Nieuws
epic games

Epic Games moet boete van bijna half miljard euro betalen voor Fortnite

O.a. privacyregels voor jeugdige spelers zouden zijn geschonden

Geschreven door Michel Musters op
Epic Games heeft een schikking getroffen in een geschil met de Amerikaanse waakhond FTC. Het bedrijf achter Fortnite gaat ongeveer 490 miljoen euro betalen.

Dat heeft FTC bekendgemaakt. Het bedrag wordt in tweeën gesplitst. Het gaat om een boete van 275 miljoen dollar en een bedrag van 245 miljoen dollar dat onder consumenten moet worden verdeeld die slachtoffer zijn geworden.

Volgens de FTC heeft Epic de privacyregels geschonden door persoonlijke informatie van Fortnite-spelers onder de dertien jaar op te slaan. Ook zou het te makkelijk zijn voor kinderen om in-game aankopen te doen in het populaire battle royale-spel.

Vanwege "verwarrende knoppenconfiguraties" zouden vele mensen per ongeluk aankopen hebben gedaan, wat resulteerde in "honderden miljoenen dollars aan ongewilde transacties". Epic Games zou een miljoen klachten van consumenten over foutieve aankopen hebben genegeerd.

Verder zou voicechat in het verleden standaard aan hebben gestaan, ook bij jeugdige spelers, waardoor zij geconfronteerd werden met al dan niet seksuele intimidatie en pesterijen. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Meer dan twintig minuten aan Assassin's Creed Jade-gameplay gelekt Gratis Death Stranding 2-avatars te claimen op PlayStation-consoles
26

Reacties op: Epic Games moet boete van bijna half miljard euro betalen voor Fortnite

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • iChrisNL

    • 20 december 2022 08:42
    *half miljard (in titel)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 20 december 2022 08:57
    @iChrisNL Ik vond een miljoen al 'weinig' voor zo'n gigant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 20 december 2022 09:01
    @iChrisNL En goedemorgeeeeen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 20 december 2022 08:48
    Vanwege "verwarrende knoppenconfiguraties" zouden vele mensen per ongeluk aankopen hebben gedaan, wat resulteerde in "honderden miljoenen dollars aan ongewilde transacties".
    Dat is smerig zeg. Hier hebben mensen serieus goed over nagedacht om het op een manier te ontwerpen dat consumenten per ongeluk aankopen doen. Gadverdamme.

    Dat de game zo is ingericht om kinderen te verleiden om aankopen te doen is wat mij betreft fair game (het is een F2P titel en ze moeten toch geld verdienen) maar iets bewust zo ontwerpen dat consumenten per ongeluk voor honderden miljoenen ongewilde transacties doen is toch wel zo smerig. Wat een goor bedrijf. En dan high and mighty oordelen over Apple en doen alsof ze de good guy zijn en het beste met de consument voor hebben. Echt om te kotsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 20 december 2022 09:42
    @The_Stifmeister Het is nooit fair game om kinderen te verleiden om aankopen te doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 20 december 2022 10:13
    @Sisko
    Ik snap wat je bedoelt maar ik vind het niet de verantwoordelijkheid van Epic om daar iets mee te moeten. Het is een spel voor kinderen en dan is het aan de ouders om te bepalen hoeveel geld kinderen (de ouders dus) er aan spenderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 december 2022 11:49
    @The_Stifmeister Ouders hebben ook wel degelijk een verantwoordelijkheid hierin, maar je moet niet onderschatten hoe weinig sommige ouders hier verstand van hebben en hoe ver deze bedrijven gaan hierin.
    Het blijft goed dat dit soort instanties dergelijke praktijken in de gaten blijven houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 20 december 2022 11:50
    @The_Stifmeister precies dit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 20 december 2022 12:32
    @The_Stifmeister Games zijn voor jong en oud. Er zijn ook volwassen die Mario spelen, dat is ook een spel voor "kinderen".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 20 december 2022 12:40
    @TheDeeGee
    Klopt, ik bedoelde meer dat het op kinderen gericht is. Uiteraard zijn er genoeg volwassenen die het spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 20 december 2022 13:27
    @The_Stifmeister Ik vind van wel. Als we willen dat kinderen A leren, moeten we niet met zijn allen vervolgens de kinderen constant tot B verleiden en beschuldigend naar de ouders wijzen als kinderen dan ook B doen. Dat is niet fair naar de kinderen en naar de ouders toe.

    Mijns inziens draagt een ieder verantwoordelijkheid, ieder op de eigen wijze, voor het welzijn en de opvoeding van onze kinderen. Ook als je een bedrijf met winstoogmerk bent en al helemaal als je producten en diensten aanbiedt die ook door kinderen gebruikt kunnen worden.

    De ouders zijn weliswaar eindverantwoordelijk, helemaal mee eens, maar daar houdt het dus niet bij op. Zij hebben ook ons nodig om in alle leefkringen van het kind, digitaal of irl, een gezonde opvoeding gestand te houden of in elk geval niet tegen te werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 december 2022 13:43
    @Robert-Frans Helemaal mee eens, mooi gezegd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 20 december 2022 11:49
    @Sisko Kinderen horen in eerste instantie niet alleen aankopen te doen in game.

    Verantwoordelijke ouders letten hier op zo voorkom je deze situatie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 december 2022 15:10
    @Deadspacer Stel je hebt een console waarop ook jouw kind van 15 Fortnite speelt. Je koopt zelf ook weleens wat in een de PS- of XBox store dus je creditcard is gekoppeld.
    Ga je er dan continu naast zitten om op te letten of er wel of niet iets gekocht wordt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 21 december 2022 09:45
    @Deadspacer Zo makkelijk praten altijd, dit wordt meestal gezegd door mensen zonder kinderen, die hebben totaal geen benul van wat opvoeden eigenlijk inhoudt. Een verantwoordelijke ouder is niet hetzelfde als een helicopter ouder, wat jij beschrijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 21 december 2022 12:27
    @Sisko Wat een onzin ik heb 3 kids gebruik maken van de switch en daar fornite op spelen.
    Als ze wat willen koop ik een eshop kaartje als ouder weet je van te voren dat je iets kan kopen met een paar kliks als je paypal of je creditcard gekoppeld hebt dus wat je hier zegt is natuurlijk onzin.
    Dit ligt puur aan hoe je ze opvoed laat me eerder denken dat jij geen benul hebt van hoe je ze leert dat ze als ze iets willen ze daar voor vragen ipv het te doen.

    Zoals gezegd verantwoordelijke ouders weten dat dit kan gebeuren en halen dan hun kaarten weg uit het account daarnaast kan je ze ook gewoon hun eigen account geven en op die van jezelf een beveiliging zetten.

    Andere beoordelen terwijl je zelf niet in staat bent ze dit te leren? Van volk als jou met jullie internet held comments krijg je echt slechte zin. Makkelijk praten? Idd feiten zijn snel gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 21 december 2022 17:21
    @Deadspacer Je hebt me dan verkeerd begrepen. Ik bedoel dat het makkelijk praten is dat de ouders alle verantwoordelijkheid hebben en alle schuld daar leggen wanneer er ondanks dat toch iets fout gaat. Bedrijven hebben zeker ook een verantwoordelijkheid in dezen.

    Wel jammer van je ad hominim. Die was nergens voor nodig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 20 december 2022 12:02
    @The_Stifmeister "Dat de game zo is ingericht om kinderen te verleiden" - brr. Nare combinatie van woorden, vind je ook niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 20 december 2022 12:06
    @gimbal2
    Dat klinkt inderdaad wel pedosexueel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 20 december 2022 09:35
    Ik weet nog dat een maat van mij mijn account gebruikte omdat ik heel veel skins had op fortnite die hij graag wou gebruiken, en zelf niet veel geld had om deze te kopen. (dit was het begin van fortnite, heb het sinds season 2 niet meer aangeraakt haha). Hij had alt tab gebruikt om even op zijn desktop wat dingetjes te doen. Komt ie 5 minuten later terug in de game, heeft ie opeens 3 aankopen gedaan van 60 euro totaal, haha! Dacht toen al dat het wel heel simpel moet zijn dan om in dat aankoopscherm te komen en iets "per ongeluk"te komen want hij moet wel de goede combinatie van knoppen hebben ingedrukt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.