Elite: Dangerous heeft bij release geen offline modus | Gamer.nl

Elite: Dangerous heeft bij release geen offline modus | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Tijdens de Kickstarter-campagne van Elite: Dangerous beloofde ontwikkelaar Frontier Developments wel een offline modus. Deze modus zit nu nog wel in het spel, dat in bètavorm te spelen is.  "Online zijn geeft ons de mogelijkheid om het universum te onderhouden en uit te breiden, met verhalen die zich ontwikkelen op basis van wat commanders [spelers, red.] doen", aldus Braben.

Spelers kunnen in Elite: Dangerous bijvoorbeeld de economie beïnvloeden door goederen te verhandelen. Braben wil dat dit soort elementen voor iedereen hetzelfde zijn: "Het is belangrijk dat wat iemand in de singleplayer verkent, hetzelfde is als wat andere spelers verkennen: een complexe, samenhangende wereld. [...] Een complete offline-ervaring zou te beperkt en statisch zijn vergeleken met de dynamische en continu veranderende ervaring die we bieden."

Overigens wil dit niet zeggen dat spelers een constante internetverbinding nodig hebben om Elite: Dangerous te kunnen spelen. In plaats daarvan moeten spelers van tijd tot tijd verbinding maken met de server.

Donderdag 20 november begint bèta 3.9 van Elite: Dangerous, daarna volgt nog een 'gamma'-fase voordat het spel op 16 december uitkomt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou