Electronicaduo Autechre maakte bijna de Metroid Prime-soundtrack

Electronicaduo Autechre maakte bijna de Metroid Prime-soundtrack

Het Britse electronicaduo Autechre was bijna verantwoordelijk voor de soundtrack van de eerste Metroid Prime.

Het duo, bestaande uit Rob Brown en Sean Booth, verscheen in de credits van de in 2002 uitgekomen GameCube-game, maar hun betrokkenheid bij de game was tot voor kort onduidelijk.

In een recente vragensessie op Twitch onthulde Booth - ondanks een schijnbaar getekende NDA - dat Autechre in eerste instantie de soundtrack van Metroid Prime zou maken. Uiteindelijk besloot Nintendo echter voor Kenji Yamamoto, de gebruikelijke componist voor Metroid-games, te gaan.

"In feite werden we (door Retro Studios) gevraagd om de soundtrack te doen. We ontmoetten ze in Austin. Ze hadden er echt zin in en wij ook, want het is fucking Metroid... de beste game ooit. En toen ketste het bij Nintendo op een of andere manier af. Ze wilden dat hun eigen man het zou doen, dus daar bleef het bij."

Fans van het legendarische electronicaduo merkten al langer op dat de muziek in Metroid Prime wat weghad van Autechre. Booth claimt niet te weten of de huidige soundtrack van de game op een of andere manier geïnspireerd is op materiaal van de band.

Retro Studios werkt al geruime tijd aan Metroid Prime 4. Ondertussen is vorig jaar de 2D-game Metroid Dread uitgekomen. Er gaan al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van de eerste Metroid Prime in de maak is, maar Nintendo heeft vooralsnog niets officieel bevestigd.

Watch on YouTube

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ik had graag gehoord waar ze mee gekomen waren, Autechre is nou niet bepaald een band die een beetje gangbare muziek maakt. Als je naar het album Amber (vooral Nil is geweldig) luistert zou het zo in een game passen, maar Quaristice is zeer vaag en is behoorlijk eh uniek. Jammer dat Nintendo dan toch voor veilig gaat.

0
test

@Ziminar Je moet het anders kijken. Stel jij maakt een project en je wilt graag unieke muziek, maar zodra het puntje bij paaltje komt past het totaal niet. Terwijl je weet dat je in-house musicus het wel kan maar dan is het wel safe te noemen. Wat doe je dan? Gaan voor unieke, maar waardeloze combinatie? Of safe, maar perfect? Als jij kiest voor waardeloos waar je zelf niet achter staat dan geloof ik je voor geen meter. Want je wilt een goed product maken, en een slechte soundtrack die niet past kan een game (hoe goed de gameplay ook is) totaal breken. Of men moet zonder muziek spelen, maar dat is dan weer een extra signaal dat jou keuze om perse uniek te doen mislukt is. Jij weet niet waarom Nintendo dit liet afketsen. Maar het lijkt me dat het best kan zijn dat ze gewoon toch de aangeleverde demo’s niet goed vonden passen? Veilig? Ja misschien. Maar mogelijk ook slim. Want je doet niet iets kiezen enkel omdat het perse uniek moet zijn. Je kiest omdat je het beste eindresultaat wilt. En als dat veilig is maar wel perfect passend dan is dat logischer dan dat je als een studio met alle geweld perse uniek wil doen. Want met alle moeite uniek proberen te zijn is net als iemand overdreven wil opvallen maar eigenlijk het beste is als die gewoon zichzelf is. Je hoeft niet uniek of perse risico te kiezen om perfectie te bereiken. Dat bereik je door jezelf te zijn. Ook als game studio. Daarbij als je de soundtrack van MP kent kun je niet zeggen dat ze slecht gekozen hebben.

0

@watashi wa maurice desu. Ik zeg ook nergens dat die soundtrack van MO slecht was. Als ik het artikel goed lees dan heeft Autechre nooit iets gemaakt voor deze game, Nintendo heeft dus bij voorbaat gekozen voor veilig zonder te horen wat zij ervan zouden maken. Dat vind ik jammer, ik neem aan dat dat mag, Autechre maakt namelijk vrij unieke muziek, dat had ik wel onder een game willen horen. Het zou de game echt onderscheiden van andere games.

0
test

@ziminar, helemaal mee eens, kan nog herinneren dat ik de platen kocht na mijn metal periode. Ook in die tijd van Seefeel genoten.

0

Aanbevolen voor jou