Nieuws
Shenmue 3

Epic Games gaat terugbetalingen Shenmue 3 dekken

Donateurs kunnen alsnog geld terugvragen

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Het wordt alsnog mogelijk voor donateurs van het Kickstarter-project van Shenmue 3 om hun geld terug te vragen. Deze terugbetalingen worden volledig gedekt door Epic Games.

In een update op de Kickstarter-pagina van Shenmue 3 heeft ontwikkelaar Ys Net bekendgemaakt dat het toch mogelijk wordt voor donateurs van het project om hun geld terug te vragen. Deze beslissing is gemaakt in samenwerking met uitgever Deep Silver en Epic Games, voor de spelers die geen downloadcode van het spel voor de Epic Games Store willen ontvangen. Meer details over het indienen van een terugbetalingsverzoek worden in een volgende update op de pagina onthuld.

De overstap van Shenmue 3 naar de Epic Games Store zorgde vorige maand voor veel ophef. In eerste instantie werd namelijk gezegd dat donateurs van het project, die hadden gerekend op een Steam-code, hun geld niet terug zouden krijgen. Een week later maakte Ys Net bekend te luisteren naar de zorgen van fans en de situatie omtrent de exclusiviteit van het spel op de Epic Games Store te beoordelen.

De terugbetalingen van Shenmue 3 worden volledig gedekt door Epic Games. Dat maakt Tim Sweeney, de oprichter van Epic, bekend op Twitter. Hij zegt dat Epic Games hiertoe heeft besloten, zodat de terugbetalingen niet ten kosten gaan van het ontwikkelingsbudget van Ys Net.

Sweeney kondigt op Twitter bovendien aan dat Epic Games in de toekomst maatregelen gaat treffen, wanneer een nog niet uitgebrachte crowdfunding-game exclusief naar de Epic Games Store komt. Zo wordt beloofd dat donateurs van het desbetreffende project alsnog een downloadcode kunnen krijgen voor de eerder aangekondigde digitale winkel, of anders de garantie hebben dat ze hun geld terug kunnen vragen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Sony wil Alan Wake-ontwikkelaar Remedy kopen Samurai Shodown is een dodelijke dans van sluwheid en klinkende zwaarden
8

Reacties op: Epic Games gaat terugbetalingen Shenmue 3 dekken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MelvinChowder

    • 3 juli 2019 12:15
    'Sweeney kondigt op Twitter bovendien aan dat Epic Games in de toekomst maatregelen gaat treffen, wanneer een nog niet uitgebrachte crowdfunding-game exclusief naar de Epic Games Store komt.'

    Ofwel ze blijven doorgaan met het op het laatst moment exclusive maken van opkomende steam releases en hiermee de crowdfunders in de rug steken?

    Maarja je kan iedergeval je geld terug krijgen van een crowdfundings actie waar je al je vertrouwen en hoop op had gevestigd van Epic…. wat een mooi vooruitzicht voor als je crowdfund met een Steam release als belofte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 juli 2019 12:36
    @MelvinChowder Dit is toch niet alleen de schuld van Epic?
    LIjkt mij dat de ontwikkelaar van de game die 'ja' hebben gezegd tegen de deal van Epic hier ook als schuldige aan te wijzen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 3 juli 2019 13:02
    @fonsrutte Geef ook nergens aan dat alleen Epic schuldig is. Mijn 2e alinea geef ik aan "Ze" ofwel Epic en de ontwikkelaar die de game exclusive maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 3 juli 2019 13:13
    @MelvinChowder Ik vind dit wel een beetje in de categorie ''het is nooit goed'' vallen. Ik kan me nog wel voorstellen dat mensen een voorkeur hebben voor een steam game, maar vertrouwen en hoop ergens op vestigen en dan zo hard teleurgesteld worden dat je de hele game niet wil omdat die naar Epic gaat, vind ik vrij bizar. Maar hey, als mensen dat willen, ook prima, krijgen ze hun geld terug.


    Maar als dat dan OOK nog niet goed genoeg is, is de enige oplossing dat Epic de hele store offline haalt. Dat vind ik gewoon simpelweg niet realistisch. Ik vind het een mooi gebaar. Epic games probeert hun store bestaansrecht te geven, en betaald game studio's een flink bedrag om deze exclusief naar haar winkel te brengen. Ik ben zelf ook een groot voorstander van Steam, maar snap ook wel dat als je het zelfde als steam gaat bieden, maar dan minder, het alsnog niet opschiet. Je hebt exclusives nodig, net zoals een console die nodig heeft. Daarnaast zijn er zat games die nu wel de mogelijkheid hebben tot winstgevendheid door het bedrag wat ze ontvangen van Epic. Ik heb begrepen dat de kosten voor een game aanbieden via steam niet mis zijn namelijk.

    Dat jij liever steam gebruikt is je goed recht, en dat je baalt dat deze en toekomstige games naar Epic ipv steam komen ook. Maar dit omschrijven als crowdfunders in de rug steken onder een bericht dat Epic het uit eigen zak gaat vergoeden, gaat, naar mijn mening, wel wat ver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 3 juli 2019 13:17
    @WvA Even voor verduidelijking van mij comment.

    - Ik vind het een goede actie van Epic, voor nu.
    - Prima als Epic exclusives binnenhaald, heb niks tegen de store.

    Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ondanks de grote backlash van de Shenmue 3 backers vanwege de gecancelde steam release er niks lijkt te veranderen. Het is nu meer een pleister plakken op de wond, maar niks veranderen aan hetgeen wat die wond heeft veroorzaakt.

    De tweet geeft mij het gevoel dat ze gewoon door blijven gaan met de crowdfundigs acties die met als belofte op steam uitkomen te stelen van steam en exclusive maken, met als gevolg dat de backers hiervan de dupe zijn.

    Sommigen zitten blijkbaar niet te wachten op een crowdfundingsactie met duidelijke release beloftes en je dan vervolgens een week voor release hoort dat hij niet op diegene zijn voorkeurs store uitkomt.

    En ja zoals jij er al vannuit ging dat dit weer een comment was van een Epic Games Store hater, kan je er vannuit gaan dat er genoeg mensen zijn die dit wel zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 3 juli 2019 13:37
    @MelvinChowder Ah helder, ik kreeg het idee dat je deze actie ook niets vond.

    Ik ben het verder wel redelijk met je eens hoor, ik vond de manier waarop dit een paar weken geleden ging ook vrij bizar. Ik ben wel van mening dat als een ontwikkelaar een belofte doet dat de game op steam komt, de fout meer bij de ontwikkelaar dan bij Epic ligt. Hoe denk jij hier over? Is het de grote boze opkoper epic die hier fout zit, of de ontwikkelaar die eigenlijk haar backers verraad door last minute een bak geld te ontvangen en van platform te veranderen? Ik vond namelijk het hele probleem met dit specifieke scenario dat de ontwikkelaar weigerde terug te betalen. DAT kan je niet maken. Maar dat staat volgens mij buiten Epic.

    Wat ik mij overigens afvraag, hoeveel crowdfund projecten melden specifiek dat ze op steam komen, ipv een pc release? Enig idee?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 3 juli 2019 13:51
    @WvA In mijn mening ligt de fout meer bij de developer aangezien diegene de belofte heeft gemaakt tijdens het crowdfund proces. Ze hadden het gewoon op een digitale PC copy moeten houden, zonder een specifieke store te benoemen.

    Wel vind ik dat als deze belofte is gedaan, de game gewoon moet uitkomen op bv steam (vooral als de game al gepreorderd kan worden op de steam store), hier had Epic zich beter kunnen inhouden met het exclusief maken of slimmer moeten aanpakken (hoe? idk).

    Zelf durf ik geen indicatie te geven over hoeveel crowdfund projecten specifiek beloven dat ze op steam komen, maar het is al afgelopen maanden al een paar keer voorgekomen dat een steam release veranderd word naar een Epic Exclusive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Breadpit

    • 3 juli 2019 16:24
    Hier heb je 29$ in je EpicStore wallet! lol…
    nvm zo te zien heeft epicstore helemaal geen wallet…