Nieuws
Super Retro Boy

EmuParadise verwijdert roms om juridische problemen te vermijden

Toekomst van website onbekend

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Website EmuParadise verwijdert alle roms. oprichter MasJ zegt dit te doen door een groeiend risico van juridische consequenties.

In een blog op de website van EmuParadise maakt MasJ duidelijk dat het na 18 jaar bestaan niet waard is om al het werk van zijn team te riskeren voor potentieel desastreuze gevolgen. “Ik kan de toekomst van mijn teamgenoten, die door de jaren heen zoveel hebben bijgedragen aan de website, niet riskeren. We beheren EmuParadise uit liefde voor retro-games. Helaas is het nu niet mogelijk om dit te doen op een manier die iedereen gelukkig maakt én ons uit de problemen houdt.”

Recentelijk koos Nintendo ervoor om een rechtszaak aan te spannen voor copyright-schending tegen de twee rom-sites LoveRETRO en LoveROMs. Deze gebeurtenis zou een mogelijke reden kunnen zijn voor de keuze van EmuParadise. Sindsdien zijn beide sites offline gehaald.

EmuParadise is echter niet van plan om te stoppen met de website: “We zullen gepassioneerde retro-gamers blijven en gave dingen blijven doen rondom retro-games, alleen zullen jullie niet je games hier vandaan kunnen halen. We hebben nog steeds onze emulator-database, de community en alles wat daarbij komt kijken.”

MasJ zegt verder meerdere plannen te hebben voor de toekomst van de website en open te staan voor suggesties uit de community.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste gamedeals van de week Black Ops 4 is een tactische Call of Duty
11

Reacties op: EmuParadise verwijdert roms om juridische problemen te vermijden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 004

    • 9 augustus 2018 12:10
    Jammer en nutteloos dat de oude games die prakties niet meer verkocht worden niet meer beschikbaar zullen zijn. Het is altijd leuk om abandonware of oude games af en toe nog eens op te halen en helemaal voor degenen die minder bedeeld zijn onder ons op financieel gebied zou er best een vrije markt voor kunnen en moeten zijn op het gebied van media.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 9 augustus 2018 13:12
    @004 Het zal uiteraard nooit gebeuren, maar als Nintendo nou eens zelf die oude roms beschikbaar stelt, en daar gelijk een mooi platform bij levert. En dan niet gelijk van dat graai gedrag zoals op de consoles met 10 euro voor een meer dan 20 jaar oude game, maar een euro per game of zo. Zat mensen die het zullen kopen als de service er omheen goed voor mekaar is.
    Ik bedoel, IK weet wel waar ik mijn roms moet halen, maar er zijn zat mensen die dat niet weten en daar ook niet de kennis voor hebben of de moeite voor willen doen om dat uit te zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 augustus 2018 14:19
    @004 Moet helemaal niets, en 'minder bedeeld op financieel gebied' is natuurlijk onzin, je zult gewoon keuzes moeten maken (ik zie het bij veel mensen die daar over zeuren, maar ondertussen wel elk weekend zich in het cafe laten vollopen, roken als een ketter, duur telefoon abonnement hebben etc).
    Ik ben eens dat het fijn zou zijn als je op een legale manier nog elke oude game zou kunnen krijgen. Maar vinden dat er een vrije markt MOET komen omdat jij het graag hebt, gaat mij te ver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 9 augustus 2018 21:28
    @SuperDre Ik vind je reactie op mijn post jammer, ik kan wel media kopen alleen er is een heel groot deel die dat niet kan wat een relatief klein deel is in Nederland. Ik kan proberen uit te leggen wat ik bedoel, alleen aan de hand van de starheid in je post lijkt me dit tevergeefs tenzij het een lang gesprek/discussie word waar ik geen zin in heb energie in te steken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 9 augustus 2018 13:49
    Sneu. Veel van die oude games zijn niet makkelijk aan te kopen of te spelen omdat de apparatuur niet (makkelijk) aan te sluiten is.

    En Nintendo doet zelf ook niks voor de retro gamers. Er zijn talloze GB en GBA titels die zo naar de 3DS kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 9 augustus 2018 14:21
    @bigds9fan Nintendo zou ook gewoon alle games middels eigen emulators beschikbaar kunnen stellen. Wel vind ik dat het 1x betalen en 'altijd' kunnen spelen, en niet bij een nieuw platform weer opnieuw moet betalen om de oude games te kunnen blijven spelen.
    Daarom ben ik overigens ook een groot voorstander van dat nieuwere console (waar mogelijk) gewoon backward compatible (al dan niet via een emulator) zouden moeten zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 9 augustus 2018 14:37
    @SuperDre dat ben ik met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sema4

    • 9 augustus 2018 16:23
    Begrijpelijk van EmuParadise, maar wel doodzonde.
    Vanuit een zakelijk oogpunt begrijp ik Nintendo wel, zolang ze geld kunnen vangen voor een nieuwe Snes en Nes mini zullen die games nooit voor niks te verkrijgen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 9 augustus 2018 19:46
    Om onze eigen Rami te quoten:

    "Companies using legal force to shut down emulation sites is the equivalent of burning a Library Of Games History. Emulation might not be legal, as long as most companies are this bad at archiving, those sites are the best & only archives we have."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 9 augustus 2018 19:46
    Erg jammer. Je hebt mensen die roms eerst uitproberen en daarna de fysieke willen hebben. Hier een paar tips. Google dit en pak de 1e link:

    Nintendo Entertainment System [Verified]
    Super Nintendo Complete [Verified]
    MAME 0.187 ROMs (non-merged)

    Dit zijn complete romsets.
    Geen spam, is gewoon een bekende oude site. Die misschien ook gauw verdwijnt, dus help mee om games te preserveren.
    MAME romsets zijn trouwens ook te vinden op the internet archive.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 9 augustus 2018 23:00
    Ik snap dat ze dit doen maar snap niet dat ze dit nu nog doen. Ondertussen hebben ik weet niet hoeveel mensen al complete rom sets of hebben de roms van games die ze graag willen spelen. Dit had 15 jaar geleden meer effect gehad dan nu nog