Wanneer iemand op Twitter vraagt waarom Epic niet gewoon vraagt om een game naar de Epic Games Store te brengen, in plaats van deze op een agressieve manier te kapen, reageert Tim Sweeney dat dit de kernstrategie is van het bedrijf om te kunnen concurreren met andere grote digitale winkels. "We geloven dat exclusives de enige manier zijn om de 70/30-omzetverdeling op zo'n grote schaal te veranderen, dat het permanent invloed heeft op de hele game-industrie", aldus Sweeney. Hiermee refereert hij naar het omzetaandeel van ontwikkelaars op Steam. Momenteel krijgen ontwikkelaars namelijk 70 procent van de opbrengst wanneer er een aankoop wordt gedaan via Steam, wat volgens Sweeney en Epic niet genoeg is.
Sweeney noemt als voorbeeld dat verschillende uitgevers, waaronder EA, Activision en Ubisoft, jaren hebben gewerkt om een eigen digitale winkel op te zetten. Toch komen deze winkels volgens hem lang niet in de buurt van de schaal van Steam, ondanks de functionaliteiten van de platformen. "De mogelijkheid om games met korting te verkopen is hierdoor gelimiteerd", aldus Sweeney.
Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de oplossing proportioneel is aan het probleem dat ze willen oplossen. De 30 procent waar Valve nu beslag op legt is volgens hem namelijk meer dan de totale winst van de ontwikkelaars. Ook zou het bereiken van een 88/12-omzetverdeling in de game-industrie leiden tot meer investeringen van uitgevers en ontwikkelaars.
Reacties op: Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden
RidgeRazor
Two wrongs don't make a right.
Dit soort uitspraken van grote namen in de game industrie blijven me verbazen.
Ralphvandodewaard
RidgeRazor
Ah, bedankt voor de opheldering. Het brengt 't iets meer in perspectief, ook al denk ik dat het in de kern nog steeds hetzelfde pijnpunt is..
JohnnyBNL
Zo dat is er uit, voelde goed!
charliebr
Tokageroh
SuperDre
Jumpman
En of deze nobele rede de echte reden is van Epic is voor mij maar gissen maar ontwikkelaars stappen niet zomaar over. Steam heeft destijds het pc gamen gered of minstens een boost gegeven waardoor het zo groot is als vandaag, een andere speler is misschien in de markt nodig om er voor te zorgen dat deze markt ook duurzaam blijft. Vooralsnog ben ik niet pro maar ook niet anti Epic, en datzelfde geld voor Steam. Misschien zijn ze ook wel juist beide nodig in deze markt, tenslotte blijft de games industrie zich steeds door ontwikkelen en aanpassen aan het hier en nu moment.
JohnnyBNL
Jumpman
Valerium
SuperDre
Huug
SuperDre
Huug
pfipf0
Qinneth
Ik heb nu geen enkele reden om bij Epic te kopen, hun platform biedt niet eens 10% van de functionaliteit die Steam bied (geeneens een winkelmandje), en ik hoef niet perse altijd de nieuwste games als eerste te spelen. Als Epic er een jaar lang exclusiviteit tegenaan gooit, dan wacht ik wel een jaar, geen probleem.
JohnnyBNL
Qinneth
Het gros van de PC gamers heeft een hekel aan Epic en boycott ze (inclusief mijzelf), en de resterende PC gamers spelen bijna alleen maar Fortnite, dus die gaan sowieso niet voor andere dingen Epic gebruiken.
Ik ben niet helemaal gek, uiteraard heeft Epic zijn klantjes die meerdere titels hebben gekocht bij hun, maar het zal me niet verbazen als dit niet eens 2% van het totale Steam klantenbestand.
Wat heb je als developer aan een groter aandeel van de verkoop van je games, als je veel minder stuks verkoopt in verhouding.