Nieuws
Epic Games Store

Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden

'Kernstrategie van het Epic'

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Tim Sweeney, de oprichter en directeur van Epic Games, zegt op Twitter dat het exclusief lanceren van games op de Epic Games Store de enige manier is om de game-industrie te beïnvloeden.

Wanneer iemand op Twitter vraagt waarom Epic niet gewoon vraagt om een game naar de Epic Games Store te brengen, in plaats van deze op een agressieve manier te kapen, reageert Tim Sweeney dat dit de kernstrategie is van het bedrijf om te kunnen concurreren met andere grote digitale winkels. "We geloven dat exclusives de enige manier zijn om de 70/30-omzetverdeling op zo'n grote schaal te veranderen, dat het permanent invloed heeft op de hele game-industrie", aldus Sweeney. Hiermee refereert hij naar het omzetaandeel van ontwikkelaars op Steam. Momenteel krijgen ontwikkelaars namelijk 70 procent van de opbrengst wanneer er een aankoop wordt gedaan via Steam, wat volgens Sweeney en Epic niet genoeg is.

Sweeney noemt als voorbeeld dat verschillende uitgevers, waaronder EA, Activision en Ubisoft, jaren hebben gewerkt om een eigen digitale winkel op te zetten. Toch komen deze winkels volgens hem lang niet in de buurt van de schaal van Steam, ondanks de functionaliteiten van de platformen. "De mogelijkheid om games met korting te verkopen is hierdoor gelimiteerd", aldus Sweeney.

Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de oplossing proportioneel is aan het probleem dat ze willen oplossen. De 30 procent waar Valve nu beslag op legt is volgens hem namelijk meer dan de totale winst van de ontwikkelaars. Ook zou het bereiken van een 88/12-omzetverdeling in de game-industrie leiden tot meer investeringen van uitgevers en ontwikkelaars.

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation Plus-games van juli zijn bekend HTC Vive Cosmos-specs en een nieuwe Raspberry Pi
19

Reacties op: Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RidgeRazor

    • 26 juni 2019 17:13
    "Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de 30 procent van de opbrengst die ontwikkelaars moeten inleveren ook niet redelijk is."

    Two wrongs don't make a right.

    Dit soort uitspraken van grote namen in de game industrie blijven me verbazen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ralphvandodewaard

    • 26 juni 2019 17:46
    @RidgeRazor Deze quote had ik iets letterlijker moeten vertalen, dat is mijn fout. Heb het nu aangepast, sorry als het voor verwarring heeft gezorgd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 26 juni 2019 21:38
    @Ralphvandodewaard

    Ah, bedankt voor de opheldering. Het brengt 't iets meer in perspectief, ook al denk ik dat het in de kern nog steeds hetzelfde pijnpunt is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JohnnyBNL

    • 26 juni 2019 19:06
    Wat men lijkt te vergeten is dat Valve nooit de pc-gamer in de kou heeft laten staan. Bijna alle ontwikkelaars / uitgevers gingen 15 jaar geleden vol in op de console hype en "exclusives", vergaten hierbij vaak de PC als gaming platform want "te weinig gamers" & "piraterij" was het argument destijds. Valve heeft met Steam ons als pc-gamers nooit in de steek gelaten, en daar plukken zij nu de vruchten van. Maar nu zien de ontwikkelaars en uitgevers dat er een gigantisch aantal pc-gamers actief is met gevulde portemonnees, daar willen ze natuurlijk graag van mee profiteren, nu ineens wel.. Dus dan maar snel een platform ontwikkelen met exclusieve pc-games om op die manier pc-gamers over te halen gebruik te maken van je platform.. Nou sorry hoor Epic Games met je Epic Games Store, Steam is mijn game bibliotheek waar ik al jaren mijn games koop en speel, en daar wijk ik niet zo snel vanaf, daar is nog veel meer voor nodig dan pronken met "exclusieve games", die waarschijnlijk na 3-5 maanden alsnog op Steam uitkomen, het is mij in ieder geval het wachten waard.

    Zo dat is er uit, voelde goed! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • charliebr

    • 26 juni 2019 19:58
    @JohnnyBNL klopt als een bus!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tokageroh

    • 26 juni 2019 20:41
    @JohnnyBNL Agreed! Ik wacht wel ook wel iets langer dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 26 juni 2019 20:48
    @JohnnyBNL wat een onzin. Alles wat valve doet is om meer inkomsten binnen te krijgen, elke toevoeging aan steam is daarop gebaseerd. En piraterij was wel degelijk een grote reden, indertijd was het soms zelf zo dat de ontwikkelaar kon sluiten omdat de game meer gejat werd dan er netjes voor betaald werd, tja, dan ga je als uitgever veel eerder naar een platform waar piracy een stuk moeilijker is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 26 juni 2019 21:28
    @JohnnyBNL ik weet het zo net nog niet. Als het idd klopt dat steam meer overhoud aan een game dan het bedrijf wat notabene geld en tijd heeft geïnvesteerd om het te maken, snap ik de strategie maar al te goed van Epic. Ik gebruik beide stores naast elkaar en ze doen voor mij wat ze moeten doen. Als ik dan een game op beide platformen kan kopen wetende dat de ontwikkelaar een beter deel krijgt dan haal ik het bij epic. Het is namelijk ook in mijn eigen belang dat de ontwikkelaar gezond blijft of gezond wordt om een vervolg / nieuw project te maken.

    En of deze nobele rede de echte reden is van Epic is voor mij maar gissen maar ontwikkelaars stappen niet zomaar over. Steam heeft destijds het pc gamen gered of minstens een boost gegeven waardoor het zo groot is als vandaag, een andere speler is misschien in de markt nodig om er voor te zorgen dat deze markt ook duurzaam blijft. Vooralsnog ben ik niet pro maar ook niet anti Epic, en datzelfde geld voor Steam. Misschien zijn ze ook wel juist beide nodig in deze markt, tenslotte blijft de games industrie zich steeds door ontwikkelen en aanpassen aan het hier en nu moment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JohnnyBNL

    • 27 juni 2019 17:31
    @Jumpman Ze kunnen wellicht beide iets van elkaar opsteken. Steam heeft wel wat concurrentie nodig dat is waar, laten we hopen dat het een positieve invloed heeft op de pc-markt :) Want concurrentie is goed en zorgt voor evolutie / revolutie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 27 juni 2019 23:13
    @JohnnyBNL concurrentie is zeker goed, ook voor de bedrijven in kwestie, maar helemaal voor ons gamers 😉👍

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Valerium

    • 26 juni 2019 22:26
    Tim Sweeney die weer onzin uitkraamt dat het voor onze (pc gamers) bestwil is, wat een grote onzin weer. Die man lult altijd uit ze nek, snap niet hoe iemand hem nog serieus kan nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 27 juni 2019 11:11
    @Valerium Jij kraamt grotere onzin uit dan Tim Sweeney, hij zit al bijna 30 jaar in de business en weet dus wel een heel stuk beter dan jij waar hij over praat. Als er iemand uit zijn nekt lult dan ben jij het wel. Dat er meer motieven achter zitten is een ander verhaal, maar een groot deel klopt wel, zonder deze methode zal het je nooit lukken om een vergelijkbaar aandeel als steam te krijgen. Ik neem iemand die met dit werk zijn 7miljard heeft verdient toch iets meer serieus dan iemand zoals jij die nog niets bereikt heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Huug

    • 27 juni 2019 09:17
    Volgens mij gaat dhr. Sweeney nu voorbij aan het feit dat nieuwe games op Steam vaak al duurder aangeboden worden dan de fysieke versie in de winkel. Kijk ik bijvoorbeeld naar de F1 2019 Anniversary Edition voor de PC, dan kan ik die bij bol.com kopen voor 44,99 euro, terwijl hij in Steam voor 54,99 euro aangeboden wordt. Dat is gewoon een tientje duurder. Oftewel, de ontwikkelaar compenseert zelf al voor de 70/30-omzetverdeling op Steam. Daar hebben ze Epic blijkbaar niet voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 27 juni 2019 11:13
    @Huug Niet echt, de prijs bij bol.com komt niet van de ontwikkelaar uit, naast dat bol.com ook nog een graantje meepikt, EN degene die het aan bol.com verkoopt (dat gaat niet rechtstreeks vanuit de developer). EN de prijzen verschillen nog wel eens, die 44,99 is vaak meer een aanbieding dan de standaard prijs, net zoals er op steam vaak genoeg ook aanbiedingen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Huug

    • 27 juni 2019 12:11
    @SuperDre Deze versie van F1 2019 komt vandaag pas uit, dus het lijkt mij sterk dat dat dan al een aanbieding van bol.com is. Los van dat, als er bij een fysieke verkoop zoveel tussenliggende partijen een graantje meepikken en bol.com als laatste in de keten toch nog winst weet te halen uit hun 44,99 euro, dan zal een prijs van 54,99 euro die 70/30-omzetverdeling meer dan compenseren, lijkt mij. Tenslotte heb je bij een digitale verkoop minder schakels in de keten dan bij fysieke verkoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 27 juni 2019 11:56
    Het is in ieder geval duideliijk dat het Epic gaat om de ontwikkelaar/publisher en niet de gamer. Nou succes ermee, ik ga niet over op de EGS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 27 juni 2019 14:41
    Jammer dat ik nooit Sweeney hoor over hoe hij de beste ervaring voor gamers zelf neerzet. I.p.v. alleen maar licenties opkopen, moet hij met de Epic store zich onderscheiden door simpelweg beter te zijn dan Steam. Meer functionaliteit, meer opties, betere service, betere aanbiedingen, dit allemaal zonder mensen te dwingen om bij hun te kopen omdat zij een exclusiviteitsdeal hebben afgedwongen.

    Ik heb nu geen enkele reden om bij Epic te kopen, hun platform biedt niet eens 10% van de functionaliteit die Steam bied (geeneens een winkelmandje), en ik hoef niet perse altijd de nieuwste games als eerste te spelen. Als Epic er een jaar lang exclusiviteit tegenaan gooit, dan wacht ik wel een jaar, geen probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JohnnyBNL

    • 27 juni 2019 20:01
    @Qinneth Het enige positieve aan het verhaal vind ik dat Valve / Steam concurrentie er bij krijgt, en dat is uiteindelijk weer goed voor ons pc-gamers :), maar.. Er moet nog veel gebeuren aan die Epic Game Store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 27 juni 2019 22:50