Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden

Epic-CEO: Exclusives zijn enige manier om game-industrie te beïnvloeden

Tim Sweeney, de oprichter en directeur van Epic Games, zegt op Twitter dat het exclusief lanceren van games op de Epic Games Store de enige manier is om de game-industrie te beïnvloeden.

Wanneer iemand op Twitter vraagt waarom Epic niet gewoon vraagt om een game naar de Epic Games Store te brengen, in plaats van deze op een agressieve manier te kapen, reageert Tim Sweeney dat dit de kernstrategie is van het bedrijf om te kunnen concurreren met andere grote digitale winkels. "We geloven dat exclusives de enige manier zijn om de 70/30-omzetverdeling op zo'n grote schaal te veranderen, dat het permanent invloed heeft op de hele game-industrie", aldus Sweeney. Hiermee refereert hij naar het omzetaandeel van ontwikkelaars op Steam. Momenteel krijgen ontwikkelaars namelijk 70 procent van de opbrengst wanneer er een aankoop wordt gedaan via Steam, wat volgens Sweeney en Epic niet genoeg is.

Sweeney noemt als voorbeeld dat verschillende uitgevers, waaronder EA, Activision en Ubisoft, jaren hebben gewerkt om een eigen digitale winkel op te zetten. Toch komen deze winkels volgens hem lang niet in de buurt van de schaal van Steam, ondanks de functionaliteiten van de platformen. "De mogelijkheid om games met korting te verkopen is hierdoor gelimiteerd", aldus Sweeney.

Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de oplossing proportioneel is aan het probleem dat ze willen oplossen. De 30 procent waar Valve nu beslag op legt is volgens hem namelijk meer dan de totale winst van de ontwikkelaars. Ook zou het bereiken van een 88/12-omzetverdeling in de game-industrie leiden tot meer investeringen van uitgevers en ontwikkelaars.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

"Op het argument dat de strategie van Epic Games niet redelijk is, zegt Sweeney dat de 30 procent van de opbrengst die ontwikkelaars moeten inleveren ook niet redelijk is." Two wrongs don't make a right. Dit soort uitspraken van grote namen in de game industrie blijven me verbazen.

0
test

@RidgeRazor Deze quote had ik iets letterlijker moeten vertalen, dat is mijn fout. Heb het nu aangepast, sorry als het voor verwarring heeft gezorgd!

0
test

@Ralphvandodewaard Ah, bedankt voor de opheldering. Het brengt 't iets meer in perspectief, ook al denk ik dat het in de kern nog steeds hetzelfde pijnpunt is..

0
test

Wat men lijkt te vergeten is dat Valve nooit de pc-gamer in de kou heeft laten staan. Bijna alle ontwikkelaars / uitgevers gingen 15 jaar geleden vol in op de console hype en "exclusives", vergaten hierbij vaak de PC als gaming platform want "te weinig gamers" & "piraterij" was het argument destijds. Valve heeft met Steam ons als pc-gamers nooit in de steek gelaten, en daar plukken zij nu de vruchten van. Maar nu zien de ontwikkelaars en uitgevers dat er een gigantisch aantal pc-gamers actief is met gevulde portemonnees, daar willen ze natuurlijk graag van mee profiteren, nu ineens wel.. Dus dan maar snel een platform ontwikkelen met exclusieve pc-games om op die manier pc-gamers over te halen gebruik te maken van je platform.. Nou sorry hoor Epic Games met je Epic Games Store, Steam is mijn game bibliotheek waar ik al jaren mijn games koop en speel, en daar wijk ik niet zo snel vanaf, daar is nog veel meer voor nodig dan pronken met "exclusieve games", die waarschijnlijk na 3-5 maanden alsnog op Steam uitkomen, het is mij in ieder geval het wachten waard. Zo dat is er uit, voelde goed! :)

0

@JohnnyBNL klopt als een bus!

0

@JohnnyBNL Agreed! Ik wacht wel ook wel iets langer dan.

0
test

@JohnnyBNL wat een onzin. Alles wat valve doet is om meer inkomsten binnen te krijgen, elke toevoeging aan steam is daarop gebaseerd. En piraterij was wel degelijk een grote reden, indertijd was het soms zelf zo dat de ontwikkelaar kon sluiten omdat de game meer gejat werd dan er netjes voor betaald werd, tja, dan ga je als uitgever veel eerder naar een platform waar piracy een stuk moeilijker is.

0
test

@JohnnyBNL ik weet het zo net nog niet. Als het idd klopt dat steam meer overhoud aan een game dan het bedrijf wat notabene geld en tijd heeft geïnvesteerd om het te maken, snap ik de strategie maar al te goed van Epic. Ik gebruik beide stores naast elkaar en ze doen voor mij wat ze moeten doen. Als ik dan een game op beide platformen kan kopen wetende dat de ontwikkelaar een beter deel krijgt dan haal ik het bij epic. Het is namelijk ook in mijn eigen belang dat de ontwikkelaar gezond blijft of gezond wordt om een vervolg / nieuw project te maken. En of deze nobele rede de echte reden is van Epic is voor mij maar gissen maar ontwikkelaars stappen niet zomaar over. Steam heeft destijds het pc gamen gered of minstens een boost gegeven waardoor het zo groot is als vandaag, een andere speler is misschien in de markt nodig om er voor te zorgen dat deze markt ook duurzaam blijft. Vooralsnog ben ik niet pro maar ook niet anti Epic, en datzelfde geld voor Steam. Misschien zijn ze ook wel juist beide nodig in deze markt, tenslotte blijft de games industrie zich steeds door ontwikkelen en aanpassen aan het hier en nu moment.

0
test

@Jumpman Ze kunnen wellicht beide iets van elkaar opsteken. Steam heeft wel wat concurrentie nodig dat is waar, laten we hopen dat het een positieve invloed heeft op de pc-markt :) Want concurrentie is goed en zorgt voor evolutie / revolutie.

0

Aanbevolen voor jou