Ik gebruik ze vaak. Ideaal voor sport, game, en muziek. Spotify krijg je 1x per jaar een update bij MS. Op Anroid wordt er constant aan gewerkt terwijl het nu al overzichtelijker en sneller is dan op MS os. Hell, even Nokia apps werken beter op m'n Anroid dan op de Lumia. Outlook, Word zijn ook gebruiksvriendelijker op Anroid. Ik heb nog nooit een bug gehad met Anroid, overdrijven is ook een vak. Apple vind ik ook kut, maar dat is meer vanwege de hype die eromheen hangt.

    MS mobile OS is een lachertje, geen wonder dat ze blijven steken op 5% ofzo. Ze zijn het ondergeschoven kindje bij de grote devs, niemand geeft er een fuck om.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 4 maart 2016 21:59
    @Grohe. Duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat. Jammer, geen discussie waard ;) De haat tegen MS zit blijkbaar te diep.

    (beter dan ooit duidt op MS in het algemeen, niet op mobile OS) Voor jouw informatie, voor elke android telefoon krijgt MS geld, omdat het vol zit met MS technologie ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 4 maart 2016 22:29
    @-it- Jij bent zeker een MS fan dus dikke doeii.