Nieuws
Elon Musk

Elon Musk weigert Nier: Automata-artiest te vermelden op Twitter

Artiest Meli Magali overspoeld met steun

Geschreven door Rick Bloemzaad op
CEO van Tesla en SpaceX, Elon Musk, weigert een fan-artiest van Nier: Automata te vermelden in een van zijn recente Twitter-posts. Volgens de zakenman is dit niet nodig, omdat het anders de kern van het medium ondermijnt.

Kort geleden plaatste Musk een afbeelding van artiest Meli Magali op het sociale platform voor zijn 27 miljoen volgers waar het personage 2B op stond. Musk zette bij deze tweet echter alleen het woord '2B' en verder niets. Op het moment dat volgers hem vroegen om Magali te vermelden weigerde Musk dit verzoek.

Met het verzoek voegde de CEO eraan toe dat 'elke dwaas in een paar seconden erachter kan komen wie de artiest is'. Inmiddels heeft Musk de betreffende reacties evenals de originele Twitter-post van het platform verwijderd. In plaats daarvan reageerde Musk geïrriteerd door zijn profielafbeelding te verwijderen en een nieuwe Twitter-post te plaatsen met de tekst; 'Heb zojuist mijn Twitter-account verwijderd'.

Elon Musk

Met de ontvangen kritiek heeft de community zijn steun betuigd aan de Franse Nier: Automata-artiest en game-designer Mali Magali. Magali zegt zelf erg dankbaar en blij te zijn met de overvloed aan steun.

Het is niet de eerste keer dat Musk in opspraak raakte over een Twitter-post. Zo moest de CEO afgelopen oktober een boete van twintig miljoen dollar betalen aan financiële investeerders na het plaatsten van misleidende uitspraken over zijn bedrijf Tesla.

Kort geleden werd nog bekend dat er verschillende games, waaronder Cuphead, speelbaar gaan worden in Tesla auto's.

Dit artikel delen:

Lees meer

Death Stranding-director Hideo Kojima aanwezig op Comic-Con in San Diego Cadence of Hyrule is de beste Zelda spin-off ooit
42

Reacties op: Elon Musk weigert Nier: Automata-artiest te vermelden op Twitter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sander999

    • 18 juni 2019 10:51
    Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van Elon Musk maar dit gezeik is tekenend voor de tijd waar we in leven. Serieus, waar gaat dit over? Omdat Musk de naam van de artiest er niet bij zet valt de hele wereld over hem heen….SERIEUS? Hij heeft nog gelijk ook; elke mongool kan er in een paar seconde achter komen wie het getekend heeft. En ook al kan je dat niet, wat boeit dat in godsnaam. Wat is internet toch een vergaarbak geworden van jankerds. Iedereen moet maar een mening hebben en 9 van de 10 keer is het janken om niks, om doodziek van te worden.

    Zoiets kleins als dit, dat zelfs een Nederlandse gamingwebsite er een stukje over moet schrijven (waar het overigens, met alle respect voor de schrijver, geen eens thuis hoort naar mijn mening).

    Gad-ver-DAMME, wat heb ik toch een hekel aan Twitter en de collectieve verontwaardiging van die beroep jankerds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 18 juni 2019 10:57
    @Sander999 Gelukkig iemand die eindelijk ook eens wat realistischer is en ook een hekel heeft aan de gezeur en gezeik op twitter en een hoop internet lui..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 18 juni 2019 11:02
    @SuperDre er zijn er meer dan je denkt ;)

    En alles moet ook zo braaf PC zijn want stel je voor dat je iemand kwetst met iets wat je niet kwetsend bedoelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 18 juni 2019 11:44
    @HunterSeeker Heeft natuurlijk helemaal niks met PC zijn te maken.
    Maar ere wie ere toekomt. De man is gewoon ontzettend kinderachtig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 18 juni 2019 21:49
    @HunterSeeker aaaaahhhhh PC, je wordt er compleet gestoord van.. Dat ze oppleuren met PC, daarom vind ik bv zo'n show als "Last man standing" met Tim Allen zo geweldig, daar is het vaak expres zo anti PC als het maar zijn kan. hihi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rez

    • 18 juni 2019 12:06
    @Sander999 Hier is helemaal niks kleins aan, de art communitie is een van de meest uitgebuitte communities die er is, probeer je eens te verplaatsen in de gemiddelde artist, het is heel moeilijk om enige bekendheid te vergaren, ondertussen moet je je werk wel open op het internet plaatsten om uberhaupt een kans te maken en vervolgens gaat jan en allemaal er mee van door.
    Copyright is extreem lastig te handhaven, lijkt me een kleine moeite voor een persoon als Musk om op zijn allerminst een vermelding te doen, hij is niet dom, hij weet hoe copyright werkt, alle flack die die krijgt is meer dan verdient, al is het maar om dit soort praktijken meer onder de aandacht te brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 18 juni 2019 12:14
    @Rez
    Onzin. Heeft niks met copyright te maken want hij verdient er niks aan. Dan moet je het niet open en bloot op internet zetten. Het is echt gejank om niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 juni 2019 17:12
    Die artiest heeft nu al vaker zijn naam genoemd zien worden dan wanneer Musk zijn tekening niet had getoond. Beetje in perspectief blijven zien.
    Daarbij verdient Musk hier geen geld mee oid hij deelt simpelweg een werk die hij gaaf vindt, wat is het probleem daarmee?
    Het ligt er ook een beetje aan hoe het verzoek om het noemen van de artiest verwoord is.
    Mensen denken tegenwoordig maar overal aanspraak op te kunnen maken of recht op te hebben. Stel je niet aan en ga door met je leven @Rez

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 18 juni 2019 12:06
    @Sander999 HE LE MAAL mee eens! en snap ook niet dat er aandacht aan besteed word

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 juni 2019 15:37
    Helemaal mee eens, het is echter niet uniek voor Twitter maar voor het gehele internet @Sander999

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 19 juni 2019 08:23
    @Sander999 "Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van Elon Musk maar dit gezeik is tekenend voor de tijd waar we in leven. Serieus, waar gaat dit over? Omdat Musk de naam van de artiest er niet bij zet valt de hele wereld over hem heen….SERIEUS?"

    Het werk van een artiest is beschermt door fair use, en is letterlijk de bron van zijn/haar inkomen (net zoals een goed gemaakte maaltijd het visite kaartje is van een kok in een restaurant). Plus het is een kleine moeite om de bron te vermelden, maar kan enorm veel kansen bieden voor de artiest in kwestie. Nu ben ik het niet zo zeer eens met de mate waarin mensen over hem heen vallen, omdat mensen online nogal hysterisch kunnen reageren, kijk maar bijvoorbeeld naar jouw eigen reacties hier. Dit neemt alleen niet weg dat bron vermelden een heel goed en nuttig iets is.

    "Hij heeft nog gelijk ook; elke mongool kan er in een paar seconde achter komen wie het getekend heeft. En ook al kan je dat niet, wat boeit dat in godsnaam."

    Omdat er potentiële klanten zijn die het werk van de artiest zien en die willen inhuren, maar dit nu lastiger is geworden. Ik zeg niet dat het altijd zo het geval is, maar de kans is er, plus… het is een kleine moeite. Zeker wel de twee seconden tijd waard die het kost om een link te copypasten bij de tekening.

    "Wat is internet toch een vergaarbak geworden van jankerds. Iedereen moet maar een mening hebben en 9 van de 10 keer is het janken om niks, om doodziek van te worden."

    Gelukkig hebben we jou om ons er aan te herinneren wat wel of niet de moeite waard is om op te reageren.

    "Zoiets kleins als dit, dat zelfs een Nederlandse gamingwebsite er een stukje over moet schrijven (waar het overigens, met alle respect voor de schrijver, geen eens thuis hoort naar mijn mening). "

    Het is iemand die een game-developer is, en in dit geval gaat het om een tekening van 2B, van de game Nier Automata. Past wel aardig goed in het gamer.nl straatje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fifa

    • 19 juni 2019 14:30
    @Sander999 Iemand die het woord mongool gebruikt verdient geen respect!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 juni 2019 15:16
    @Fifa
    Wat ontzettend fijn dat je even een prachtig voorbeeld geeft over wat ik bedoel. Beroepjankerds zoals jij zouden zich van het internet moeten afsluiten. Wat zijn we allemaal ontzettend snel op onze teentjes getrapt.

    Ga toch weg man, met je tere zieltje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 18 juni 2019 11:22
    Musk: 'Heb zojuist mijn Twitter-account verwijderd'.
    We should be so lucky.

    Dit draait toch gewoon om respectvol handelen jongens? Het gaat om een afbeelding gemaakt door een artiest, kleine moeite om die artiest dan even te vermelden on het motto 'credit where credit is due'.

    Dat Musk degene is die zich vervolgens als drama queen gedraagt, ipv mensen even te bedanken voor de reminder en de naam toe te voegen, om vervolgens als treiteractie dan de afbeelding maar helemaal te verwijderen zegt genoeg over 's mans mentaliteit aka hij houdt er niet van tegengesproken te worden.

    Maar goed, er is een reden waarom hij binnen Tesla al een stap terug heeft moeten doen. Hij is prima als ideeënspuier, maar echt waardeloos als CEO van een bedrijf (we herinneren ons allemaal hopelijk nog zijn openlijke bullshit gespeculeer over het van de beurs halen van Tesla).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 18 juni 2019 11:47
    @TheChief iedereen die vind dat de artiest er onder moet staan is imo de dramaqueen.
    als je nu persee wilt weten waar de afbeelding van is dan heb je dat zo opgezocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 18 juni 2019 12:05
    @HunterSeeker
    Dit dus inderdaad. Heeft helemaal niks met respect te maken. We slaan helemaal door met z’n allen. Die artiest kan ook dankbaar zijn dat een man met zoveel volgers haar tekening deelt. Maar nee, laten we met z’n allen collectief verontwaardigd gaan doen omdat Musk er niet onder zet wie het getekend heeft (ik ken overigens geen enkel medium waar dat ‘moet’).

    Ik had precies hetzelfde gereageerd als Musk; dat gejank en vingerwijzen altijd om niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rez

    • 18 juni 2019 12:53
    @Sander999 Het moet overal, dat mensen het niet doen is exact het hele probleem….
    Het is niet voor niets dat youtube extreem hard scanned op copyrighted materiaal, ook als je niets met je content verdiend.
    Bij muziek verwacht je toch ook dat de artiest genoemd wordt, waarom zou het bij illustraties anders zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 18 juni 2019 13:20
    @Rez

    YouTube is echt zo maar dan ook zo slecht bezig met de copyright claims. Gaat echt nergens meer over. Als ik iets stream en voor 30 seconden komt bijvoorbeeld paradise by the dashboard Light ten gehore, heeft niemand het recht om daar aanspraak op te maken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 18 juni 2019 18:42
    @Rez

    Ik heb overigens dik een jaar geleden deze tattoo laten zetten.

    https://i.postimg.cc/Hnjbg8pQ/20190618-183914.jpg

    Het design heb ik gewoon van het internet af geplukt ( wat overigens bij 80% van mij tattoos het geval is) denk je nou echt dat ik ook maar enige credit geef aan de maker van dit design? Fuck no nooit en te nimmer zal ik dat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 19 juni 2019 10:29
    Behalve dat het echt een heel lelijke tatoeage is (Wat is dat linkse ding? Een kettingzaag met een thermostaatknop? En wat zijn die rode vlekken? Bloed in de vorm van gezichtjes?), verwacht letterlijk niemand dat je er een copyright regel onder laat tatoeëren. Maar waarschijnlijk wilde je alleen even stoer doen en laten zien dat je tatoeages hebt. Wat misschien stoer was geweest als ze niet zo lelijk waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.