Nieuws
Metroid Prime

Electronicaduo Autechre maakte bijna de Metroid Prime-soundtrack

Dat onthulde muzikant Sean Booth in een Twitch-stream

Geschreven door Michel Musters op
Het Britse electronicaduo Autechre was bijna verantwoordelijk voor de soundtrack van de eerste Metroid Prime.

Het duo, bestaande uit Rob Brown en Sean Booth, verscheen in de credits van de in 2002 uitgekomen GameCube-game, maar hun betrokkenheid bij de game was tot voor kort onduidelijk.

In een recente vragensessie op Twitch onthulde Booth - ondanks een schijnbaar getekende NDA - dat Autechre in eerste instantie de soundtrack van Metroid Prime zou maken. Uiteindelijk besloot Nintendo echter voor Kenji Yamamoto, de gebruikelijke componist voor Metroid-games, te gaan.

"In feite werden we (door Retro Studios) gevraagd om de soundtrack te doen. We ontmoetten ze in Austin. Ze hadden er echt zin in en wij ook, want het is fucking Metroid... de beste game ooit. En toen ketste het bij Nintendo op een of andere manier af. Ze wilden dat hun eigen man het zou doen, dus daar bleef het bij."

Fans van het legendarische electronicaduo merkten al langer op dat de muziek in Metroid Prime wat weghad van Autechre. Booth claimt niet te weten of de huidige soundtrack van de game op een of andere manier geïnspireerd is op materiaal van de band.

Retro Studios werkt al geruime tijd aan Metroid Prime 4. Ondertussen is vorig jaar de 2D-game Metroid Dread uitgekomen. Er gaan al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van de eerste Metroid Prime in de maak is, maar Nintendo heeft vooralsnog niets officieel bevestigd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Battle-modus komt in september mogelijk naar Mario Kart Tour Openingsfilmpje van Pac-Man World: Re-Pac getoond
15

Reacties op: Electronicaduo Autechre maakte bijna de Metroid Prime-soundtrack

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ziminar

    • 9 augustus 2022 15:35
    Ik had graag gehoord waar ze mee gekomen waren, Autechre is nou niet bepaald een band die een beetje gangbare muziek maakt. Als je naar het album Amber (vooral Nil is geweldig) luistert zou het zo in een game passen, maar Quaristice is zeer vaag en is behoorlijk eh uniek.
    Jammer dat Nintendo dan toch voor veilig gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 augustus 2022 17:48
    @Ziminar

    Je moet het anders kijken.
    Stel jij maakt een project en je wilt graag unieke muziek, maar zodra het puntje bij paaltje komt past het totaal niet.
    Terwijl je weet dat je in-house musicus het wel kan maar dan is het wel safe te noemen. Wat doe je dan?

    Gaan voor unieke, maar waardeloze combinatie?
    Of safe, maar perfect?
    Als jij kiest voor waardeloos waar je zelf niet achter staat dan geloof ik je voor geen meter.
    Want je wilt een goed product maken, en een slechte soundtrack die niet past kan een game (hoe goed de gameplay ook is) totaal breken.
    Of men moet zonder muziek spelen, maar dat is dan weer een extra signaal dat jou keuze om perse uniek te doen mislukt is.

    Jij weet niet waarom Nintendo dit liet afketsen. Maar het lijkt me dat het best kan zijn dat ze gewoon toch de aangeleverde demo’s niet goed vonden passen?

    Veilig? Ja misschien. Maar mogelijk ook slim. Want je doet niet iets kiezen enkel omdat het perse uniek moet zijn. Je kiest omdat je het beste eindresultaat wilt. En als dat veilig is maar wel perfect passend dan is dat logischer dan dat je als een studio met alle geweld perse uniek wil doen. Want met alle moeite uniek proberen te zijn is net als iemand overdreven wil opvallen maar eigenlijk het beste is als die gewoon zichzelf is. Je hoeft niet uniek of perse risico te kiezen om perfectie te bereiken.
    Dat bereik je door jezelf te zijn. Ook als game studio.

    Daarbij als je de soundtrack van MP kent kun je niet zeggen dat ze slecht gekozen hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 augustus 2022 17:57
    @watashi wa maurice desu. Ik zeg ook nergens dat die soundtrack van MO slecht was.
    Als ik het artikel goed lees dan heeft Autechre nooit iets gemaakt voor deze game, Nintendo heeft dus bij voorbaat gekozen voor veilig zonder te horen wat zij ervan zouden maken. Dat vind ik jammer, ik neem aan dat dat mag, Autechre maakt namelijk vrij unieke muziek, dat had ik wel onder een game willen horen. Het zou de game echt onderscheiden van andere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 augustus 2022 18:28
    @Ziminar

    Hey natuurlijk mag je dat jammer vinden. Maar ik dacht in jou opmerking te lezen dat het stom is dat Nintendo it voor uniek koos. Maar dat kan diepere reden hebben en 1 is dat men de stijl niet vond passen.
    Hun namen staan wel in de credits dus dat ze nooit niks met Nintendo gedaan hebben geloof ik ook niet.
    Lijkt mij niet dat dit enkel 1 gesprek was en dan Nintendo koos voor een andere.
    Want dan kunnen nog wel 100 andere namen in de credits

    Dus ja het bericht geeft wel de illusie dat Nintendo niet naar hun muziek geluisterd heeft maar waarom staan ze dan wel in de credits?. Dat zegt dit stuk namelijk ook.

    Denk dat ze al verder betrokken waren dan enkel een intake gesprek. En dat op een bepaalt moment men toch afzag maar ze wel de eer wilde geven in de credits als special thanks ofzo

    Kan toch bijna niet dat iedereen die even een gesprek had ook in de credits komen.


    Daarbij wie zegt dat de heren zelf nu niet een beetje publiciteit zoeken door te doen alsof het al zonder enige muziek of zo afgeketst is?
    Ik ken ze niet maar dit verhaal heeft nu 1 kant.
    Zij zeggen dat het snel niks werd.

    Maar de game doet toch anders vermoeden omdat ze wel in de credits staan.

    Denk dat ze echt wel muziek hebben laten horen. Sterker nog dat gebeurd denk ik in het eerste gesprek. Je gaat niet met muzikanten praten over het weer.

    Als je interesse hebt dan ontmoet je elkaar en vraag je meteen naar wat muziek. Dingen die nog niet uit zijn, waar men misschien een licentie op kunnen hebben. Want daar ontmoet je elkaar op.

    Wel ben ik het met je eens dat het mogelijk jammer is als het goed past.
    En dat mag jij en iedereen vinden.
    Maar ik vind dit hele verhaal naar meer kanten stinken dan enkel dat Nintendo Veilig koos en dat zij geen kans hadden.
    Want dan kom je niet in de credits.

    En nogmaals onderscheiden enkel omdat je je moet onderscheiden is de foute gedachte.
    Men moet zich onderscheiden als dat ook is wie je bent. Niet geforceerd.

    Deze heren doen ook wat ze willen om dat ze dat willen neem ik aan, niet omdat ze zo perse geforceerd onderscheidend willen zijn.
    Als dat wel is dan doen ze het in de basis voor mij al meteen fout.
    Je moet namelijk doen wat je hart zegt. Niet geforceerd anders zijn. Maar jezelf.

    Ps.

    Ik ga deze muziek straks wel even luisteren. Ben wel benieuwd wat ze maken.
    Suggestie? En dat is een serieuze vraag. Hoeft ook Jett de meest toegankelijke te zijn. Ik wil gewoon weten wat een fan een echte goede vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 augustus 2022 22:42
    @watashi wa maurice desu. Het is inderdaad niet helemaal duidelijk uit de verschillende artikelen die ik hierover lees is of ze wel iets gemaakt hebben en dat dat afgeschoten is of dat ze bij voorbaat niet gekozen zijn om iets te maken voor de game. Maar waarom staan ze dan in de credits?
    Ik had het inderdaad erg mooi gevonden als Nintendo voor zoiets als Authechre zou kiezen, maar de soundrtack van MP is nog steeds mooi.

    Wat een artiest op een album hoeft niet per se direct hetzelfde te zijn wat ze voor een game of een film als soundtrack zouden maken.
    Kijk naar Nine Inch Nails en hun soundtrack voor The Social Network.

    Het album Amber en dan vooral het nummer Nil is echt prachtig. Andere albums zoals Quaristice is supervaag en niet meer dan geluiden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Cylob

    • 10 augustus 2022 09:08
    @Ziminar +1 voor Amber. Mijn favo tracks: Piezo/Further.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quadpus

    • 9 augustus 2022 16:33
    @ziminar, helemaal mee eens, kan nog herinneren dat ik de platen kocht na mijn metal periode. Ook in die tijd van Seefeel genoten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Cylob

    • 9 augustus 2022 17:12
    Altijd een groot fan van ze geweest. Een aantal keer live gezien in een volledig verduisterde zaal. Briljant gewoon!
    Hun werk is de laatste jaren weer wat toegankelijker. Voor wie ooit afgehaakt was…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 augustus 2022 17:59
    @Cylob echt een artiest die graag nog live zou willen zien, ben dus ook best jaloers dat jij ze wel gezien heb. Aphex Twin zou ik ook nog graag willen zien

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Cylob

    • 9 augustus 2022 21:14
    @Ziminar Aphex Twin heb ik maar 1x gezien live. Tijdens het (ik geloof 2e) Ambient weekend in de Melkweg ergens in de 90's. Bizarre live-set. Wonderschone ambient gecombineerd met noise die je bijna tot waanzin dreef. Onvergetelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 augustus 2022 22:11
    @Cylob maar 1 keer?! Man je wil niet weten hoe jaloers ik nu ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quadpus

    • 10 augustus 2022 07:59
    Goed om te lezen dat er hier nog ambient, drone, IDM fans zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    djensen

    • 10 augustus 2022 19:43
    @Quadpus Inderdaad, tof om te lezen!

    Nooit geweten dat Autechre benaderd is voor de soundtrack van Metroid Prime, zeer interessant.

    Ik dump hier nog even wat elektronische ambient/drone/IDM artiesten die me veel luisterplezier hebben bezorgd:

    -Ametsub
    -Atrium Carceri (en zijn label Cryo Chamber)
    -Amon Tobin (Splinter Cell Chaos Theory)
    -B12
    -Leftfield
    -deadmau5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Quadpus

    • 11 augustus 2022 01:37
    @djensen, o wauw, iemand die bekend is met het CryoChamber label!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    djensen

    • 12 augustus 2022 01:55
    @Quadpus Hell yeah! Ik zocht naar vergelijkbare zware muziek zoals in Metroid Prime 2, en kwam toen bij Cryo Chamber uit; dat was mijn instap in Dark Ambient als het ware!